חיסול בצמרת? בן דודו של אסד ואלוף במודיעין הסורי מת בנסיבות מסתוריות

חשבונות נאמנים למשטר אסד בפלטפורמות המדיה החברתית אבלו הבוקר על זוהיר שליש, המכונה "ד'ו אלהמה שליש", קצין מודיעין בולט ובן דודו של נשיא המשטר הסורי, בגיל 70.

שליש היה אחד מקציני המודיעין הבולטים בארמון הרפובליקה וחבר ותיק במעגל המצומצם של משפחת אסד מזה למעלה מ-3 עשורים, איש עסקים עם ריבוי שותפים ופעילויות וקבלן של פרוייקטים בהיקפי ענק בסוריה.

בין התפקידים החשובים ביותר שמילא ד'ו אלהמה לפני פיטוריו היו ראש מעגל אבטחת הנשיא הנוכחי, ראש ענף המבצעים במודיעין החוץ הסורי, בנוסף לתפקידו מעגל האבטחה של נשיא המשטר לשעבר חאפז אלאסד .

מי היה זוהיר שליש?

זוהיר סלמאן שליש, "ד'ו-אלהמה שליש", נולד בקרדחא באזור הכפרי של מחוז לטקיה ב-1956, בנה של אחותו של חאפז אל-אסד.

משפחת שליש, באמצעות ד'ו אלהמה, שמרה על רמת השפעה גדולה בממשל ובכלכלה הסורית ויש לה השפעה יחסית, במקביל לבני משפחת מחלוף , ששאבו את השפעתם כדודיו של בשאר אל-אסד.

ד'ו אלהמה קיבל על עצמו את משימת האבטחה על חאפז אל-אסד, וירש את התת אלוף הפלסטיני חאלד אל-חוסיין, שפוטר מתפקידו בעקבות מותו של בזיל אל-אסד ב-1994 בתאונת דרכים.

ד'ו אלהמה נשאר באותו תפקיד גם בתקופת שלטונו של בשאר אל-אסד, עד להדחתו (2019).

איש עסקים

Zul Himma היה הבעלים של SES International, הפעילה במגזרי הבנייה ויבוא הרכב. הוא גם אחיו של ריאד שליש, מנהל חברת הבנייה הממשלתית (החברה לשיכון צבאי ), שאותה הפך לחברה משלו בשנות ה-90, במהלכם צבר ד'ו אלהמה הון עתק מעסקאות בנייה, וכן מעבודות קבלנות בסוריה, שכללו פרויקטים רחבי היקף הממומנים לרוב על ידי מדינות ערביות אחרות, וגם זרות, בעיקר פרויקטים של חברות נפט , רובן אשר התרכזו במזרח ובצפון מזרח סוריה , ופרויקטים מרכזיים בתחום סלילת הכבישים.

ד'ו אלהמה ושותפו "נזאר אל-אסעד" שלטו במכרזים לפרויקטי הנפט והכבישים היקרים ביותר בשטחי סוריה בכלל.

בתחום הסחר במכוניות השתלט ד'ו אלהמה על משרדי סוכניות רכב ואולמות תצוגה רבים הפרוסים בפאתי דמשק, בעיקר בכביש הבינלאומי המוביל לחומס, מצפון לבירה לכיוון העיר חרסטה שסמוכה לאזור הכפרי של דמשק. באותן אולמות תצוגה ומשרדים עובדים מאות עובדים שמצייתים לפקודותיו, ורובם מקרוביו מאזורי החוף הסורי.

זאת בנוסף למעורבותה של משפחת שליש בשורה של פעולות בלתי חוקיות, בהן הברחות והלבנת הון.

ד'ו-אלהמה שליש לאחר המהפכה הסורית

לאחר פרוץ המהפכה, לד'ו אלהמה תפקיד חשוב בדיכוי ההפגנות. ב-24 ביוני 2011, הוטלו עליו סנקציות על ידי האיחוד האירופי ולאחר מכן אמריקה, יחד עם מספר בכירי ממשל במשטר על תפקידם בדיכוי האלים של מפגינים בשלבים הראשונים של המהפכה, ועל היותם מממן גדול ומארגן מיליציית "שביחא"(אנשי ביטחון בלבוש אזרחי).

לפי דיווח שפרסם ה-BBC ב-20 ביולי 2012 תחת הכותרת "המעגל הקרוב של בשאר אל-אסד ", השפעתו של ד'ו אלהמה בתוך המעגל הקרוב של המשטר גברה מאז תחילת המהפכה. שליש ומשפחתו נחשבו למקורבים מאוד על ידי אסד, וקודמו למעגל הפנימי הצר, כי בני משפחתם היו רבים יחסית והיו מוכנים לעשות כל עבודה מלוכלכת.

שליש בין הרוסים לאיראנים

בעקבות ההתערבות הצבאית הרוסית הישירה והמוצהרת לצד המשטר בסוריה; שליש נודע כתומך בצד האיראני, יחד עם מאהר אל-אסד , אחיו של נשיא המשטר.

בסוף יוני 2019, התפרסמה ידיעה כי רוסיה האשימה את שליש, לאחר שפתחה תיקי שחיתות הקשורים להברחת מטבעות ועתיקות ומכירת נשק לפלגים הלוחמים באזורים הכפריים של אלרוטה המזרחית ולטקיה. אתרי חדשות ציטטו מקורות המקורבים למשטר שאמרו כי הרוסים הגבילו את תנועתו של שליש בתוך סוריה, בנוסף לצמצום הליווי לשיירה שלו.

ב-2 ביולי 2019, דיווח העיתון " אל-מודון", תוך ציטוט "מקור המקורב לרוסים", כי שליש היה מעורב במבצע הברחה של סוכן מודיעין של מדינה "המקורבת" לסוריה בתיאום עם האיראנים בתחילת 2019. לאחר שלשליש נודע על תכנית רוסית לעצור את אותו סוכן או אז מיהר והבריח אותו אל מחוץ למדינה.

הגורם הוסיף כי כוחות רוסים, בגיבוי יחידות מ"משרד הביטחון" בארמון הנשיאות, עצרו כמה ממקורביו של שליש וסוכניו בדמשק ולטקיה , והעבירו אותם לחקירות באחד מסניפי המודיעין.

בין התיקים שהעלו הרוסים נגד שליש במטרה לחקור אותו ולחשוף את סיפור השפעתו, ובכך להחליש את הצד האיראני, היו פעולות סחיטה שביצעו מקורבים לשליש ואנשים שדיברו בשמו והשפיעו על מחירי נדל"ן ואדמות חקלאיות באזורים הכפריים של דמשק ולטקיה, שנרכשו לטובת ד'ו אלהמה במחירים נמוכים לאחר הפעלת לחץ על בעלים, בנוסף לתיקי שחיתות הקשורים לפרויקט " מרתה סיטי ", בפיקוח אחיו, ריאד שליש.

היעלמות שליש

בעקבות אירועים אלו ניתנה הוראה מראש המשטר, אסד, לפטר את שליש מתפקידו, ונאמר אז כי הוא נמצא במעצר בית בתוך ביתו בשכונת אלמליכי במרכז דמשק.

עם זאת, מאז אמצע 2020, אזכורו של שליש נעלם לחלוטין מהזירה הציבורית בסוריה, ובאותה תקופה הועלו דיווחים רבים על היעלמותו, שחפפה לפגיעה בשדה התעופה חמיימים (הבסיס הרוסי והמטה של המנהיגות הצבאית והפוליטית שלה) ע"י הפצצות של מל"טים מקומיים.

חלק מהדיווחים הללו דיברו על מעורבותו של שליש בתקרית זאת, מה שגרם לבשאר אל-אסד לבקש מבן דודו לשמור על ידיים נקיות, לאחר שנודע לרוסים שאחד ממקורות ההפצצה על הבסיס שלהם היו המחצבות שבבעלות שליש בהרי קרדחא.

חשבונות אחרים הלכו רחוק יותר ודיברו על האפשרות שבשאר אל-אסד הסגיר את בן דודו לרוסים, או חוסל בהוראתו הישירה.

רשת החדשות לטקיה התומכת במשטר פרסמה ידיעה על התנגשות בין חמושים המזוהים עם משפחת שליש לאנשי מודיעין של המשטר בשכונת מזרעה בלטקיה, במהלכה נעשה שימוש ברימונים וכדורים.

קרדיט: סוריה טי וי