האיום האיראני כבר נוכח על גבולה הצפוני של ירדן עם סוריה

עם דעיכת הנוכחות הצבאית הרוסית והתפשטות המיליציות האיראניות, באזורים הסורים הגובלים בירדן, גברו לאחרונה פעולות הברחת הסמים והנשק לממלכה הירדנית  ודרכה.

לפי דו"ח שפרסם מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, ביום שלישי, רמת האיומים הביטחוניים בגבולות ירדן עלתה עם התפשטותן של קבוצות ומיליציות המתמחות בפעולות הברחה, קבלת תמיכה לוגיסטית מ"חיזבאללה" ומסוכנויות ביטחוניות המזוהות עם המשטר הסורי.

מומחים לענייני צבא וביטחון, ששוחחו עם אתר החדשות "אל-חורה", מציעים לשלטונות ירדן "לשנות את כללי ההתקשרות", בנוסף להבטחת "פעולה בינלאומית", תוך שמירה על אופציה לפעולה צבאית ישירה, כדי "להרתיע" איומים ההולכים ומתהווים.

ב-19 במאי, מלך ירדן, עבדאללה השני, הזהיר מפני הריק שרוסיה תותיר בסוריה, אותו ימלאו איראן ושלוחותיה, מה שעלול "להוביל לבעיות לאורך הגבול הירדני".

הוא הסביר בראיון לתוכנית "Battle Grounds" של מכון הובר באוניברסיטת סטנפורד כי "הנוכחות הרוסית בדרום סוריה הייתה "מקור לשקט", אבל כשמוסקווה עסוקה באוקראינה, ירדן צופה ל"הסלמה של בעיות בנושא הגבול."

ארבע רמות איום

המומחה הירדני לענייני צבא ואסטרטגייה, פאיז אל-דוואירי, מאשר כי הנוכחות האיראנית באזורים הקרובים לגבולות ירדן אינה חדשה, וכי הנוכחות הרוסית באזורים אלו הייתה מוגבלת.

אל-דוואירי, בתגובה לשאלה , הכניס את האיומים האיראניים לארבעה רמות.

הראשון מתגלם בסכנה הישירה של אפשרות של חדירת קבוצות טרור לשטח ירדן.

השני, בשיתוף פעולה של מיליציות, רשתות הברחה וכוחות המזוהים עם המשטר הסורי, המספקים מתקנים ומודיעין ואף מספקים הגנה מזוינת.

שלישית, הפעלת תאי טרור רדומים בתוך שטח ירדן.

רביעית, גיוס מה שמכונה "הזאבים הבודדים" שמזדהים עם המיליציות האיראניות ותומכים ברעיונותיהם.

אל-דוואירי ציין כי ירדן מתמודדת כעת עם איומים מהדרג השני, שכן יש שיתוף פעולה בין מיליציות, קבוצות הברחה וצבא סוריה במטרה להקל על הברחות חוצות גבולות וסחר בסמים.

הפיקוד הצפוני של צבא ירדן הודיע ​​כי סיכל את החדירה וההברחה של כמות נשק ותחמושת ביום שלישי שעבר.

המומחה הצבאי הירדני, מאמון אבו נוואר, מסביר כי "משטר בשאר אל-אסד בסוריה אינו שולט על אזורי הגבול עם ירדן, שכן ישנם אזורי השפעה המחולקים בין מספר מעצמות, בעיקר רוסיה ואיראן", מה שמציב איומים ביטחוניים על ירדן על רקע החששות של "העברת כאוס והפצת סמים ונשק".

בראיון ל"אלחורה" אישר אבו נוואר כי אזורי הגבול עם סוריה "היו בטוחים יותר לפני שהמשטר החזיר את השליטה עליהם, שכן היו, באותה תקופה, הבנות עם החמולות והכוחות הרוסיים".

אבו נואר מציין כי ירדן לא דרשה "אזור בטוח או חיץ" בתוך אזורי הגבול עם סוריה, אך היא עומדת בפני משבר כעת לאחר חזרת השליטה של המשטר, כאשר פעילות המיליציות האיראניות החלה לעלות והקצב של הברחת הסמים והנשק גדל , תוך שימוש בטכניקות שונות.

בפברואר האחרון מסרו רשויות הצבא הירדני כי זיהו 160 רשתות הברחת סמים הפועלות בסוריה ומנסות להבריח סמים לירדן ולמדינות שכנות.

מומחה האבטחה, בשיר אל-דאג'ה, חשף בראיון שלו ל"אלחורה" כי רשתות ההברחה שעובדות עם המיליציות האיראניות שואפות לספק את מוצרי "הסמים התעשייתיים" שלהן למדינות המפרץ.

הוא הזהיר כי "רשתות ההברחה" בהן מעורבים גם שומרי הגבול אינן "רשתות הברחה מסורתיות".

ירדן במלחמה ישירה עם המיליציות האיראניות

האנליסט הפוליטי עאמר א-סבילה אמר ל"אל-חורה" כי "ירדן מחשיבה את עצמה במצב של מלחמה ישירה עם המיליציות האיראניות שמנסות לפגוע בתוך ירדן".

הוא הדגיש כי הממלכה "לא רוצה להפוך את גבולותיה לנקודת מעבר לסמים ונשק ולהפיץ את הכאוס שיוצרות המיליציות החמושות, שכן ירדן מוצאת את עצמה ניצבת בפני דילמה קשה מאוד האם לתקוף את מקורות הסמים בתוך סוריה".

תרחישים להתמודדות עם המשבר

אל-דוואירי אומר כי ירדן "שינתה במהלך החודשים האחרונים את מתווה הפעילות בגבול סוריה, הגבירה את נוכחותם של שומרי הגבול, והוסיפה והפעילה מערכות מעקב וניטור טכנולוגיות רבות".

הצבא הירדני גם התיר שימוש ב"אש לפגיעה במטרות בטווח של 4-5 קילומטרים בעומק הסורי".

אל-דוואירי קרא לתקן שוב את כללי הפעולה הנדרשים על מנת לאפשר כניסת כוחות צבאיים קרקעיים לתוך סוריה כדי לפגוע ברשתות הברחה לפני שיתקרבו לגבול ירדן.

הוא הדגיש כי ירדן נמצאת במצב מאוד רגיש בכל הנוגע לגבולות והתמודדות עם מיליציות איראניות, במיוחד עם נוכחות של גבול עם סוריה באורך של 350 ק"מ , ו-110 ק"מ גבול עם עיראק, שלא לדבר על "שותפות הצבא הסורי" עם רשתות ההברחה".

בנוסף לשינוי כללי הפעולה וכניסה עמוקה לשטח סוריה כדי לפגוע ברשתות ההברחה, אבו נואר סבור כי ירדן צריכה לגייס "מאמצים בינלאומיים" על מנת להתמודד עם הסכנות בגבול עם סוריה, במיוחד מאחר והברחת סמים אינה מכוונת לשוק הירדני, אלא שואפת להגיע לשווקים בינלאומיים, בין אם ערבים או אירופאים.

The General Command of the jordanian armed forces the arab army

 

 

קרדיט לתמונה: צבא ירדן