יצוא הנפט של איראן ירד ב-30% בשלושת החודשים האחרונים

דו"ח חדש של "הברית נגד איראן גרעינית", המתמקד במיוחד במעקב אחר מכליות נפט איראניות, מראה כי יצוא הנפט ומוצרי הנפט של איראן ירדו ב-30 אחוז בשלושת החודשים האחרונים.

כבר היו דיווחים על השתלטות רוסיה על שוק הנפט האיראני בהנחות גבוהות ובעקבות כך יצוא הנפט האיראני ירד.

רויטרס גם דיווחה לאחרונה כי 40 מיליון חביות של הנפט האיראני תקועים במימי מזרח אסיה.

"הברית נגד איראן גרעינית" טוענת כי סך היצוא של נפט איראני, עיבוי גז ומוצרי נפט עמד על 1.336 מיליון חביות ליום במרץ השנה, אך ירד ל-1.044 מיליון חביות באפריל, ובחודש שעבר מאי ירד מתחת ל-933,000 חביות.

הסיבה היא הירידה המשמעותית ברכישות הנפט הסיניות מאיראן. רכישות סין של נפט איראני בחודש שעבר ירדו בכ-34% בהשוואה למרץ, וירדו מתחת ל-630,000 חביות ליום.

בחודש שעבר, איראן גם שלחה יותר מ-111,000 חביות נפט ומוצרי נפט מדי יום לסוריה ו-39,000 חביות לאיחוד האמירויות.

גם היעד לייצוא יומי של 152,000 חביות נפט איראני אינו ידוע.

רוסיה פתחה בפלישה צבאית לאוקראינה ב-26 במרץ  ומאז היא נמצאת תחת סנקציות מערביות חמורות. מאז רוסיה שיבשה את שוק הנפט האיראני על ידי מתן הנחות גבוהות לסין וללקוחות אסייתיים אחרים.

שר הנפט של הרפובליקה האסלאמית של איראן, ג'וואד אוג'י, לא הכחיש זאת ב-28 במאי, בנוגע לחדשות על הניסיון של רוסיה להשתלט על חלק משוק הנפט האיראני על ידי הצעת הנחות נוספות, בטענה כי "רוסיה הציעה הנחות לרוכשי נפט כי הם היו חייבים למצוא לקוחות לאור הסנקציות המערביות שהוטלו על המדינה".

הוול סטריט ג'ורנל דיווח ביום רביעי שרוסיה משתמשת בשיטות שבהן משתמשת איראן כדי לעקוף את הסנקציות, כמו פעולות העברת נפט מספינה לספינה (העברת מטענים חוזרים ונשנים בין מיכליות כדי לשבש את זהות הנמל ממנו הנפט יצא) כדי לייצא נפט לסין ולהודו.

קרדיט: רדיו פורדו