איראן חושפת בסיס תת קרקעי לכטב"מים במיקום לא ידוע

ביום שבת הציגה הטלוויזיה הממלכתית האיראנית, לראשונה, צילומים מבסיס תת-קרקעי מבוצר של מל"טים צבאיים, בד בבד עם הצהרת גורמים צבאיים שאישרו את המשך הפיתוח של יכולות אלו בתחום זה.

פיתוח המל"טים של איראן מעלה את החשש של ארה"ב וישראל, המאשימות אותה במתן כלי טייס כאלה לבעלות בריתה במזרח התיכון, כמו חיזבאללה הלבנוני, הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה והמורדים החות'ים בתימן, או שהיא עושה שימוש בהם כדי לתקוף את כוחות ארה"ב ואת תנועת השייט במפרץ הפרסי.

באוקטובר 2021, משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על אנשים הקשורים לתוכנית זו.

הטלוויזיה הממלכתית האיראנית הציגה צילומים מבסיס שנמצא "מאות מטרים" מתחת לאדמה בלב הרי זגרוס במערב המדינה.

כתב הטלוויזיה אמנם לא ציין את המיקום, אך ציין כי ההגעה לבסיס דרשה טיסה של "כ-40 דקות" במסוק צבאי שהמריא מהעיר קרמנשה, במהלכה כוסו עיניו.

הצילומים הראו את יו"ר הרמטכ"ל האירני, האלוף מוחמד באגרי, ומפקד הצבא, האלוף עבד אל-רחים מוסאווי, נוסעים על רכב צבאי וסוקרים מל"טים מדגמים שונים שחנו זה לצד זה בתוך מנהרת בטון המצוידת באורות לבנים.

بالصور إيران تكشف عن قاعدة سرية تحت الأرض للطائرات المُسيّرة | وكالة شهاب  الإخبارية

בטלוויזיה נמסר כי הבסיס "כולל כ-100 מל"טי לחימה, סיור ותקיפה".

באגרי הדגיש כי "הצבא מפתח במהירות את כוחו ויכולותיו בתחום המל"טים", וציין כי איראן פועלת לייצר "מל"טים חדשים למגוון משימות".

הוא ציין כי פיתוח יכולות הצבא בתחום זה, בנוסף ליכולות של משמרות המהפכה וכוחות התעופה והחלל שלו, סיפקו לאיראן "זרועות חזקות בתחום המל"טים".

"אנו לא מזלזלים כלל באיומים סביבנו, ולא חושבים שאויבנו נחים על זרי דפנה, אלא נמשיך לעקוב אחר תנועותיו במוכנות מלאה", הוסיף.

מוסווי מצדו סבר כי "הכוחות המזוינים של הרפובליקה האסלאמית הפכו ללא ספק לכוח האזורי הגדול ביותר בתחום המל"טים, בהתחשב בסוגי המל"טים (שבבעלותו) ובמה שהם מסוגלים לעשות".

הבסיס כולל דגמים שונים של כלי טיס בלתי מאוישים, חלקם מצוידים בטילים, ביניהם ה"קמן-22" – كمان-22  בעל טווח של 2,000 ק"מ לפחות, והוא מצויד בטיל שיוט בעל טווח של 200 ק"מ".

איראן החלה לפתח כטב"מים מאז שנות ה-80, במהלך המלחמה נגד עיראק (1980-1988).

הכוחות האיראניים בדקו בעבר סוגים שונים של מל"טים בתמרונים צבאיים. ובמארס, משמרות המהפכה חשפו בסיס כטב"מים תת קרקעי.

بالصور ـ إيران تكشف قاعدة سرية للطائرات المسيرة تحت الأرض | الموقع الرسمي  لقناة الجديد

 

קרדיט: רשת אלחורה