מבזקי חדשות מהעולם ליום 14-5-2022. מתעדכן

*- יועצו הבכיר של נשיא אוקראינה, אולכסיי ארסטוביץ׳, סיפר היום כי הוא ובני משפחתו מקבלים איומים במוות, לטענתו מקרובי משפחה של לוחמי אזוב במפעל אזובסטל במריופול שמאשימים אותו בנטישת הלוחמים הנצורים.

*- תומכי המשטר הרוסי השליכו צבע אדום בכניסה לשגרירות פולין במוסקבה, יומיים אחרי שמפגינה השליכה צבע אדום על השגריר הרוסי בוורשה במהלך טקס יום הניצחון על גרמניה הנאצית. במקביל, השגריר הפולני זומן למשרד החוץ הרוסי, שם דרשו ממנו התנצלות רשמית.

*- כוכב הקולנוע ג'יימס הונג שהשתתף במאות סרטים וסדרות כשחקן וכמדובב לאורך 60 שנה, בהם "בלייד ראנר", "מולאן", "קונג פו פנדה" ופרק המסעדה הסינית המפורסם של "סיינפלד". מת אמש, בגיל 93, הוא זכה לכבוד מאוחר עם כוכב בשדרה המפורסמת של הוליווד, האדם ה-19 בלבד ממוצא אסייתי שמגיע לנתיב התהילה.

*- העיתון מיאמי הראלד זכה בפרס פוליצר לדיווח על חדשות מתפרצות בזכות הסיקור של אסון קריסת מגדל המגורים בסרפסייד בשנה שעברה. הוושינגטון פוסט קיבל את פרס השירות הציבורי על הסיקור של ההתפרעויות של ה-6 בינואר בגבעת הקפיטול.

הניו יורק טיימס זכה בקטגוריית סיקור בינלאומי על תחקיר על כשלים בפעילות הצבאית האמריקאית במזרח התיכון שגם גרמה למותם של אזרחים חפים מפשע, ובקטגוריית סיקור בזירה הלאומית על תחקיר שבחן מגמה מטרידה של מעצרים משטרתיים על עבירות תנועה שהסתיימו במקרי מוות.

*- היסטוריה במנילה: מריה שילה "הוני" לאקונה נבחרה לאישה הראשונה בתפקיד ראש העיר של בירת הפיליפינים אחרי שכיהנה שתי קדנציות בתפקיד הסגנית. אחרי ספירת יותר מ-90 אחוז מהקלפיות, לאקונה (57), רופאה במקצועה, קיבלה קרוב ל-498 אלף קולות, כאשר המועמד במקום השני ניצב על יותר מ-106 אלף קולות.

*- ג'ון לי מונה למנהיג החדש של הונג קונג אחרי שקיבל יותר מ-96 אחוזי תמיכה מחברי ועדת הבחירות המקומית, המורכבת מנאמני המשטר, בהיותו המועמד היחיד והוא יחליף ב-1 ביולי את קרי לאם שפורשת אחרי חמש שנים. לי שימש השר לענייני ביטחון והיה אחראי על יישום חוק הביטחון הלאומי הדרקוני, כולל מעצר מתנגדי משטר וסגירת כלי תקשורת.

המשרד הסיני לענייני הונג קונג ומקאו מיהר לברך את לי והכריז כי העובדה שהוא קיבל מספר כה מכריע של קולות "משקפת הכרה ואישור של החברה בהונג קונג". "אנחנו מאמינים שראש המועצה המנהלת החדש יוביל ממשלה חדשה ונציגים ממגזרים שונים כדי לפתוח פרק חדש של ממשל טוב בהונג קונג", נמסר.

*- מלחמה בלי שלום: סגן יו"ר הפרלמנט הרוסי, פיוטר טולסטוי, בן הנין של הסופר הנודע, הצהיר כי הוא מאמין שהמלחמה באוקראינה לא תסתיים לפני שהצבא הרוסי יגיע לגבול עם פולין. "על אף העזרה מאירופה וההיסטריה של בוריס ג'ונסון ומריו דראגי, נסיים את המבצע כשזה יתאים לנו", אמר ללה רפובליקה האיטלקי.

מיכאילו פודוליאק, יועצו של נשיא אוקראינה, אמר בתגובה כי "זה רק מראה מה האליטות הפוליטיות ברוסיה חושבות. זה לא רצח עם רק במובן האתני, אלא במובן של שייכות לאומית של האוקראינים. הם מדברים על כך בפתיחות".

*- לאוניד קרבצ'וק, הנשיא הראשון של אוקראינה העצמאית, מת היום בגיל 88. קרבצ'וק שימש יו"ר הסובייט העליון של אוקראינה מאז 1990, וכאשר הפרלמנט העביר את חוק העצמאות באוגוסט 1991, הוא מונה לנשיא בפועל. בדצמבר 1991 הוא נבחר לנשיא וכיהן עד יולי 1994. תחת הנהגתו, אוקראינה ויתרה על הנשק הגרעיני בתחומה.

*- מנהיגת השין פיין בצפון אירלנד, מישל אוניל, שוחחה הבוקר עם ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, ודרשה שילחץ על היוניוניסטים להקים את המועצה המנהלת בהקדם. "הסירוב של ה-DUP מעניש את הציבור, משאיר עובדים ומשפחות חסרי ישע", אמרה. "הציבור פה לא יכול להיות כלי משחק במשחק הפחדן של הממשלה הבריטית עם האיחוד האירופי".

*- נאט"ו עדכנה כי כשלושים מטוסי קרב ומטוסי ריגול של המדינות החברות שוהים באוויר בכל זמן נתון בגבול המזרחי של הברית, כחלק מתגבור הפעילות מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה. "הערנות המוגברת של נאט"ו היא הצהרה רבת עוצמה לנחישות של הברית וללכידות שמראה את המחויבות להגן על כל אינץ' משטח בעלות הברית שלנו", אמר מפקד כוחות האוויר של נאט"ו, מייג'ור גנרל יורג לברט.

*- גורם בלשכת נשיא קוריאה הדרומית החדש, יון סוק-יול, ציין כי "קוריאה הצפונית נראית מוכנה לניסוי גרעיני חדש". בשיחה עם עיתונאים, אמר הגורם כי "קוריאה הצפונית כבר עשתה שישה ניסויים, ואנחנו מתייעצים עם ארה"ב מדוע היא צריכה עוד ניסוי, אם זה עניין טכני או פוליטי".

*- אסטרונומים הציגו היום את הצילום הראשון של Sagittarius A*, החור השחור הענק ששוכן במרכז שביל החלב, כפי שתועד על ידי פרויקט הטלסקופ Event Horizon שמבוסס על רשת של טלסקופי רדיו ברחבי העולם.

קרדיט לתמונה: נאס"א