השבוע שבין ה-29.4.22 ל- 12.5.22 אצל שכנינו הפלסטינים

הרמדאן נגמר וכך גם חג עיד אלפיטר. גם יום העצמאות חלף, ויום ה"נכבה", יצויין רשמית בשבוע הבא, ב- 15 למאי. הפיגועים נשארו ואף התגברו. במרכז, 3 נרצחים בעיר אלעד במוצאי יום העצמאות, ולצידם שני פיגועי דקירה במזרח ירושלים, שהסתיימו עם נפגעים קל בלבד מצידנו ולכידת המפגעים, נסיון לחדירה לישוב תקוע שסוכל באומץ רב ע"י איש כיתת הכוננות בישוב שהרג את המחבל. הרוג נוסף, נרשם בנסיון לחדור לארץ באזור טול כרם. שוהה בלתי חוקי מעזה, שככל הנראה לא פעל ממניעי פח"ע. והרוג אחר נרשם באלבירה בעימותים עם כוח צבאי.

הנה תמונות ממעצר מבצעי הפיגוע באלעד.

בתוך כך, חמא"ס איימה בתגובה קשה לחידוש עליית היהודים להר הבית, ובנאום פומבי קרא יחיא סנואר לתושבי איו"ש לבצע פיגועים ביוזמה עצמית. בדרך זו, חמא"ס מראה שהמצב הנוכחי הכי נוח לה. שליטתה בעזה נשמרת, היא נהנית ממשאבים שהולכים וגדלים, מצליחה להתחזק פוליטית, ולאיים על יציבות הרש"פ באיו"ש. מנגד, היא מעודדת פיגועים מאיו"ש, ובאיו"ש, ולא משלמת מחיר בעזה.
על רקע זה איומי ישראל לחסל את יחיא סנואר בעקבות גל הפיגועים, הביאו לצעדת תמיכה המונית בח'אן יונס ולחיזוק מעמדו הציבורי. ועל זה נאמר : if you want to shoot, don't talk.

הנה תמונות מתהלוכת התמיכה בסנואר:

במקביל נמשכים הנסיונות לפגוע בחיילי צה"ל והמתיישבים ביהודה ושומרון. בין היתר, בוצע ירי והושלכו בקבוקי תבערה לעבר אוטובוסים שהסיעו מתפללים לקבר יוסף בשכם. כן נרשמו הפרות סדר מקומיות, במספר גזרות ברחבי איו"ש, בעיקר לאחר כניסת כוחות צה"ל לפעילות בערים וכפרים בגזרה. הארוע הבולט ביותר היה ירי לעבר חיילי צה"ל שפעלו במחנה הפליטים ג'נין, כאשר בארוע זה נהרגה כתבת רשת "אלג'זירה" שירין אבו עאקלה, ועמיתה עלי סאמודי נפצע. הפלסטינים טענו שהשניים נפגעו מאש חיילי צה"ל, אך סירבו לכל שת"פ בחקירת הארוע והסרטון הבא, מראה את אחד המחבלים מתגאה בפגיעה בחייל, על אף ששום חייל לא נפגע, מה שמבהיר בסבירות גבוהה שהשניים נפגעו מאש המחבלים.

 

במישור הכלכלי, בלט כנס התורמות לרש"פ בבריסל. מחמד אשתיה, ראש הממשלה ושר האוצר שוכרי בשארה ייצגו את הרש"פ בכנס ואת ישראל ייצג השר עיסאווי פריג'. לקראת הכינוס ציין בשארה שהרש"פ הצליחה להכפיל את היקף כספי המיסים שהיא מקבלת מישראל בשנים האחרונות. זאת, על אף שלטענתו ישראל הכפילה מ- 50 למאה מליון ₪, את הסכום אותו היא מנכה בשל תמיכת הרש"פ במשפחות המחבלים וה"שהידים".
לצד זאת, התקשורת הפלסטינית עוסקת בהרחבה באפשרות ביקור של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית החולים מקאצד במזרח ירושלים, המוצג כ"מפגן אי הכרה בריבונות ישראל באיזור". במסגרת זו מובעת תקווה שארה"ב תחדש את התמיכה הכספית במוסד, הסובל מאז עליית דונאלד טראמפ לנשיאות מגירעון תקציבי כבד.
במקביל, מסר השאם עומרי, מנכ"ל חברת החשמל המזרח ירושלמית, כי החברה קיבלה מחברת החשמל הישראלית מכתב אזהרה שני בדבר ניתוק החשמל, בשל אי פירעון חובותיה. לדבריו, החברה עושה מאמצים לגייס את הכסף, אך ללא הצלחה, וכתוצאה מכך, היא נאלצת לבצע הפסקות חשמל יזומות של 6 שעות באזורי האספקה השונים, לסירוגין.
שני מבחני כח פוליטיים צפויים להתקיים בשבוע הקרוב. ב- 15 מאי תתקיימנה בחירות לאיגוד עורכי הדין בעזה. זהו אחד המוסדות הבודדים ברצועה שבהם נשמר שלטון הפת"ח, אלא שהשנה צפוי מאבק לא פשוט, שכן אנשי דחלאן, מתמודדים מול הרשימה של פת"ח אבו מאזן ונהנים מתמיכה לא מבוטלת. כמובן שגם רשימות מטעם חמא"ס והחזית העממית מתמודדות בבחירות אלו, מה שמגביר את המתח.
ב- 18 מאי תתקיימנה בחירות למועצת הסטודנטים של אוניברסיטת ביר זית, בצל יריבות מתמשכת בין רשימות הפת"ח והחמא"ס, כשבתווך אנשי החזית העממית שנהנים גם כן מתמיכה ציבורית לא מבוטלת. הבחירות במוסד, אינן משקפות את יחסי הכוחות ברחוב הפלסטיני, אך מבטאים בהחלט את מגמת הלכי הרוח שבו, ולכן הן מעוררות עניין ציבורי רב.
ברקע לדברים, הודיע אבו מאזן על הרחקה משורות התנועה של מספר פעילים שהתמודדו בבחירות המוניציפליות כנגד הרשימות מטעם הפת"ח, הבולט מכולם, תיסיר אבו סנינה, ראש עיריית חברון, ומי שביצע בזמנו את רצח בחורי הישיבה בבית הדסה. אבו סנינה הגיב באמירה שאיש לא יוכל להרחיק אותו מהתנועה שבשמה ביצע את הרצח בבית הדסה.

הנה דבריו:

ובתחום הפנימי: הרוג ממשפחת רג'בי בעקבות בקרב חמולות בדרום העיר חברון. לצעיר לא היה קשר לתגרה והוא נפגע בטעות. בעקבות הריגתו הוצתו בתים ובוצע ירי מאסיבי באזור. יממה לאחר מכן נהרג צעיר נוסף בכפר בית אומר שמצפון לחברון, בסכסוך חמולות שפרץ, כתוצאה מהריגת הצעיר בחברון.

הנה תמונות מארועי בית אומר:

עד כאן להשבוע- שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש