מאחורי ביקור הבזק של אמיר קטאר באיראן

ביקורו של אמיר קטאר, השייח' תמים בן חמד אל תאני, בטהראן היום, חמישי, עסק במספר נושאים אזוריים ובינלאומיים, אך הבולט שבהם היה הניסיון לתווך בין טהראן לוושינגטון להצלת הסכם הגרעין.

הסכם קטאר-איראני לקידום המשא ומתן

האמיר של קטאר, שייח' תמים בן חמד אל-ת'אני, פגש את נשיא איראן איברהים ראיסי בטהראן, כאשר מדינת המפרץ מנסה לעזור לסיים את המחלוקת בין טהראן לוושינגטון על החייאת הסכם הגרעין מ-2015.

הביקור בן יום אחד מגיע כאשר מתאם האיחוד האירופי לשיחות הגרעין, אנריקה מורה, קיים את היום השני של הפגישות בטהראן עם הנושא ונותן הראשי של איראן עלי באגרי.

השיחות בווינה הוקפאו במשך חודשים, בשל דרישה איראנית מוושינגטון להסיר את משמרות המהפכה האיראניים מרשימת אירגוני הטרור ולהסיר את כל הסנקציות עליהם בתמורה להתחייבותה להסכם.

דיפלומט צרפתי מבהיר את המצב

בינתיים, בזמן שבן חמד עדיין בטהרן, דיפלומט צרפתי שלל ביום חמישי שארצות הברית ואיראן יוכלו לפתור במהירות את המחלוקת ביניהם על הסכם הגרעין.

"אנחנו לא מצפים שארצות הברית ואיראן יפתרו את המחלוקת ביניהם על הסכם הגרעין במהירות", צוטט הדיפלומט הצרפתי בסוכנות הידיעות רויטרס.

המקור הדיפלומטי אמר שעדיין יש עניין בהחייאת הסכם הגרעין בין איראן למעצמות העולם, למרות שהוא פסימי לגבי יכולתן של וושינגטון וטהראן לפתור במהירות סוגיה דו-צדדית תלויה ועומדת.

המקור הוסיף לכתבים לפני פגישת שרי החוץ של ה-G7 בגרמניה כי מעצרם של שני אזרחים צרפתים באיראן הוא פרובוקציה.

ארצות הברית עדיין מסרבת להסיר את משמרות המהפכה האיראניים מהרשימה השחורה של הטרור, אלא אם איראן תעשה "וויתורים" בנושאים שמחוץ לתוכנית הגרעין שלה, לרבות פעילותה האזורית.

לפני יותר משנה, איראן והמעצמות המשתתפות בהסכם 2015 (צרפת, בריטניה, גרמניה, רוסיה וסין) החלו בשיחות בווינה שבהן השתתפה ארצות הברית בעקיפין, שפרשה תחת נשיאה לשעבר טראמפ מהסכם 2015.

הנשיא ג'ו ביידן אמר בעבר שהוא רוצה שארצות הברית תחזור להסכם, אך השיחות נתקעו מאז מרץ.

ישראל, שהיא בעלת בריתה הבולטת של ארצות הברית באזור, מתנגדת לחזרתה של ארצות הברית להסכם, אך חלק ממוסדותיה ובכיריה רואים בכך טוב מכלום ומבקשים מהממשל של הנשיא האמריקני להפעיל לחץ נוסף על נושאים אחרים הקשורים לאיראניים, כמו פעילות המיליציות האיראניות באזור והיכולת הצבאית של הטילים ואחרים.

נושאים נוספים על הפרק

אמיר מדינת קטאר, השייח' תמים בן חמד אל-ת'אני, אישר כי שוחח עם נשיא איראן איברהים ראיסי בחשיבות פתרון הסכסוכים באזור באמצעות הידברות ובדרכי שלום.

הוא הדגיש כי קיימת הסכמה על החשיבות של אימוץ הידברות בפתרון סכסוכים באזור.

"אנחנו דוחפים את כל הצדדים קדימה, כדי להגיע להסכם הוגן לכולם במשא ומתן הגרעיני בוינה", הוסיף.

"דנו בנושאים אזוריים, בעיקר פלסטין, תימן, סוריה ועיראק", אמר אמיר קטאר, "דנו בחשיבות של פתרון סכסוכים באזור באמצעות דיאלוג ובשלום".

הנשיא האיראני מצדו אמר כי שוחח עם אמיר קטאר בנושאים אזוריים, והדגיש כי ניתן לפתור את האתגרים העומדים בפני האזור גם ללא התערבות מערבית.

אמיר קטאר גם נפגש בטהראן עם המנהיג העליון ודן עמו ביחסי שתי המדינות ובנושאים אזוריים ובינלאומיים, ושני הצדדים הסכימו על עקרון אי-ההתערבות של מדינות המערב באזור, כך טענה התקשורת האיראנית.

במהלך פגישתו עם אמיר קטאר, אמר המנהיג העליון האיראני חמינאי: הפתרון לבעיות האזור הוא באמצעות דיאלוג, הרחק מהתערבות זרה, וציין כי היחסים טובים כעת.

הוא הוסיף: יש ערבים שצריכים לדעת שהישות הציונית כיום אינה בתנאים המאפשרים לה לבוא בדרישות או לפחד ממנה, וניתן לפתור את סוגיות סוריה ותימן באמצעות הידברות.

במהלך אותו ביקור נחתמו מספר הסכמים ומזכרי הבנות בין שתי הממשלות, המכסים תחומים מדיניים ודיפלומטיים רבים ושיתופי פעולה בתחומים הכלכליים, התרבותיים והטכניים.

טהראן סומכת על דוחא בנושא אירוח גביע העולם של קטאר, שאיראן רוצה להיות שותפה תיירותית לקבלת מבקרים המגיעים לצפות באירוע הספורט הענק.

ראוי לציין כי נשיא איראן ביקר בדוחא בפברואר האחרון, שם השתתף בפסגה השישית של פורום מדינות יצואניות הגז, שהתקיימה בבירת קטאר.

الكيان الصهيوني | وكالة ستيب الإخبارية

קרדיט: סטפ ניוז ותסנים ניוז