תגלית דרמטית באנגליה: התגלו שרידי אוניית הצי המלכותי שטבעה בשנת 1682

תגלית דרמטית באנגליה: שרידיה של האונייה גלוסטר של הצי המלכותי, שטבעה בשנת 1682 כשעל סיפונה המלך לעתיד ג'יימס השני שהצליח להינצל, התגלו מול החוף המזרחי של אנגליה. האונייה נמצאה לפני 15 שנה אולם רק היום הדבר נחשף כדי לאפשר את שימורו של כלי השיט ההיסטורי.

אוניית המפרש, שהגיעה לאורך של יותר מ-35 מטר ונשאה יותר מ-50 תותחים, הושקה בשנת 1654 והשתתפה במלחמות נגד הספרדים וההולנדים. ב-6 במאי 1682, בעת שנשאה את הדוכס מיורק בדרכו לפרלמנט הסקוטי, טבעה האונייה מול נורפולק. כ-120 בני אדם נספו, אולם הדוכס שרד ושלוש שנים לאחר מכן הפך למלך ג'יימס השני.

האונייה נחשבה אבודה במשך מאות שנים עד שהאחים ג'וליאן ולינקולן ברנוול גילו אותה בשנת 2007, אחרי חיפושים של ארבע שנים, כשהיא קבורה במרחק של 45 ק"מ מהחוף, כשהיא חצי קבורה בחול של קרקעית הים. הגילוי נשמר בסוד עד היום כדי לאפשר את שימורה.

במוזיאון של טירת נוריץ' צפויה להיפתח תערוכה עם ממצאים מהאונייה, בהם הפעמון של הגלוסטר, בגדים ובקבוקים. עם זאת, עדיין אין תוכניות להעלות חלקים מהאונייה עצמה מאחר שהיא עדיין תקועה בקרקעית הים וחלק ממנה קבור בחול.

היסטוריונים ציינו כי זו "התגלית הימית המשמעותית ביותר" מאז שאוניית המלחמה מרי רוז, שהייתה חלק מהצי של הנרי השמיני וטבעה בקרב בשנת 1545, התגלתה לפני יותר מחמישים שנה. "זה גילוי חשוב מאד", אמרה פרופ' קלייר ג'וויט, ששימשה יועצת בפרויקט. "קפסולת הזמן הזו מתחת למים היא פשוט מדהימה מבחינת מה שהיא עשויה לספר לנו".

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי