בעיתוי בעל משמעות: רוסיה מציגה דור חדש של נשק לייזר

רוסיה הציגה ביום רביעי את הדור החדש שלה של כלי נשק לייזר, כולל מערכת לייזר ניידת שהוכרזה לראשונה על ידי הנשיא ולדימיר פוטין ב-2018, שלדברי מוסקבה,המערכת לייזר כל כך מתקדמת עד כדי שהיא מסוגלת לשתק לוויינים ולהשמיד מל"טים.

פוטין ב-2018 חשף מערך של כלי נשק חדשים כולל טיל בליסטי בין-יבשתי חדש, ראש נפץ גרעיני קטן שניתן לחבר לטילי שיוט, מל"טים גרעיניים תת-מימיים, נשק על-קולי ונשק לייזר.

מעט ידוע על מה בדיוק עושה נשק הלייזר, שנקרא "פרסבט" על שם נזיר לוחם אורתודוקסי מימי הביניים אלכסנדר פרסבט שנספה בלחימה בזמן מלחמה . פוטין נתן מעט פרטים ב-2018 ופרטי הלייזר נותרו סודיים.

יורי בוריסוב, סגן ראש הממשלה הממונה על הפיתוח הצבאי, אמר בוועידה במוסקבה שפרסבט כבר נמצא בפריסה נרחבת והנשק הזה יכול לעוור לוויינים עד טווח של 1,500 ק"מ מעל פני כדור הארץ.

ביום שלישי לדבריו הושמד מזל"ט ממרחק של 5 ק"מ מעמדת הלייזר תוך פחות מחמש שניות.

לטענתו הנשק לייזר נכנס לפעילות מבצעית ומסופק בהמונים לכוחות (הטילים), המערכת לייזר הזו יכולה לעוור את כל מערכות סיור הלווינים של האויב במסלולים של עד 1,500 ק"מ, ולנטרל אותם במהלך הטיסה באמצעות השימוש בקרינת לייזר", כך אמר בוריסוב. .

"הפיזיקאים שלנו יצרו כעת, ולמעשה ייצור המוני, מערכות לייזר חזקות יותר בסדר גודל שיכולות לגרום להרס תרמי למכשירים שונים", אמר בוריסוב.

דבריו מצביעים על כך שרוסיה עלולה לעוור את הלוויינים ומערך של מערכות אחרות בהן משתמשת ארצות הברית כדי לנטר את הטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים של רוסיה – וגם את המל"טים ששימשו למטרות תקיפה על כוחותינו במלחמת אוקראינה.

בוריסוב אמר שזה עתה חזר מסרוב, עיירה סגורה באזור ניז'ני נובגורוד, שנודעה בעבר בשם Arzamas-16, משום שהיא הייתה כה סודית, היות ובין השאר נמצא בה מרכז חקר הנשק הגרעיני של רוסיה.

"היום אפשר לחשוף כי מערכות נשק המבוססות על עקרונות פיזיים חדשים יוצאות לדרך ", אמר בוריסוב.

"זהו בעיקר נשק לייזר, נשק רחב פס אלקטרומגנטי שיחליף נשק קונבנציונלי בעשור הקרוב – זה לא סוג של רעיון אקזוטי מהיום זו המציאות", אמר בוריסוב.

Europe launches laser satellite to space - YouTube

קרדיט: מאיר בר מקבוצת נציב    קרדיט לתמונה: מתוך יוטיוב