מילה על מה שקרה השבוע באיראן

קיצוץ סובסידיות, עליות מחירים, הפגנות, ושלל פרסומים של המשטר

בהמשך לפוסט מיום ראשון ובו שאלתי האם צפויות מהומות לחם באיראן, אספר לכם שאולי עוד לא ראינו מיליוני איראנים צועדים ברחוב ראשי בטהראן במחאה על עליית מחירי המזון באיראן, אבל השבוע המשיכו מחאות והפגנות להתפשט ברחבי איראן, ובחלקן נשמעו קריאות "מות לחמינאי" שהפכו להיות די שגרתיות.

כתמיד המשטר התכונן מראש, והפעיל בחלק מההפגנות את בריוני המשטר, שעל פי הדיווחים העולים מאיראן, בחלק מההפגנות, ירו על המפגינים באש חיה, וישנם נפגעים מקרב המפגינים, שבסך הכל הביעו מחאה על עליית המחירים של מוצרי מזון בסיסיים.

המשטר החליט לחתוך בסובסידיות של מוצרי מזון, והמחירים פשוט מזנקים, כמובן שהמשטר לא יסביר שצריך לקצץ סובסידיות, כי למשטר חסר כסף, כי את הכסף שיש, המשטר אינו מקצה לטובת העם, אלא ממשיך לתמוך במיליארדי דולרים בחיזבאללה בלבנון, במיליציות של החות‘ים בתימן, במיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה, ובכל מהלכי ייצוא המהפכה האסלאמית של חומייני.

המשטר גם לא יחתוך בהוצאת מיליארדי דולרים על חפירת מתקנים תת קרקעיים להקמת מערכי אחסון ושיגור טילים, ולא יקצץ במיליארדי דולרים שמוקצים להמשך מחקר, פיתוח וייצור כל מה שקשור בתוכנית הגרעין האיראנית, או מיליארדי הדולרים שהמשטר מוציא על פיתוח וייצור טילים ורקטות, שאת חלקן הוא מעביר לידי ארגוני הטרור והמיליציות השונות במזרח התיכון, והמשטר גם לא יבטל את הגדלת תקציב משמרות המהפכה, ובטח שלא ינסה לעצור את השחיתות, הגזל ועושק העם והמדינה, בידי חבורת מקורבי המשטר.

הרבה יותר פשוט להצדיק את עליית המחירים, בכך שמחירי הסחורות ומוצרי מזון, בהם חיטה ושמני מאכל, עלו בגלל המלחמה באוקראינה, ולכן עלו מחירי הקמח עליהם דיברנו בפוסט הקודם, וכבר שלשום הכינו את הציבור לעליית המחירים של אתמול, ופורסם שצפויים לעלות מחירי מזון בסיסי, כמו עוף, ביצים, שמני מאכל, ומוצרי חלב, ואכן עם פרסום צווי פיקוח המחירים עם המחירים המרביים החדשים לשורה של מוצרי מזון בסיסי, התברר לציבור האיראני העני והרעב, שאתמול שוב זינקו המחירים.

בפרסומי המטה לרגולציה של המסחר באיראן, ראו האיראנים איך המחירים לצרכן עלו במאות אחוזים, ולדוגמה מחיר העוף הטרי המרבי נקבע על 598 אלף ריאל לק"ג, ומחירי הביצים מאתמול הם 398 אלף ריאל לק"ג, המחיר המרבי של שמן חמניות לבישול יהיה 630 אלף ריאל, לבקבוק במשקל 810 גרם, ומחיר שמן לטיגון יהיה 620 אלף ריאל, לבקבוק של 810 גרם, חלב עם דל שומן יעלה 180 אלף ריאל לליטר, מחיר מיכל יוגורט דל שומן במשקל 5.2 ק"ג יעמוד על 498 אלף ריאל, ומחיר חבילת גבינה חצי שמנה במשקל 400 גר‘ יהיה 370 אלף ריאל.

ובמקביל ממשיך המשטר בפרסומי "תראו כמה אנחנו עושים למענכם" שלא משכנעים אף אחד באיראן, כמו הדברים של ג'ואד סאדאתינז'אד (جواد ساداتینژاد = Sadatinejad Javad ) שר החקלאות האיראני, שבישיבת המטה לביטחון תזונתי אמר שהממשלה "תבצע הפצה מקסימלית של שמן, אורז וסוכר, ומוצרים אסטרטגיים נוספים בסל הצריכה הביתי" ואף הוסיף ואמר שהממשלה "תתמוך בייצור וביציבות ורגיעה של השוק, וזה אחד הדברים בעלי חשיבות עליונה מבחינת סדרי עדיפות של משרדו".

סיפורם של השמן והפסטה, כמשל למתרחש

אבל הציבור האיראני כבר שבע הבטחות חסרות כיסוי, ופרסומים על כמה המשק האיראני במצב מצוין ומעלה והכי טוב ובכלל כיף באיראן, ואז מצד אחד רואים את הפרסומים שהייצור של מכשירי החשמל עלה בחודשים האחרונים ביותר מ %30 ,אבל בפועל מחירי המוצרים עולים בלי הרף וגם לאיראני שיש כסף לקנות מקרר, לא בטוח שיהיה מקרר בחנויות באזור מגוריו.

גם לפרסומים שייצור שמני מאכל עלה מתחילת השנה הפרסית ב %6.40 ושהייצור המוגבר עונה על צורכי המשק, הציבור קצת מתקשה להאמין, במיוחד שבמקביל הממשלה מפרסמת גם שאיראן הצליחה לייבא 200 אלף טוב שמן מאכל, כדי לספק את המחסור בשמן… כי הרי אם הייצור מספק את הדרישה, למה חסר שמן בחנויות? וזה מעבר למחירים המטפסים…

המשטר מודע לרטינות ולתסיסה שנובעת מחוסר אמון בסיסי בפרסומי המשטר, אז כדי להראות לעם העני והרעב שהמשטר עושה הכל למענו, מספרים לנו על סיור משותף של בכירים במשרדי ממשלה, כולל סגני שרים וראשי זרועות פיקוח ואכיפה, במפעלי מזון במחוז טהראן, הם מצאו מחסן של מפעל ייצור שמן, ובו 300 טון שמן ארוז ומוכן למשלוח, שהמפעל סירב להפיץ, וגיבורי המשטר אילצו את המפעל לשחרר את השמן להפצה… ובמקביל פורסם בעיתוני איראן שבעיר משהד (مشهد) נתפסו בבית מגורים בצפון העיר, חבילות פסטה במשקל 15 טון, ובניין מגורים אחר, במרכז העיר, נתפסו עוד כמעט 4 טון פסטה.

לדברי פקידים שונים הממונים על פיקוח מחירי סחורות ושירותים, במשרד המסחר, התעשייה והמכרות, שנשלחו להתראיין בעיתונים על התפיסה הפסטה במשהד, שהוצגה כחלק מהמלחמה ההירואית של המשטר בעליית מחירי המזון, ובשחיתות הסוחרים תאבי הבצע, כל חבילות הפסטה במשקל כולל של כמעט 19 טון, יוצרו לפני עליית המחירים, ומחירן היה 8,600 טומאן לחבילה של חצי קילו ( 86,000 ריאל) כמובן שטרחו והוסיפו הפקידים החרוצים להסביר לציבור, שהעבריינים השפלים קנו באופן לא חוקי את הפסטה, והסתירו אותה מהציבור באופן לא חוקי, היות ורצו לעשות רווח גדול ממכירת חבילות הפסטה, שכיום מחירן עומד על 24,000 טומאן לחבילה.

מילה לסיום
לא אתפלא אם יצוצו בעיתוני איראן סיפורים נוספים על תפיסות מוצרי מזון, שסוחרים החליטו לשמור במחסנים, ולמכור ברווח גדול, לאחר עליית המחיר התלולה, ושוב יאשימו את הספקולנטים ואת המבריחים בעליית המחירים, ושוב יספרו לנו כמה מיליארדי דולרים הוציאה השנה הממשלה שכל כך דואגת לעם, על ייבוא דגנים, ושמני מאכל ושאר מוצרים מסובסדים, שהמבריחים הרעים גנבו כדי למכור ברווח.
גם לא אתפלא שבמסגרת הניסיון של המשטר להראות לציבור האיראני העני והרעב, עד כמה המשטר הטוב והמיטיב דואג לו, נראה משפטי ראווה כנגד מי שנתפס אוגר מוצרי מזון מסובסדים, אבל כמובן שלא נראה הסבר שמצביע על אשמת המשטר בזינוק התלול של יוקר המחייה באיראן, או חלילה שעליית המחירים נובעת מניהול כושל ושחיתות משטר האייתוללות.

אוסיף שלא אתפלא שהמשטר לא יספר לנו כמה מאותן רשתות מבריחים וספקולנטים, שייכים לחברות של משמרות המהפכה ומקורבי משטר האייתוללות…
וגם לא אתפלא אם נמשיך לראות הפגנות, ושהן יהפכו לנרחבות יותר, קולניות יותר, ולמדממות יותר.
כתמיד, יהיה מעניין להמשיך לעקוב אחר המתרחש במדינה, שמשטר האייתוללות הרצחני ממשיך להרוס.

Iran food prices increase by 200% percent - Iran News Wire

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונות: איראן ניוז