אוקראינה – תמונת מצב ביניים 10-23/05/2022

מה תמונת-המצב המסתמנת מכלל הדיווחים:

במהלך השבועיים האחרונים נמשכת הלחימה במגמה שתוארה בשני העדכונים הקודמים – מצד אחד סדרה של התקפות מוגבלות-יעד על-ידי צבא רוסיה, כשהמאמץ העיקרי שלהם הוא בצפון חבל דונבס בין איזיום לבין לוגנסק; ומנגד סדרה של התקפות-נגד מצד צבא אוקראינה כששני מוקדי ההתקפה שלהם הם סביב העיר חרקוב בצפון-מזרח אוקראינה ולעבר העיר חרסון בדרום-מזרח אוקראינה.

בעיר מריופול כמעט שהסתיים המצור על הכוחות האוקראינים האחרונים במפעל אזובסטאל – כ-1,900 חיילים אוקראינים נכנעו. יתכן שיש עוד עשרות עד מאות שעדיין ספונים בתוך המקלטים התת-קרקעיים מתחת למפעל. הכוחות הרוסים צמצמו נוכחותם סביב המפעל – חלקם נסעו צפונה להצטרף לקרבות בצפון הדונבס.

'שטח בשליטה רוסית' מוגדר בשטח שעבר טיהור ולא רק מעבר דרכו של כוחות רוסיים. עם זאת, עדיין מדווחים מעת לעת תקריות בחלק מהמקומות הללו – הגם שבכמות קטנה מאד ובעוצמה מצומצמת מאד. רוב התקריות הללו, במאפיינים של פעולות גרילה, מתבצעות בדרום הדונבס.

לאורך הגבול בין רוסיה לבין אוקראינה במרחב סומי מתנהלת בין היריבים לחימת הטרדה הדדית בעצימות נמוכה – בעיקר ירי-מנגד של נשק קל ובינוני ומעת לעת ירי כבד יותר.

בתוך רוסיה עצמה מבוצעות כמעט כל יום תקיפות חבלנית אחת או יותר על לשכות גיוס ומפעלים ביטחוניים. מאפייני התקיפות הן של הטלת בקבוקי-תבערה. באחת התקיפות הללו המשטרה הרוסית עצרה שני נערים בני 16.

פקיד אמריקני דיווח שהרוסים מפעילים בסך הכל בערך 106 גדודים מתמרנים במזרח אוקראינה, אבל עקב הצטברות אבדות בכמה מהגדודים הם ממזגים אותם עם אחרים, כך שהמספר בירידה הדרגתית.

בעת האחרונה התפרסמו סרטונים שצילמו חיילים ביחידות אוקראיניות הנלחמות במזרח המתלוננים על תשישות גוברת ומחסור גובר בציוד ובהספקה. תחילה עשו זאת חיילי מילואים ביחידת משמר-לאומי, שהן היחידות בעלות האימון והציוד הנחות בצבא אוקראינה. אולם, כעת הופיע גם סרטון של יחידה מהצבא הסדיר. החיילים טענו שהם זקוקים להפוגה בעורף להתאוששות, להשלמת אבדות וציוד ואחר-כך יחזרו להילחם. מספר חיילים מערביים שהתנדבו לצבא אוקראינה ובינתיים חזרו הביתה התראיינו בארצותיהם וסיפרו על תנאים קשים ביחידות האוקראיניות שהצטרפו אליהם – הן קשיי מנהלה ותחזוקה והן קשיים מקצועיים.[1] ממספר סרטונים ומספר ראיונות זעום לא ניתן להעריך את מצב הצבא האוקראיני כולו – אולם, בהינתן התמשכות הלחימה כבר שלושה חודשים ללא הפוגות וריענון, ואולי גם תחושה גוברת שבכל זאת הרוסים מתקדמים וכובשים, גם אם לאט וגם אם במחיר אבדות רבות, סביר שיחידות רבות במצב דומה. גם הצבא האוקראיני סופג אבדות כבדות מאד הגם שאינו מוכן להודות במספר. בנאום של זלנסקי הוא רמז על כ-50 עד 100 הרוגים ביממה בחזית במזרח אוקראינה. אם נתון זה נכון, הרי שבחודש האחרון בלבד איבד צבא אוקראינה כ-1,500 עד כ-3,000 הרוגים ועל זה יש להוסיף כנראה לא פחות מזה פצועים וסביר שאף יותר. זלנסקי התבטא בצורה מעורפלת ולכן קשה לדעת עד כמה נתון זה נכון.,

אל מול תמונת הסדקים שעולה מהיחידות האוקראיניות בחזית, בכירים אוקראינים טוענים שהצבא שלהם בונה יחידות בעורף על בסיס הציוד המערבי החדש שמתקבל וכי ישלים ההכשרה של היחידות החדשות (גיוסים חדשים של שרות חובה ומילואים) עם ציוד זה במהלך חודש יוני. או-אז בכוונתם ליזום מתקפת-נגד רבתי שבסופו של דבר תביס סופית את צבא רוסיה ותשחרר את כל מזרח אוקראינה, כולל

[1] מסתבר ממספר דיווחים, שרוב החיילים הזרים שהתנדבו כלל לא הגיעו לחזית עקב מחסור באמצעים ובנשק ובגלל תפקוד מנהלי גרוע של הצבא האוקראיני. חלק מהמתנדבים הם בוגרי צבאות מערביים, אבל חלק מהמתנדבים הם חסרי-הכשרה צבאית ולאוקראינים את הזמן או המשאבים להכשיר אותם.

חצי-האי קרים, דוניצק ולוהנסק (אצל הרוסים – לוגנסק) שנכבשו על-ידי רוסיה ב-2014.

[1] מסתבר ממספר דיווחים, שרוב החיילים הזרים שהתנדבו כלל לא הגיעו לחזית עקב מחסור באמצעים ובנשק ובגלל תפקוד מנהלי גרוע של הצבא האוקראיני. חלק מהמתנדבים הם בוגרי צבאות מערביים, אבל חלק מהמתנדבים הם חסרי-הכשרה צבאית ולאוקראינים את הזמן או המשאבים להכשיר אותם.

תמונה

חזית חרקוב

במהלך השבועיים האחרונים האוקראינים כבשו מידי הכוחות הרוסיים את רוב האזור סביב העיר חרקוב עד לטווח של כ-25 קילומטרים מקצה העיר. מהדיווחים הסותרים לא ברור עד כמה הרוסים התעקשו להחזיק את השטח או שניהלו קרבות השהיה בלבד.

מצפון לעיר: בדיווחים האחרונים מסתמן שהרוסים נערכו להגנה במרחק מסוים מדרום לגבול הרוסי – כנראה למנוע גישה ישירה של הכוחות האוקראינים לקטע זה של הגבול – ואפילו כבשו חזרה שטח קטן שנכבש על-ידי האוקראינים קודם.

ממזרח לעיר: הרוסים נסוגו עד לנהר הסיברסקי-דונץ – נהר שרוחבו באזור הזה בין מאות מטרים לבין קילומטר – ונערכים להגנה על גדתו הקרובה לחרקוב ולא מאחוריו. יש להניח שהכוונה להחזיק ראשי-גשר על הגדה המערבית של הנהר למקרה שירצו ליזום התקפה בכיוון חרקוב בהמשך כאיום מהאגף ומהעורף על כל ניסיון אוקראיני לתקוף צפונה לעבר הגבול הרוסי.

 

חזית לוגנסק ודוניצק

בחזית זו נמשכת ההתקדמות ההדרגתית של הרוסים.

בשבוע שעבר דיווחו האוקראינים על בלימת ניסיון צליחה של נהר הסיברסקי-דונץ (בגזרה זו הוא זורם ממערב למזרח) וגרימת אבדות גדולות לכוחות הרוסיים. קציני הנדסה אוקראינים סיירו את הנהר וסימנו אתרים סבירים לצליחה. אחר-כך הוצבו תצפיות מול כל אזור כזה והמרחב נסרק באמצעות כטמ"מי-סיור וסוללות ארטילריה הוצבו בטווח מהאתרים הללו. הרוסים הגיעו לאחת הנקודות הללו, הפגיזו את המרחב שמדרום לנהר בתערובת של פגזים נפיצים ועשן וגם הציתו את היערות, כך שנוצר עשן סמיך. נגמ"שים אמפיביים חצו את הנהר ותפסו עמדות חיפוי מדרום לו. אחר-כך החלו לבנות גשר צף. האוקראינים פתחו בהפגזה כבדה מאד של המרחב. לא דווח כמה תותחים ו-מטל"רים רב-קניים השתתפו, אבל כנראה כמות גדולה למדי. תצפיות הקרקע האוקראיניות לא יכלו לצפות את המרחב דרך העשן, אבל הורו על תחילת ההפגזה. לא דווח אם הארטילריה האוקראינית טיווחה מראש את האתר או שירו לפי נ"צ-מפה בלבד או בהכוונת כטמ"מים שהצליחו לראות את אזור הגשר דרך העשן. ההפגזה הרסה את רוב חלקות הגשר, פגעה בכלים ובחיילים רוסים רבים. כוח החלוץ שצלח נפגע גם הוא ושרידיו נסוגו חזרה אל מצפון לנהר.

עם זאת, הרוסים כנראה צלחו בקטע אחר של הנהר והמשיכו לתקוף דרומה.

כאמור, המגמה הנראית לעת עתה ממשיכה להיות התקדמות איטית של הרוסים בכיוונים שהם בוחרים לתקוף בהם.

תמונה

חזית דרום-מזרח אוקראינה

במריופול נמשך המצור על בית-החרושת אזובסטאל. אולם, לאחר כניעה של כ-1,900 חיילים אוקראינים, הרוסים רידדו את הכוחות המכתרים והפנו חלק מהם לגזרות אחרות. במקור דווח כי במפעל נצורים עד כ-2,500 חיילים. לא ברור האם מספר זה היה מוגזם או שעדיין נותרו כמה מאות נצורים בתוך המפעל. בכל מקרה, ככל הנראה עדיין יש שם חיילים נצורים – כולל המפקדים הבכירים של הכוחות האוקראינים שנלחמו במריופול.

הרוסים פועלים להחזיר את החיים למסלולם בעיר מריופול – עבודות לשיקום תשתיות ולחבר את העיר והנמל שלה (הנמל הגדול והחשוב בים אזוב) לדוניצק, פתיחה מחדש של בתי-ספר, תוכנית בנייה של מקורות פרנסה חדשים ועוד.

נמשכות ההתקפות הרוסיות צפונה מאזור דרום הדונבס לתוך צפון הדונבס וגם כאן ההישגים הרוסיים נמדדים בכיבוש כפר כזה או אחר או מתחם מבוצר אוקראיני כזה או אחר, וגם כאן האוקראינים טוענים מעת לעת שתקפו-נגד וכבשו חזרה שטח שאיבדו קודם, וגם כאן מדובר בהישגים קטנים בלבד לכל צד.

 

בחזית חוף הים השחור מחצי-האי קרים מערבה

האוקראינים מטילים התקפות קטנות לעבר חרסון, אבל נראה שאינם משיגים הישגים משמעותיים אם בכלל.

 

הפצצת תשתיות

קצב תקיפת התשתיות ירד באופן משמעותי. עיקרו מתבצע באמצעות טילים ארוכי-טווח וקצב הירי ירד ממוצע של בערך 50 טילים ביום לפחות מרבע מזה.

לא ברור מדוע צמצמו הרוסים את קצב השיגורים – האם כי מספר הטילים במלאי ירד מאד וקצב ייצורם של חדשים לא עמד בקצב השיגורים, או כי מספר המשגרים היבשתיים הצטמצם עקב שחיקה והצורך לשפץ אותם, או עקב החלטה מבצעית כלשהי.

החזית הימית

הצי הרוסי ממשיך לצאת לים ולשגר טילים ארוכי-טווח לעבר מגוון מטרות תשתית בעורף האוקראיני.

תמונה

מגמות

במהלך השבועיים שחלפו מאז העדכון האחרון נמשכה המתקפה הרוסית במזרח אוקראינה. אין עדיין סימן לכוונה להטיל מאמץ מרוכז בגזרה מסוימת, אלא הרוסים המשיכו לתקוף התקפות מוגבלות-יעד בגזרות מרובות תוך חיזוק מסוים של הכוחות הנלחמים בכל גזרה. נראה שהפיקוד הבכיר הרוסי החליט להעדיף מערכה מבוססת על כיבוש הדרגתי ושחיקה הדרגתית של צבא אוקראינה על-פני מערכה המבוססת על תמרונים נרחבים ומהירים.

נראה שהתקפת-הנגד האוקראינית סביב חרקוב מיצתה עצמה ונבלמה מול קו הגנה רוסי חדש.

לאור האמור לעיל, אני מעריך שחלוקת המאמצים הצבאיים הרוסיים בימים הקרובים תתנהל לפי סדר החשיבות שלהלן – כשבתוך כל מאמץ יש כמה שינויים פנימיים של עדיפות המאמצים:

  • המאמץ העיקרי:

המשך המתקפה הרב-גיזרתית במזרח-אוקראינה.

מבין הגזרות השונות נראה שהמאמץ העיקרי הרוסי מוכוון לצפון הדונבס ובעיקר למרחב שבין לוגנסק לבין חרקוב, כי שם ערוכים הכוחות האוקראינים המגנים במובלעת שכבר מוקפת משלושה כיוונים ויהיה קל יותר לגרום לנסיגתם. אמנם יש אמירות של חוקרים מערביים שהרוסים מנסים לכתר את הכוחות האוקראינים שם, אבל קצב ההתקפות והישגיהן איטיים מדי מכדי למנוע מהאוקראינים לסגת ונראה שהרוסים מעדיפים נסיגת הכוחות האוקראינים וכיבוש 'קל' של השטח מאשר כיתור וקרב קשה להשמדת הכוח האוקראיני המכותר.

הערכה זו מבוססת גם על הצהרות בכירים רוסיים כי מטרת המלחמה כרגע היא השלמת 'שחרור' לוגנסק – אותם אזורים ממנה שנותרו בידי אוקראינה בסיום הלחימה ב-2014.

 

  • מאמצים משניים:
    • התקפות בגזרות הדרומיות של צפון הדונבס.
    • המשך כיתור הכוחות האוקראינים שטרם נכנעו במפעל אזובסטאל.
    • הגנה מול חרקוב מצפון לעיר, בינה לבין הגבול של רוסיה, וממזרח לעיר, על בסיס הנהר סיברסקי-דונץ.
    • הגנה ממערב לעיר חרסון מול התקפות-נגד אוקראיניות שיוצאות מכיוון ניקולאיב. הדיווחים מלפני כחודש על כוונה רוסית לתקוף בגזרה זו התבדו וכנראה שהם יישארו שם בהגנה לעת עתה.
    • המשך מתקפת הטילים על התשתיות הלאומיות של אוקראינה. נראה שזרוע האויר הרוסית ממוקדת בעיקר בסיוע לכוחות הקרקעיים במזרח-אוקראינה ולכן המשך משימת תקיפת התשתיות נותרה רק בידי כוחות הטילים ארוכי-הטווח שנורים מהיבשה ומהים. כיון שלא ברור מדוע הרוסים צמצמו את קצב השיגורים בשבועיים האחרונים, לא ניתן לדעת אם יגבירו שוב את הקצב או שישארו בקצב הנוכחי.
    • תמונה

קרדיט: ד"ר עדו הכט – אסטרטג צבאי                           קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות