מבזקי חדשות ליום 4-6-2022. מתעדכן

*- חדשות טובות לגז הישראלי בתעלת סואץ…
באופרציה לוגיסטית לא פשוטה עברה היום בתעלת סואץ אסדת הגז הצפה של חברת אנרג'יאן. המתקן הענק שנבנה עבור שדה הגז כריש חצה את תעלת סואץ בדרכו ממספנה בסינגפור למים של ישראל. בתחילת החודש שעבר נמסר כי האסדה הצפה יצאה לכיוון ישראל.

המעבר בתעלה הצריך סידורי ניווט ואמצעים מורכבים שהחלו להינקט כבר לפני מספר שכן מדובר ביחידה צפה, שאורכה 227 מטר, רוחבה 59 מטר, במשקל כולל של 92,680 טון וגובה של 69.5 מטר.

עם המעבר, אנרג'יאן עומדת בלוח הזמנים שהציבה לעצמה לספק משלוח גז ראשון מפרויקט כריש ברבעון השלישי של 2022.

*- זעם עממי גובר בירדן
זעם ציבורי מורגש בירדן, ובינתיים בוא מתבטא בעיקר ברשתות החברתיות. העילה הפעם היא מה שמוגדרת כ"עלייה הגדולה בהיסטוריה" של מחירי הדלק מוקדם יותר השבוע. ההאשתג הפופולרי ביותר בקרב הירדנים השבוע היה #صفها_اطفيها" שניתן לתרגמו כ"החנה אותה וכבה אותה". ברשתות נקראו הירדנים להפסיק לרכוש דלק מתוך מחשבה שזה ייאלץ את הממשלה להוריד מחירים. כמו כן נקראו הנהגים להחנות ולכבות את הרכבים בעורקי התחבורה הראשיים בערים, אך ההיענות בפועל די שולית. זו הסיבה שראשי המחאה הווירטואלית הביעו אכזבה מאופיו "הפחדני" של העם הירדני המסרב לצאת לרחובות.

לפי דוח שפורסם באחרונה מחיר ליטר הבנזין בירדן (כ-1.6 דולר) הוא היקר ביותר בכל מדינות ערב.

*- למה מחיר הנפט עלה דווקא אחרי ההודעה על הגברת התפוקה?
החלטת יצרניות הנפט בראשות סעודיה ורוסיה להגדיל בחודשיים הקרובים את תפוקת הנפט ב-648,000 חביות ביום במקום 432,000 לא רק שלא הרגיעה את המחירים אלא להיפך. מחיר חבית ברנט סגר את היום בעליה של יותר מ-1.3 דולר ונסגר ברמה של 117.6 דולר. הבוקר היה אופטימי יותר ומחיר הנפט ירד לאור התחושה שסעודיה וארה"ב מחממות יחסים.
אז מה קורה כאן? למה השווקים מגיבים בעליית מחירים דווקא כשנראה שהתפוקה עולה? ובכן צריך להסתכל במספרים. בחודש שעבר רוסיה נאלצה להוריד את תפוקתה ב-1 מיליון חביות ביום בשל הסנקציות המערביות. התוספת שנקבעה היום לא מפצה על המחסור הזה ויש לזכור שאנחנו בפתחו של הקיץ בו הביקוש צפוי להתגבר (טיסות, למשל). חוץ מזה קיימים ספקות רבים האם מדינות אופ"ק+ יוכלו להגדיל את התפוקה עקב קשיים וזה לא מתייחס לרוסיה בלבד אלא גם למדינות כמו ניגריה ואנגולה. בכל אופן, לפי ההחלטה של היום התפוקה של אופ"ק+ בחודשיים הקרובים אמורה להסתכם בכ-43 מיליון חביות ביום לעומת ביקוש שנע סביב כ-100 מיליון.

בקיצור נראה שמחירי הנפט ימשיכו לעלות לפני שיחזרו לרדת….

*- כמה תינוקות נולדים ברצועת עזה?

נתונים סטטיסטיים שפרסם משרד הפנים בעזה טוענים שבמאי 2022 נרשמו ברצועת עזה 3106 לידות חדשות (בממוצע 100 ביום) לעומת 210 מקרי מוות. מספר הזכרים שנולדו היה 1588 (51.1%) ומספר הנקבות 1518.

בעיר עזה נרשמו 1,184 יילודים בחודש שעבר בעוד שבחאן יונס 639. בשאר מחוזות הרצועה מספר היילודים בחודש מאי היה פחות מ-500.

מבחינת מקרי מוות נרשמו כאמור 210 מתוכם 106 של גברים והשאר נשים.

*- למה העובדים הבכירים הזרים בורחים מעיר העתיד?
העיתון "וול סטריט ג'ורנל" ממשיך לפרסם כתבות לא מחמיאות בלשון המעטה כלפי סעודיה. הפעם הוא מדווח על עזיבה המונית של מנהלים בכירים שהועסקו בפרויקט "ניאום" – עיר העתיד שמקימה סעודיה בהשקעה של כחצי טריליון דולר.
לפי הדיווח, המנהלים הזרים הבכירים נוטים לוותר על חוזי הענק בשל דרך הניהול וההתנהגות של מנהל הפרויקט – נזמי א-נסר, מקורבו של יורש העצר, מוחמד בן סלמאן. העיתון מדווח למשל על תקרית מלפני שנתיים לאחר ששתי חברות גדולות ביטלו חוזי חסות. א-נסר כינס את הצוות הבכיר שלו בסוף שבוע ושאל אותו מדוע לא ידע על כך ומי האחראי שלא יידע אותו. כשלא קיבל תשובה אמר בחדר שאם הוא לא יידע מי האחראי על הפשלה הוא יוציא את האקדח שלו ויירה בנוכחים. כנראה שבסעודיה אחרי חיסול העיתונאי חשוקג'י, יש זרים שלא לוקחים סיכון ומעדיפים לברוח…

*- האם יש משהו שיכול לבלום את התרסקות הריאל האיראני?
היום המשיכה מגמת היחלשותו של הריאל האיראני מול הדולר. בשוק החופשי השער מתקרב ל-320 אלף ל-1 דולר – הרמה הנמוכה ביותר שלו מזה כשנתיים. מאז עלה הנשיא ראיסי לשלטון באוגוסט 2021 הריאל איבד למעלה מ-25% מערכו.

מי שעוקב אחר שער הריאל רואה שההתדרדרות הנוכחית שלו הואצה מאז חודש מרץ אז החלו לזרום הידיעות כי המו"מ הגרעיני בווינה תקוע. מטהראן מדווח כי משרדי המט"ח ממעטים למכור בימים אלה דולרים למעט לאיראנים היוצאים לחו"ל בהתאם להנחייה ממשלתית.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון