דיווח: ארה"ב נערכת לספק לאוקראינה משגרי רקטות ארוכות טווח

גורמים אמריקאים חשפו לרשת  CNN כי ממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתכונן לשלוח משגרי רקטות ארוכות טווח לאוקראינה.

גורמים רשמיים אמרו שהממשל ישלח את המערכות הללו כחלק מחבילה גדולה יותר של סיוע צבאי וביטחוני לאוקראינה, שאולי תפורסם בשבוע הבא.

בכירים אוקראינים, כולל הנשיא וולודימיר זלנסקי, פנו לארצות הברית בשבועות האחרונים בבקשה לספק להם את משגר ה-MLRS. קייב גם דרשה מוושינגטון לספק לה את מערכת הטילים המתקדמת "M142 HIMARS". 

Lockheed Martin M142 HIMARS | Specifications | Defence Insight | Shephard

קרדיט: https://www.shephardmedia.com/

מערכות הגנה אמריקאיות יכולות לשגר מטח רקטות לטווח של מאות קילומטרים, הרבה מעבר לכל אחת מהמערכות שכבר יש באוקראינה, והאוקראינים טוענים שמערכות אלו עשויות להיות "שוברות שוויון" במלחמתם נגד רוסיה.

גורמים רשמיים אמרו שהיו חששות בתוך המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב שאוקראינה תשתמש במערכות כדי לבצע להפגיז מטרות בשטח רוסיה.

המקורות ציינו כי אחד החששות המרכזיים היה הטווח הרחב של מערכות הטילים, שכן מערכת "MLRS" וגרסתה הקלה "HIMARS" יכולה לשגר רקטות למרחק של 300 ק"מ מרכב נע לעבר מטרות קרקעיות, אשר יאפשר לאוקראינים לפגוע במטרות בתוך רוסיה ביתר קלות.

אוקראינה, כך מאמינים, כבר ביצעה מספר תקיפות חוצות גבולות ברוסיה, דבר שגורמים רשמיים אוקראינים לא אישרו ולא הכחישו. גורמים רשמיים ברוסיה אמרו בפומבי שכל איום על מולדתם יהווה הסלמה גדולה ואמרו שמדינות המערב הופכות את עצמן למטרה לגיטימית במלחמה בכך שהן ממשיכות לחמש את האוקראינים.

בתגובה לשאלה האם ארצות הברית תספק את המערכות הללו, אמר שר ההגנה לויד אוסטין, ביום שני, לכתבים, "אני לא רוצה להקדים היכן אנחנו נמצאים במתן משאבים".

המחלוקת סביב ה-MLRS דומה גם לוויכוח שהתקיים לפני שארצות הברית החליטה להתחיל לשלוח תותחי הוביצר ארוכי טווח לאוקראינה בחודש שעבר. 

חבילות הסיוע הצבאי של ארה"ב התמקדו בטילים נגד טנקים Javelin ובטילי נ"מ קצרי טווח "סטינגר", כמו גם נשק קל ותחמושת.

גורמים אמריקאים מאמינים כי הפתרון הוא לספק לאוקראינה מערכות טילים קצרות טווח. גורמים רשמיים אמרו ל-CNN כי אימון אוקראינים בכל אחת ממערכות שיגור הטילים כנראה לא ייקח יותר משבועיים.

בצד האוקראיני, התסכול מחוסר הרצון של ארה"ב לשלוח מערכות נשק מתקדמות גבר בשבועות האחרונים, מכיוון שהם מאמינים שברגע שארצות הברית תשלח את המערכות, מדינות אחרות ילכו בעקבותיה במהירות.

"אנחנו זקוקים מאוד לנשק שיכול להעסיק את האויב למרחקים ארוכים. אי אפשר לדחות את זה, כי מחיר העיכוב נמדד על פי חייהם של האנשים שהגנו על העולם [מפני הפשיזם הרוסי]," הגנרל ולרי זלוז'ני, מפקד הצבא האוקראיני, אמר ביום חמישי.

כששר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה נשאל ביום חמישי על הצרכים הדחופים ביותר של ארצו, הוא ענה: "אם באמת אכפת לך מאוקראינה, נשק, נשק, ושוב נשק".

M142 HIMARS - Wikipedia

קרדיט: אלחורה + ויקיפדיה