האינדיקציות לירידה בתיאום הרוסי-ישראלי בסוריה

מרכז ג'וסור הסורי למחקרים דיבר בעבר על אינדיקציות לירידה בתיאום בין רוסיה וישראל בסוריה, במיוחד עם התגברות התקיפות האוויריות של ישראל על אתרי משטר אסד.

מהמרכז נמסר כי בפברואר האחרון ישראל ביצעה 4 תקיפות צבאיות בסוריה נגד אתרים השייכים לאיראן, חיזבאללה והמשטר, שזהו שיעור תקיפות חודשי  גבוה יחסית על מטרות מאז 2013.

האתרים המותקפים היו מחסני נשק, ראשי טילים ומערכות הגנה אוויריות השייכות לאיראן, שאותן התכוונה, לא פעם, להעביר ללבנון, ולרוב היא משתמשת במרכז וצפון סוריה לאחסון נשק אסטרטגי, בנוסף לנקודות תצפית מתקדמות של חיזבאללה.

صناعات الدفاع بتركيا.. تنويع الأسلحة والذخائر الوطنية | ترك برس

קרדיט: אלטורק

המרכז הסורי ציין כי התגברות התקיפות של ישראל באו כתגובה ליכולתה המתמשכת של איראן לאבטח קווי אספקה ​​והובלת נשק ולייצר אספקה ​​לוגיסטית לסוריה ולבנון, כחלק ממאמציה להפוך אותן לבסיס מתקדם של פעולות נגד ישראל.

"זו הפעם הראשונה שישראל מסתמכת במידה רבה על הפצצת מטרות בטילי "קרקע-קרקע" משטח רמת הגולן הישראלי, בנוסף לשימוש במרחב האווירי של לבנון לביצוע תקיפות אוויריות על מטרות בתוך סוריה" – טוען המרכז.

الخنادق - ماذا يمتلك حزب الله من ترسانة صاروخية؟

לטענת המרכז, הדבר עשוי להעיד על ירידה בתיאום בין רוסיה לישראל בסוריה, במיוחד מאחר שחיל האוויר הישראלי היה נתון להפרעות במערכת המיקום הגלובלית (GPS), כאשר ביצע את התקיפות באזור דמשק ב-9 בפברואר.

והוסיף: "נראה שישראל חוששת מהירידה ביכולתה להשמיד מטרות באמצעות מטוסי קרב מהמרחב האווירי של סוריה; במיוחד לאחר פריסת מערכות ההגנה האוויריות הרוסיות Buk-M2 על אדמת סוריה ביולי 2021".

בין האינדיקציות לירידת התיאום בין מוסקבה לתל אביב ניתן למנות את הודעת משרד ההגנה הרוסי ב-21 בינואר 2022, כי נערך סיור אווירי משותף עם מטוסים סורים מעל שמי הגולן הסורי. בסיור השתתפו מטוסי סו-35 ו-T-50 מצוידים במערכת התרעה ומטוסי מיג-23 ומיג-29 של חיל האוויר הסורי.

במקרה ויבוצעו סיורים אוויריים באופן קבוע – כפי שאמרה רוסיה – הדבר ישפיע על יכולתה של ישראל להשתמש במרחב האווירי של סוריה להפצצת אתרים של איראן, חיזבאללה והמשטר.

המכון סיכם באומרו: "למעשה, הירידה בתיאום בין מוסקבה לתל אביב בסוריה עשויה להיות קשורה לכמה נושאים, ובעיקר הסכסוך באוקראינה; מדיניותה של ישראל באזרבייג'ן, אוקראינה והמדינות הבלטיות לא נראית מקובלת על רוסיה, ועשויה אף לעורר בה חששות בשל התנגשות זו עם האינטרסים הביטחוניים שלה, לאחר שהיא סיפקה או מתכוונת לספק תמיכה למדינות אלו בתחום אבטחת הסייבר והתחום הצבאי, הכולל מערכות הגנה אווירית, טילים נגד שריון וכטב"מים תוקפים".

معضلة الجو: استراتيجية مواجهة التفوق الجوي - الدفاع الجوي الإيجابي - تبيان

קרדיט: זייטון ניוז