מלחמת חיסולים בדרום סוריה: מספר שחקנים ,מטרה אחת

במהלך הימים האחרונים, מחוז דרעא שבדרום סוריה הייתה עדה להסלמה בפעולות החיסול וההתנקשויות, המכוונות לחיילים לשעבר של מיליציות הצבא החופשי ומשתפי פעולה עם זרועות הביטחון של משטר אסד, בנוסף לסוחרי סמים ואנשי עסקים.

סוכנות התקשורת זיתון ספרה את הריגתם של 22 בני אדם בהתנקשויות בנפת דרעא מאז ה-15 במאי, עד ה-30 במאי, בעוד 5 אחרים שרדו ונפצעו בניסיון ההתנקשות.

אזרחים הם יעד לכדורים של מחסלים אלמונים

בהתפתחות יוצאת דופן, מחוז דרעא הייתה עדה בשבת האחרונה להרג של שלושה אזרחים, בהתנקשויות שבוצעו על ידי אלמונים, ושעות לאחר מכן מבצע חדש שמטרתו חיסול אזרח רביעי.

מקורות מקומיים ציינו כי שני הצעירים, מוניר זיאד אל-מודאהי, ויחיא עבדול-מוטי אלדיאט, נהרגו לאחר שנפגעו מכדורים על ידי תוקפים אלמונים בכביש בין העיירות אלמוסאיפרה ואלסחווה, מזרחית לדרעא.

שני הצעירים מעולם לא הצטרפו לשום מיליציה צבאית. ארגון הגג של מיליציות ההתנגדות "התכנסות אחראר חוראן" מדווח כי מבצעי הפעולה גנבו את האופנוע, המכשירים הסלולריים וכל מה שהיה צריך על מנת להשלים את החיסולים, ואז נמלטו.

הצעיר, נאסר צברי אלברדן, מת גם הוא, לאחר שנפגע מירי ישיר על ידי חמושים לא מזוהים בעיר טאפס, ממערב לדרעא. מדובר באזרח שמעולם לא הצטרף לאף ארגון צבאית, ועבד במסעדה בעיר.

גם מזר סעיד אל-אמרין נהרג, אמש, כתוצאה מירי של אלמונים בעיר נווה, ממערב לדרעא.

מי האחראי?

בנוגע לגורמים העומדים מאחורי המבצעים הללו, אומר אבו מחמוד אל-חוראני, הדובר הרשמי של "מג'מועת אחראר חורן", כי זרוע המודיעין של חיל האוויר, דיוויזיה 4 והמיליציות האיראניות הם השחקנים העיקריים בנושא זה.

אל-חוראני מסר לסוכנות התקשורת זיתון כי "לאחר הסכם הסולחה דלפו ממשרדי ראשי זרועות הביטחון ידיעות לפיהן נערכו רשימות של מבוקשים לחיסול וכי פעולות אלו ייושמו בקרוב, וכי כל סניף הכין רשימה על סמך רשימות המבוקשים והמידע שברשותו על האזור".

הוא ציין כי קבוצות מתנקשים מקומיים גויסו לביצוע פעולות אלו, בתיאום עם ראש הזרוע הביטחונית הצבאית, תת-אלוף לואי אל-עלי, במטרה לפגוע באישים מסוימים, שהפיצו בכוונה שמועות על מבצעי הפעולה ממשפחות אחרות שאולי היה איתם סכסוך קודם שקרה בפועל והביא להרג של עשרות.

אל-חוראני הדגיש גם כי למיליציות האיראניות תפקיד מרכזי בתוכניות, גיוס וביצוע חיסולים, והוסיף: "כל מי שעומד מול סוחרי סמים וההתפשטות איראנית נחשב למטרה שיש להיפטר ממנו כי הדבר הכרחי להשלמת מה שאיראן מבקשת להשיג בטווח הקצר והבינוני".

הוא הסביר כי איראן דחקה בתחילה את דיוויזיה 4, שנסוגה מאוחר יותר מדרעא על סמך הבנות אזוריות עם רוסיה, אך היא שמרה את הקבוצות המקומיות שלה באזור. לאחר מכן הועבר נושא החיסול למודיעין של חיל האוויר, שפועל להיפטר ממתנגדי המשטר והאיראנים בדרום.

דרעא בעין הסערה

במחוז עדים להסלמה בשטח מעת לעת, האחרונה שבהן הייתה ב-15 במרץ, כאשר שירותי הביטחון ניסו לפשוט על שכונה בעיר ג'סים, במקביל לפרוץ העימותים עם לוחמי הצבא החופשי לשעבר, שהובילו להרג ופציעתם של מספר אזרחים, בנוסף לקצין וכמה מחברי האגף לביטחון המדינה.

ההסלמה הזו הגיעה חצי שנה לאחר שהוועד המרכזי בדרעא וועדת הביטחון של המשטר חתמו על הסכם הסדר חדש בחסות רוסיה, הקובע כי המבוקשים לא יועמדו לדין, וכי החיילים העריקים יחזרו למקום שירותם ללא העמדה לדין וכי נשק קל. ונשק בינוני שברשותם יימסר לשלטונות.

הסלמה זו, לפי מרכז ג'וסור למחקרים, מצביעה על התעקשות המשטר להמשיך בגישה הביטחונית שמטרתה להחזיר את הריבונות המלאה על נפת דרעא, באמצעות אלימות ופירוק לצמיתות של אנשי האזור מנשקם תוך נטרול כל האישים העומדים בדרכה , בין אם באמצעות חיסול או מעצר.

הדבר מעיד גם על רצונו של המשטר שלא להסתבך בעימותים צבאיים, שעלולים לגרום לאי שקט וכאוס בלתי רצויים למדינות השכנות, כחלק מההתחייבויות של רוסיה כלפי גורמים בינלאומיים בנושא אזור הדרום, כמו ירדן וישראל.

קרדיט: זייטון ניוז