שערורייה מטלטלת את עיראק: נחשפה מעילה של 700 מיליון דולר מכספי הממשלה

שערורייה בדרג גבוה שהשפיעה על בכירי ממשל ועובדי ממשלה בעיראק, ולאחר 3 שנים של חקירות, נחשפה המעילה הגדולה ביותר בכספים שהיו מעורבים בנקים ממשלתיים עיראקים, בשווי של כמעט 700 מיליון דולר מכספי ציבור.

ועדת היושרה העיראקית, שהיא גוף ממשלתי העוסק במאבק בשחיתות, חשפה, ביום חמישי, כי צוות חקירה עוד בשנת 2019 מצא "מעילה של כמות גדולה של כספי ציבור, באמצעות זיוף , מצג שווא, מניפולציה, הלבנת הון, שימוש לרעה בתפקידים, מניפולציה של מגבלות בנקאיות והכנסת  יתרות מזויפים בחשבונות לקוחות.

הועדה הסבירה כי המניפולציה הזו התרחשה בסניף של הבנק החקלאי במחוז מייסאן בדרום וב-4 מסניפי בנק ראשיד במייסאן ובבגדד.

היא ציינה כי צוות החקירה "בדק וביקר את הדוחות הכספיים של הבנקים הנ"ל, חישב את הסכום, השיג ראיות ומסמכים וזיהה את 41 החשודים המעורבים מעובדי סניף הבנק ולקוחות מחברות ואנשים פרטיים.

בספטמבר 2020 עצרו שירותי הביטחון בבגדד את מנכ"ל הבנק החקלאי באשמת מעילה, יחד עם עשרה עובדים נוספים.

ראוי לציין כי במהלך ההפגנות הפופולריות הגדולות בסתיו 2019, אלפי מפגינים שהו ברחובות במשך חודשים כדי להוקיע את ההידרדרות בשירותים הציבוריים ואבטלת הצעירים לאחר שאיראן והמיליציות שלה השתלטו על מוסדות של המדינה.

לעתים קרובות, אם אכן מתרחשים מקרי שחיתות, עורכים משפט רק לפקידים בתפקידים משניים. בינואר האחרון נגזרו על בכיר במשרד החשמל שש שנות מאסר בגין שוחד.

במשך שנים עיראק סובלת משחיתות המשתוללת במוסדותיה, במהלך 15 השנים האחרונות גרמה שחיתות זו להפסד של 450 מיליארד דולר שהלכו לפוליטיקאים ולבעלי פרויקטים מושחתים, כך לפי הפרלמנט העיראקי. כיום, סכום זה מייצג פי שניים מהתקציב ויותר מהתמ"ג של המדינה.

עיראק מדורגת במקום ה-16 ברשימת המדינות המושחתות ביותר בעולם, לפי Transparency International.

קרדיט: אוריינט ניוז