ונוסף גם הוא על שונאינו? ר' המוסד לשעבר משתלח בממשלת ישראל

ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו בכנס ה"מכון למדיניות העם היהודי":
התנהלות ממשלת ישראל ביחס למלחמה באוקראינה ויחסה לפליטים היא "בושה וחרפה", "בראיה לטווח רחוק ישראל עלולה למצוא עצמה בצד האפל של הירח", "ישראל הייתה צריכה לספק נשק הגנתי לאוקראינה ולקלוט פליטים"

ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו שהצטרף בימים אלה ל"מכון למדיניות העם היהודי", מותח ביקורת חריפה על התנהלות ממשלת ישראל ביחסה למלחמה באוקראינה, עניין שעלולות להיות לו לדבריו השלכות ארוכות טווח במשבר עם אירן.״הסוגייה האירנית נמצאת כיום בזירה הבינלאומית והשאלה האם ממשלת ישראל מבינה שאנחנו יכולים להצטער מאד על הדרך שבה הגבנו ופעלנו בהתייחסות למלחמה באוקראינה. ישראל עלולה לשלם מחיר כבד בעתיד״.

פרדו אומר כי ״כאשר מתעוררת הדילמה או ההתנגשות בין אינטרס מדיני או בטחוני לבין עמדה מוסרית ניצח פעם אחר פעם האינטרס המדיני את ערכי המוסר הברור כל כך. כך היה במקרה של גלעד שליט כאשר ערך פדיון השבויים היה על העליונה וכך בהתייחסותה של ישראל לשואת העם הארמני שגם בה גבר האינטרס המדיני – היחסים עם טורקיה – על ערכי המוסר.

לדברי פרדו:״העם היהודי הרגיש באופן הברור ביותר והמוחשי ביותר את תוצאותיו של המתח בין עמדה מוסרית אשר בעקבותיה מהלכים אופרטיביים לבין אימוץ האינטרס המדיני אשר במידה רבה מחייב עצימת עיניים או הפניית המבט הצידה אך סופו מי ישרונו״.

פרדו הזהיר כי ״לעיתים בוויתור על עמדה מוסרית אשר מחירה בצידה נדרשים לשלם מחיר גבוהה עשרות מונים מאוחר יותר" והוסיף שבשנת 2022 ישראל, היא מעצמה אזורית, מערכת בטחון מקצועית וגדולה גם בקנה מידה אירופי ומדינה עצמאית בעלת כלכלה חזקה ואיננה נמצאת תחת איום קיומי והוסיף "כאשר יש פוליטיקאים שמפמפמים כל הזמן שקיומנו לא מובטח אין פלא שאנחנו מוכנים להסכים לוותר על המוסר״.

בהתייחס למלחמה המתחוללת באוקראינה אומר פרדו,״ישראל בחרה לשבת על הגדר, תוך שימוש בנימוק של אינטרסים ביטחוניים וראש הממשלה העריך כי הודות לקשריו עם פוטין הוא יוכל להיכנס לעמדת תיווך וישראל תוכל להנות משני העולמות. עמדת ארה״ב וכל מדינות המערב, התמונות הקשות השידורים בזמן אמת כל אלו לא שינו את עמדת ממשלת ישראל. האופוזיציה נדמה לחלוטין, לא התקיים דיון אחד בכנסת בנושא, ובקשת זלנסקי לנאום בכנסת נדחתה ולבסוף הועברה בזום. גינויים רשמיים כמעט ולא נשמעו וישראל סירבה בשלבים הראשונים להעביר אפילו קסדות ואפודי מגן".

פרדו סבור כי התנהלות ממשלת ישראל בתחום הפליטים איננה רחוקה מהתנהלות שוויץ ערב מלחמת העולם השנייה.״הדלת בפני יהודים מוכחים פתוחה מכח חוק השבות לאלו שאינם יהודים מערימה קשיים ועד היום לא פתחה שעריה״. לדבריו אם הישראלים מאמינים שזה מוסרי שאנחנו מבדילים בין יהודים ללא-יהודים, יש לנו בעיה.

פרדו אומר כי הוא אינו מקטין בחשיבות הצורך של ישראל לשמר דרגות חופש בעת פעילותה האווירית בסוריה על מנת למנוע הגעת נשק אסטרטגי לידי החיזבאללה ובניית בסיסים אירניים בסוריה. ״אולם ראוי באותה עת לציין את מהלכיה של רוסיה בזירה ולהבהיר באופן גלוי לציבור מהם האינטרסים הרוסיים במרחב. ברצותה רוסיה העלימה עין מהעברת אמצעי לחימה מתקדמים מצבא סוריה לחיזבאלה. רוסיה תמכה בשלטון אסאד והפכה את סוריה לזירת ניסויים לנשק התקפי ללחימה אורבנית. האסטרטגיה הרוסית לא מנעה התבססות אירן בסוריה. ישראל הצליחה למרות זאת לייצר הבנה כי לא תפגע באינטרסים רוסיים ורוסיה תעצום עין מפעילות ישראל כנגד יעדים אירניים. אין שום זהות אינטרסים בין רוסיה לישראל בזירת סוריה. האמירה כאילו רוסיה נמצאת בזירה הצפונית ומהווה איום אינה מדויקת״.

פרדו תהה,״האם הדרג המדיני מבין כי בראיה לטווח רחוק ישראל עלולה להצטייר בצד האפל של הירח ולא פחות חשוב מכך – מהי העמדה המוסרית אותה היה ראוי לאמץ״.

✳️ דבריו המלאים של תמיר פרדו ודוברים נוספים בכנס אתמול:

קרדיט לעריכת הדברים : ערוץ NTD עברית בטלגרם 

ולי לא נותר אלא להמליץ לראש המוסד לשעבר , אם הוא בכלל בנושא קבלת המלצות , לך תעמיד את עצמך לבחירה ואז תוכל להשריש את האג'נדה שלך …. אם יבחרו בך כמובן!!

עד אז גם למדינת ישראל יש כושר שיקול ,ואם אתה לא מסכים עם יכולת ההחלטה הלאומית , לפחות אל תחבל ותניח סלעים על המסילה של הרכבת הדוהרת קדימה…. נפשם של אזרחי ישראל נקעה מאותם אלו המטיפים בשער.

תודה על השירות בעבר…. ועכשיו , אנא, הנח לנו, יש לנו מספיק אוייבים ושונאים שהיו שמחים שממשלת ישראל תאמץ את המלצותיך שהם מתכון ברור לחדלון!!

דיי!! נמאסתם!!

Tamir Pardo and Michael Morell on Assassinations - YouTube

credit – youtube