האופוזיציה הסורית: מאז מלחמת אוקראינה איראן מגבירה מעורבותה בסוריה

איראן והמיליציות שלה מנסות להרחיב פעילותן בדרום סוריה, תוך ניצול העיסוק של רוסיה באוקראינה כבר מספר חודשים.

אבו מחמוד אל-חוראני, דובר "התכנסות אחראר חוראן" – تجمع أحرار حوران (ארגון הגג של כל מיליציות המורדים בדרום סוריה), אמר לסוכנות התקשורת זייתון, כי המיליציות האיראניות פועלות מזה כחודשיים להתרחבות והיערכות מחדש בסוריה, ובין אזורים אלו נמצא הדרום הסורי, שהוא אזור אסטרטגי מרכזי עבורם.

הוא הוסיף כי כלי תקשורת רבים דיווחו על נסיגת המיליציות האיראניות מדרום סוריה בהשפעת התקיפות הישראליות החוזרות ונשנות, ובאישור הסכמי ההסדר בנפת דרעא בפרט, הקובעים שהאיראנים יישארו במרחק של לפחות 60 ק"מ מהעיר הנמצאת בגבול הדרומי של סוריה.

עם זאת, אל-חוראני הדגיש כי הפעילות האיראנית מתגברת מאוד בדרום, מהיבטים שונים: כלכליים וביטחוניים, והוסיף: "במונחים כלכליים, ועם המשך פעולות הייצור, הסחר והברחת הסמים, הן לתוך סוריה והן למדינות שכנות, איראן פועלת באמצעות סוכניה לרכישת נדל"ן תוך ניצול המצב הכלכלי הקשה של האזרחים והרצון של רובם להגר מהמקום. המיליציות האיראניות יצרו רשת רחבה של מתווכים וסוכנים המסוגלים לקנות את הנכסים הללו, בנוסף לחדירה של סוכנים איראנים למנהלת רישום הנדל"ן של מחוז דרעא כדי להשלים את הליכי הרישום בצורה חוקית".

הוא המשיך, "באשר להיבט הביטחוני, צוין כי הפעילות הביטחונית של המיליציות האיראניות גדלה בעקבות הגידול במספר החוליות המעורבות בהתנקשויות, המאורגנות על ידי מודיעין חיל האוויר הסורי, הזרוע הביטחונית של המיליציות הללו."

הוא הדגיש כי ישנו ריכוז גדול של מיליציות איראניות שצמחו לאחרונה התוקפות את מפקדי וחיילי חטיבה 8 הנתמכת על ידי רוסיה, הממוקמת בעיקר באזור הכפרי המזרחי של מחוז דרעא. כמו כן האיראנים עושים מאמץ לחדור לאזור הכפרי המזרחי של דרעא, ולנסות להחזיר את השיעים לעיירה בוסרה א-שאם לאחר שברחו ממנה ב-2015 על רקע שליטת המורדים בעיירה.

ארגון המורדים של חוראן השיג מידע ממוקד על חולייה שמקורה מהעיירה צידון, הנמצאת מזרחית לדרעא, לפיו עשרות מאנשיה מעורבים בפעולות הרג והתנקשות לטובת מודיעין חיל האוויר הסורי, הנתמך על ידי איראן.

הוא הצביע על כאוס גדול בנפת דרעא ובאזורים אחרים בסוריה, מאז 2018, בפרט, המלווה בהתנקשויות, שזאת למעשה התוכנית האיראנית שתסייע להם לבלוע את כל האזור המערבי ולהשתלט עליו כולל מעבר הגבול הראשי בדרום סוריה.

מאז התערבותה הישירה בסוריה ב-2012, לצד משטר אסד, כדי לדכא את פתיל החירות שהציתו הסורים במרץ 2011, ביקשה איראן, באמצעות זרועותיה והמיליציות המרובות שלה, לחדור ולשלוט פוליטית, כלכלית וצבאית על המדינה הסורית.

כיום איראן הפכה לשותפה במבנה המשטר יותר מאי פעם, שכן היא רואה עצמה כבעלת הברית האסטרטגית הבולטת ביותר של משטר אסד, שכן היא העצימה את תמיכתה במשטר מבחינה צבאית וכלכלית, על ידי שליחת לוחמים שכירי חרב, מתן ייעוץ, סיוע והכשרה צבאית, בנוסף לתמיכה כספית, להתמודדות עם הסנקציות שהוטלו על משטר אסד.

קרדיט: זייתון ניוז