מבזקי חדשות מהעולם ליום 4-6-2022. מתעדכן

*- אחרי בקשות ההצטרפות של שבדיה ופינלנד לנאט"ו, גם דנמרק משנה גישה: כ-70 אחוז מהתושבים הצביעו היום במשאל עם בעד הצטרפות למדיניות הביטחון המשותפת של האיחוד האירופי אחרי שנמנעה מכך במשך קרוב ל-30 שנה. "שלחנו מסר ברור לבעלות בריתנו ושלחנו מסר ברור לפוטין", הצהירה ראש הממשלה, מטה פרדריקסן.

*- סוגרת את החשבון: שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של מטא, חברת האם של פייסבוק, ויד ימינו של המנכ"ל והמייסד, מארק צוקרברג, הודיעה כי היא פורשת אחרי 14 שנה בתפקיד, אולם תמשיך לכהן בחבר המנהלים. במקומה יתמנה חבייר אוליבן, שמשמש כיום האחראי על הצמיחה בחברה.

*- אחרי שקיבל פטור מהחרם של האיחוד האירופי על ייבוא נפט רוסי, ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, ממשיך לסכל את ההסכמות על חבילת הסנקציות החדשה עם דרישה חדשה: להוציא מהרשימה המוצעת את שמו של הפטריארך קיריל, ראש הכנסייה האורתודוכסית הרוסית ותומך נלהב של הנשיא פוטין שהצדיק את המלחמה. בשל כך, גם היום לא הצליחו שגרירי המדינות החברות להגיע לסיכום על הסנקציות.

*- הבמאית הרוסייה, קטיה סלנקינה, קיימה היום מחאה אנטי מלחמתית ברכבת התחתית של מוסקבה לציון יום הילד הבינלאומי: היא נשאה בובת תינוק עטופה בחיתול מדמם לאורך 20 תחנות ועברה בקרונות כשהיא אומרת "הצבא הרוסי הורג ילדים באוקראינה".

לדבריה, התגובות היו מעורבות עם גילויי שמחה לצד צעקות נגדה. "המספרים היו שווים בערך, על אף העובדה שהרבה יותר קשה להביע עמדה נגד המלחמה", כתבה באינסטגרם. "יש הרבה מאתנו. אל תוותרו".

*- אצבע בעין לשלטון הפולני: נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, מצייצת צילום מפגישתה עם דונלד טוסק, לשעבר נשיא מועצת האיחוד האירופי שמסיים את תפקידו כנשיא מפלגת העם האירופית (גוש מפלגות המרכז-ימין בפרלמנט האירופי): "דונלד היקר, אתה מגלם את הערכים שלנו. כעת אתה שב למולדתך כדי להתייצב למענם".

טוסק, לשעבר ראש ממשלת פולין שמשמש יו"ר מפלגת המצע האזרחי, הוא סדין אדום בעיני השלטון הנוכחי של מפלגת החוק והצדק, והציוץ של פון דר ליין לא צפוי להתקבל בעין יפה בוורשה, במיוחד כאשר נראה שהיחסים בין פולין לבין הנציבות משתפרים על רקע המלחמה באוקראינה.

*- תישאר בחוץ, למרות ההבטחות? ראש ממשלת איטליה, מריו דראגי, הודה בתום מפגש החירום של מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל כי אוקראינה לא צפויה לקבל מעמד של מדינה מועמדת לאיחוד האירופי במפגש הקרוב של מנהיגי המדינות בחודש הבא בשל התנגדות של "מרבית המדינות המרכזיות באיחוד, מלבד איטליה".

*- קנצלר גרמניה, אולף שולץ, הודיע שיוון תעביר לאוקראינה טנקים ישנים מהתקופה הקומוניסטית, ובתמורה גרמניה תעביר ליוונים נגמ"שי לחימה מתקדמים. הסיכום על כך הושג בשיחות שקיים שולץ עם עמיתו היווני, קיריאקוס מיצוטקיס, בשולי פסגת מנהיגי האיחוד בבריסל.

*- המהפך באוסטרליה הושלם: עשרה ימים אחרי הבחירות, התברר היום כי הלייבור הצליחה לזכות ברוב בפרלמנט אחרי שהשיגה 77 מתוך 150 המושבים. "אנחנו צריכים לשנות את האופן שבו פוליטיקה עובדת במדינה הזו", אמר ראש הממשלה החדש, אנתוני אלבניזי, שנכנס לתפקידו לפני שבוע. "אנחנו צריכים להיות יותר כוללניים".

*- אנדרטת לינקולן, אתר ההנצחה המפורסם ביותר בוושינגטון הבירה שמעלה על נס את זכרו ופועלו של הנשיא ה-16 של ארה"ב, מציינת היום מאה שנה לחנוכתה. האנדרטה – שהונצחה באין ספור סרטים, סדרות וספרים – נחשבת לאחד הסמלים המקודשים של הדמוקרטיה האמריקאית ואחד הרגעים הזכורים ביותר הוא נאום "יש לי חלום" של ד"ר מרטין לותר קינג במצעד לוושינגטון של התנועה לזכויות האזרח באוגוסט 1963.

*- האיחוד האירופי הכניס היום לרשימת הסנקציות את ארגון חראס אל-דין, שנחשב לזרוע של אל-קאעדה בסוריה, וגם את מנהיג הארגון, פארוק אל-סורי, ואת המנהיג הדתי של הארגון, סאמי אל-ערידי הירדני, ההודעה ציינה כי הארגון, שכולל גם פעילים אירופים, היה מעורב בתכנון פיגועים בחו"ל ובקידום אידיאולוגיה קיצונית של ג'יהאד.

*- תגלית מדהימה בעיר הקברים של מצרים העתיקה: ארכיאולוגים חשפו 250 ארונות קבורה צבעוניים מעץ עם מומיות שמורות באתר סקארה, ליד קהיר. כמו כן התגלו 150 פסלי ברונזה של אלים עתיקים, תכשיטים ופריטים נוספים שמתוארכים לתקופה המאוחרת, בסביבות שנת 500 לפני הספירה.

*- חברת האנרגיה הרוסית גזפרום הפסיקה היום את משלוחי הגז הטבעי להולנד אחרי שחברת הגז גזטרה סירבה להיענות לדרישה הרוסית לעבור לתשלום ברובלים. עם זאת, בחברה ההולנדית הבהירו כי הם כבר דאגו לאספקת גז ממקור אחר ולכן לא צפויים שיבושים. שר האנרגיה, רוב יטן, ציין כי הממשלה תומכת בעמדת גזטרה.

*- העיתונאי הצרפתי, פרדריק לקלר-אימהוף, כתב ערוץ הטלוויזיה BFMTV, נהרג היום בהתקפה רוסית על המכונית שבה נסע בעיר סוורדונצק שבמזרח אוקראינה, המוקד המרכזי של הלחימה בדונבאס. המושל מסר כי רסיסים חדרו את המיגון של רכב הפינוי והעיתונאי נפגע בצווארו ושוטר שהיה ברכב ניצל מאחר שהיה עם קסדה. בשל כך, הופסק הפינוי מהעיר.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי          קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות