אלי בוזין, אחד מניצולי השואה המפורסמים בצרפת, הלך לעולמו בגיל 93

אלי בוזין, ששרד את מחנה ההשמדה אושוויץ והיה אחד מניצולי השואה המפורסמים בצרפת, הלך לעולמו בגיל 93. "עד הרגע האחרון, הוא נשא את קולם של קורבנות הברבריות הנאצית", אמר פרנסיס כליפה, שעומד בראש הקריף, ארגון הגג של יהודי צרפת. "הוא לחם ללא הפסקה למען הזיכרון", הוסיף הרב הראשי, חיים קורסיה.

בוזין נולד בעיר לודז' שבפולין ב-1929, וכאשר הגרמנים כבשו את העיר, הוא הוכנס לגטו עם בני משפחתו. במרץ 1940, אחיו אברהם, שהיה גדול ממנו ב-11 שנה, נרצח לנגד עיניו. בקיץ 1944, עם פירוק הגטו, המשפחה נשלחה לאושוויץ, שם נרצחו ההורים. בוזין טען בפני קצין אס-אס באושוויץ כי הוא בן 17, על אף שהיה בן 15, והקצין הכה אותו. אולם בוזין לא נפל ועל כן נשלח לעבודות כפייה. לאחר מכן, הוא שרד את "צעדת המוות" למחנה בוכנוולד.

לאחר סיום המלחמה, עלה בוזין לארץ ישראל והתגורר בה גם עם קום המדינה, אולם עזב אחרי שבע שנים. החל משנת 1956 הוא התגורר בצרפת, שם הוא למד רפואה והפך לרופא מנתח. הוא נישא לפסיכולוגית אתי בוזין ונולדו להם שלושה ילדים, בהם אנייס בוזין, ששימשה שרת הבריאות הראשונה של הנשיא מקרון.

אחרי 50 שנות שתיקה, בוזין החל להעיד על סיפורו האישי בשואה, ומאז פעל לקדם את זיכרון השואה והגיע פעמים רבות לטקסים באושוויץ. "בכל פעם שניצולים אחרונים כמו אלי בוזין נעלמים, אני שואל את עצמי: האם נוכל להמשיך ולהעביר את הסיפור שקיבלנו מהגיבורים האלה?", תהה אריאל גולדמן, נשיא הקרן היהודית החברתית המאוחדת.

🍀Ariane Artinian🦋 on Twitter: "🦋Bouleversante itw Elie Buzin,91ans🍀🙏  #journéedelamemoiredesgénocides #humanité #solidarité #humanrights  #ArtsakhStrong #memoire #genocidedesjuifs #génocidesesarmeniens  #genocidedestutsis https://t.co/9rP2iUkMaw ...

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות