אוקראינה מאיימת על המשטר הסורי: אל תסכימו לקבל את החיטה הגנובה

שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אמר כי כל מי שמעורב בהובלה ובמכירה של תבואה שנגנבה על ידי רוסיה באזורים הכבושים במדינה יתמודדו עם השלכות משפטיות.

"רוסיה היא פושעת שלוש פעמים: היא הפציצה את סוריה והפכה אותה לגל הריסות, כבשה חלק מאוקראינה, וכעת היא מוכרת תבואה אוקראינית גנובה לסוריה", ציטט שירות העיתונות של המשרד את קולבה. "אני רוצה להזכיר למשתתפים בעסקה הזו: מה שנגנב מעולם לא הסב אושר לאיש. מי שעוסק במכירה, הובלה או קנייה של תבואה גנובה הוא שותף לפשע", אמר קולבה.
בהתייחס לדיווחים בתקשורת לפיהם ספינה רוסית הנושאת תבואה אוקראינית עגנה מול החוף הסורי, הוסיף, "למעשיך יהיו השלכות משפטיות בינלאומיות מתאימות. אנו נעשה כמיטב יכולתנו כדי להקשות על חייך ככל האפשר". קולבה הסביר כי הודות למאמצים של דיפלומטים אוקראינים, מצרים ולבנון סירבו בעבר לקנות משלוח "גנוב" של תבואה.
ביום חמישי, רשת CNN ציטטה מקורות ספנות ובכירים אוקראינים שאמרו כי ספינת סוחר רוסית עמוסה בתבואה גנובה מאוקראינה סולקה לפחות מנמל אחד בים התיכון, והיא נמצאת כעת בנמל לטקיה בסוריה. הספינה היא המכלית "Matros Pozynic".
ב-27 באפריל עגנה הספינה מול חופי קרים, וכיבתה את המשדר. למחרת, היא נראתה בסבסטופול, הנמל הראשי בקרים, על פי תצלומים ותמונות לוויין.
ה-Matros Pozynich היא אחת משלוש ספינות המעורבות בסחר בתבואה גנובה, על פי מחקר בקוד פתוח ובכירים אוקראינים.
קרים, שרוסיה סיפחה ב-2014, מייצרת מעט חיטה בגלל מחסור במי השקיה. אבל האזורים האוקראינים שמצפון לו, שנכבשו על ידי כוחות רוסים מאז תחילת מרץ, מייצרים מיליוני טונות של תבואה מדי שנה. גורמים רשמיים אוקראינים אומרים שאלפי טונות נשלחים כעת במשאיות לקרים.
העיתונאית האוקראינית קתרינה ירסקו אמרה ל-CNN שהגורמים העוקבים הבחינו בעלייה חדה בייצוא התבואה מסבסטופול, לכ-100,000 טון בחודשים מרץ ואפריל.
מסבסטופול חצתה האניה מטרוס פוז'ניץ' את הבוספורוס ועשתה את דרכה לנמל אלכסנדריה המצרי. לפי גורמים אוקראינים, היא הוטענה בכ-30,000 טונות של חיטה אוקראינית.
אבל האוקראינים היו צעד אחד קדימה. גורמים רשמיים אמרו כי מצרים קיבלה אזהרות כי התבואה נגנבה, והמשלוח נדחה. המכלית פנתה לכיוון בירת לבנון, ביירות, אך עמדה בפני אותה תוצאה. האניה כיבתה את מקלט המשדר שוב ב-5 במאי, אך תמונות לוויין מראים שהיא הפליגה לנמל לטקיה בסוריה.
 מטרוס פוזיניץ' נקראת על שם חייל רוסי שנהרג בסוריה ב-2015.
העורך הראשי של ה-Maritime Bulletin, מיכאיל וויטנקו, אמר ל-CNN שניתן להעלות את התבואה על ספינה אחרת בלטקיה כדי להסתיר את מקורותיו. "כאשר נמל ההגעה משתנה ללא סיבה רצינית, זוהי אינדיקציה נוספת להברחה", הוסיף.
בהערתה הראשונה על ייצוא לא חוקי של תבואה אוקראינית, מנהלת המודיעין של משרד ההגנה האוקראיני אמרה ביום שלישי כי "חלק גדול מהתבואה שנגנבה מאוקראינה היא על ספינות השייטות תחת דגל רוסיה במימי הים התיכון". "סוריה היא היעד הסביר ביותר למשלוח. ניתן להבריח את התבואה משם למדינות אחרות במזרח התיכון", הוסיפה.
נתוני המשלוח מראים ש-Matros Pozynich היא אחת מ-3 מכליות רשומות של חברה בשם Crane Marine Contractor, שבסיסה באסטרחאן, רוסיה. החברה אינה כפופה לסנקציות בינלאומיות.
حبوب أوكرانيا المسروقة.. رفضتها مصر ولبنان وتنتظر إعادة توزيعها من الساحل  السوري
קרדיט: אלמודון