פרטים חדשים על בכיר במערך הייצור של החמאס שחוסל במבצע "שומר חומות"

שנה לסיום מבצע שומר החומות שידרה הזרוע הצבאית של חמאס סרט באורך חצי שעה אודות אחד מפעיליה שחוסלו במבצע – וליד שימאלי.

במהלך הסרט, שודרו סצנות בלעדיות בו נראה שמאלי לצדו של מוחמד דף, כשהוא בפנים מטושטשות. לטענת הפלסטינים, זהו הסרטון העדכני ביותר של רמטכ"ל החמאס.

אז מי אתה וליד שימאלי?

וליד מוסא שימאלי, המכונה 'אום בילאל', נולד בשג'אעיה‎ בשנת 1965 והצטרף לאחים המוסלמים בשנת 1986.

את פעילותו בטרור התחיל שימאלי בשנת 1987, עם פרוץ האינתיפאדה השנייה, אז הרבה ליידות אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות הבטחון הישראלים.

ארבע שנים לאחר מכן, בשנת 1991, פנה בכיר הג'יהאד האיסלאמי, מוחמד שייח' ח'ליל (אז עוד לא היה משוייך ארגונית) לשימאלי והציע לו להצטרף לזרוע הצבאית של חמאס. שימאלי הסכים מייד ללא התייעצות עם קרוביו, על אף שרק התחתן זמן קצר לפני כן.

מספר חודשים לאחר הצטרפותו, במרץ 1993, נעצר שימאלי ע"י כוחות הבטחון וישב תשעה חודשים בכלא.

ב1994 עם עליית הרשות הפלסטינית לשלטון, נעצר שימאלי מעת לעת לתקופות קצרות. מקורביו סיפרו כי שימאלי שנא בליבו את הרשות והעדיף להכלא ע"י ישראל בשל העינויים שסבל מהם.

עם שחרורו מתקופת מאסרו האחרונה בשנת 2000, עת פרוץ האינתיפאדה השנייה, הסתתר שימאלי באחד הבתים בשג'אעיה שכונה "הצריף"‎ יחד עם רמטכ"ל החמאס, מוחמד דף, והחל לעסוק מקרוב בייצור חומרי נפץ ומטעני חבלה. עוד קודם לכן הסתיר שימאלי את יחייא עייאש, ועמאד נקל בביתו, בזמן שישראל רדפה אחריהם.

בשנת 2001 נסעו שלושה חיילים ברכב ממוגן בכביש הסמוך לחוף דוגית. לפתע הבחינו השלושה בג'יפ החונה בחול ולידו שני צעירים המנסים לחלץ אותו מהתחפרות. שני החיילים, סמל אביב איזק וסמל אופיר קיט מפלוגת ההנדסה של חטיבת גבעתי ניגשו בזהירות אל הרכב. ואז ארע הפיצוץ; הג'יפ שהיה עמוס חומרי נפץ התפרק לחתיכות והביא למותם של החיילים. שני הצעירים נמלטו מהאיזור והמחבל שנהג ברכב מת במקום. מאוחר יותר התברר כי המחבל, איסמעיל אל מעסוובי ממחנה הפליטים שאטי, תכנן לנצל את הסרת המחסומים, בעקבות הפסקת האש ששררה באותה תקופה, ולבצע פיגוע תופת במקום הומה אדם.
בזרוע הצבאית של חמאס חשפו שלשום כי שימאלי היה אמון על הכנת חומר הנפץ והטמנתו בג'יפ.

בשנת 2003 ניצל שימאלי ממוות לאחר ששהה בסמוך ליעד תקיפה של חיל האוויר.

בשנת 2004 ארע פיצוץ עז במחסום ארז. מחבלת מתאבדת פוצצה מטען נפץ והביאה למותם של ארבעה ישראלים. בחקירת האירוע התברר כי המחבלת, ראם אל-ריאשי, זייפה צליעה ואמרה למאבטחים באתר שיש לה פלטה ממתכת ברגל, אשר כנראה תפעיל את האזעקה. כתוצאה מכך נשלחה חיילת שתבדוק אותה. בעת שהמחבלת חיכתה לבואה של החיילת, היא הצליחה לחמוק לאולם הבדיקה ושם פוצצה את המטען שהוסתר על גופה. הזרועות הצבאיות של חמאס והפת"ח נטלו אחריות משותפת.

בסרט התיעודי של נטפליקס על הפיגוע "The Israeli Honey Trap" התברר כי אל-ריאשי התכוונה למות לאחר שהתגלה שהיה לה רומן עם בכיר חמאס. יאסין אישר לה למות כשהידית על מנת לכפר על חטא הניאוף שלה.

לפי הזרוע הצבאית של חמאס, מי שהכין את מטען החבלה, היה לא אחר מוליד שימאלי.

לאורך השנים ניצל שימאלי ממספר ניסיונות חיסול:

המקרה הראשון ארע בשנת 2004, אז נפצע שימאלי בתקיפה על ביתו של רמטכ"ל החמאס לשעבר, אחמד אלג'עברי.

המקרה השני ארע במבצע "עופרת יצוקה", אז שימאלי היה היעד המרכזי לחיסול. הניסיון לא הצליח וידו של שימאלי נאלצה לעבור כריתה. ניסיונות נוספים ארעו במבצע "עמוד ענן" ובמבצע "צוק איתן"

מלבד היותו מקורב למוחמד דף, שימאלי היה מקורב גם לאחמד אלג'עברי. משפחתו מספרת כי ג'עברי צייד את שימאלי ברובה M-16 ואלו עבדו ביחד על מנת להכניס חומרי נפץ לרצועת עזה בשנת 2006. עוד סיפרו כי שימאלי היה לצדו של ג'עברי בטקס קבלת משוחררי עסקת שליט.

ב11 במאי 2021, במהלך מבצע שומר החומות, חוסל שימאלי בתקיפה אווירית של מטוסינו במסגרת מבצע עיר מקלט.

מקורביו סיפרו כי מעטים האנשים שידעו כי שימאלי היה מראשוני הפעילים בייצור חומרי הנפץ, על אף שאת לימודיו הגבוהים בנושא השלים רק לאחר מכן בהצטיינות והיה לאחד מהמהנדסים הבולטים בזרוע הצבאית של חמאס.

קרדיט: ערוץ הטלגרם המוח'אבראת   קרדיט לתמונה: דובר צה"ל