חשיפת המרכזים החשובים ביותר של משמרות המהפכה האיראניים במזרח סוריה

רשת התקשורת הסורית –  "עין אל-פורת" חשפה מידע על החדירה האיראנית העמוקה, של משמרות המהפכה האיראניים, לנמל התעופה הצבאי דיר א-זור בסוריה.

הרשת דיווחה כי משמרות המהפכה האיראניים השתלטו על כמה אתרים בנמל התעופה האזרחי לשעבר בדיר א-זור, שנמצא בתוך אותו שדה תעופה צבאי, כדי להפוך אותם לנקודות צבאיות ולאחסן בהם כלי נשק ,כטב"מים ,טילים ולפרוס משגרי טילים בתוך שדה התעופה, וכן לפרוס מכ"מי מעקב מסביב לשדה התעופה.

אנשי משמרות המהפכה עושים שימוש בחשאי בכמה אתרים בתוך שדה התעופה, שם הניפו את דגלי המשטר הסורי ואת דגלו של ראש המשטר, בשאר אל-אסד, כדי לא למשוך את תשומת הלב לעובדה שהם משתייכים למשמרות המהפכה האיראנים. 

הרשת ציינה כי הבכיר והמפקד של המיליציות האיראניות הללו בתוך שדה התעופה והאחראי לנשק, למחסני טילים, למשגרים שלהם ולמה שמכילות אתרי משמרות המהפכה בנמל התעופה הוא חאג' מהדי, המשמש כיום כמפקד הכללי של המיליציות בסוריה ובעבר כיהן בתפקיד מפקד המיליציות השיעיות הנאמנות לאיראן במזרח סוריה.

"חאג' מהדי" נע בימים אלה על הקו בין דמשק לדיר א-זור. יש לו מטה ומשרד פרטי בתוך שדה התעופה. הוא מתגורר בבית בשכונת אל-פילת. כשהוא נכנס ויוצא משדה התעופה, הוא לובש את מדי המשטר הסורי ונוסע במונית אוונטי. צוות אבטחה של 3 לוחמים אפגנים מלווים אותו בקביעות והם נעים במונית מדגם  Cerato.

נמל התעופה דיר א-זור ממוקם דרומית מזרחית לעיר דיר א-זור, 10 ק"מ ממרכז העיר. הוא מכיל מסלול טיסות אחד, וכולל מטוסי מיג-21 ו-23, וכן מספר מסוקים. שדה התעופה נמצא בשליטה של הכוחות הרוסיים, שהקימו בו 3 נקודות צבאיות, והם:

*- הראשונה: פלוגה של המשטרה הצבאית הרוסית, הכוללת לוחמים רוסים וצ'צ'נים.

*- השניה: נקודה הכוללת חיילים רוסים המשתייכים לצבא הסדיר הרוסי שתפקידם להילחם לצד כוחות המשטר הסורי.

*- השלישית: נקודה הכוללת כוחות מיוחדים רוסיים שתפקידם לסייר ולהכשיר מיליציות המזוהות ישירות עם המשטר הסורי, כמו מיליציית ההגנה הלאומית.

שדה התעופה הוא אחד הזירות החשובות לתחרות בין רוסיה לאיראן בסוריה. על שדה התעופה מפקד כיום תא"ל משורות כוחות המשטר הסורי, אחמד איברהים סולימאן, אך הוא דמות ייצוגית בלבד, ופיקוד הכוחות האיראניים באזור נותנים לו הוראות במיוחד כאשר מפקדים בכירים איראנים מגיעים מטהראן דרך נמל התעופה של דמשק, או בעת הגעת יחידות עילית ומערכות נשק מדויקות לדיר א-זור.

הנוכחות האיראנית לא מוגבלת לשדה התעופה בלבד, בסביבת שדה התעופה, דווקא בשכונת חראבש הסמוכה, ממוקמת מתחם מפקדת משמרות המהפכה האיראניים, בה נמצאים מחסני ענק לטילים, והם ממוקמים פחות מ- 2 ק"מ מהשער של נמל התעופה הצבאי דיר אזור, שהוא אחד המפקדות האיראניות החשובות והגדולות באזור בו מתקיימות פגישות, ורוב הבכירים האיראנים המגיעים דרך שדה התעופה לבקר במפקדות אלו.

تداعيات اغتيال سليماني على الوجود العسكري الإيراني في سورية وحدود التصعيد

קרדיט: איראן אינסיידר   קרדיט לתמונה: המרכז הערבי למחקרים