"הכלכלה היתה נושא משני". מדוע זימן חמינאי את בשאר אסד לטהראן?

למרות שרבים סבורים שביקורו של בשאר אסד בטהראן לפני יומיים, השני שלו מאז פרוץ המהפכה הסורית נגד משטרו, נושא אופי כלכלי כתוצאה מהנסיבות הקשות שעובר על משטרו בהקשר זה, ולמרות שהתקשורת המקורבת למשטר אסד התמקדו בכותרת הבולטת ביותר של הביקור זה: הנושאהכלכלי ו"חיפוש אחר דרכים לפתור את המצור והסנקציות ולהבטיח את מה שהאזרח הסורי צריך". עם זאת, פגישתו של האחרון עם המנהיג העליון עלי חמינאי, שדן רק בנושאים רגישים עם גורמים זרים, מעיד שהביקור לא היה  כלכלי גרידא, אלא בנושאים שגם יקדמו אותו.

החמאס הוא הנושא

מקורות פרטיים חשפו לאוריינט נט כי הנושא המרכזי של הביקור היה חידוש היחסים בין המשטר לתנועת חמאס הפלסטינית, וציינו כי בשאר אסד הסכים לכך וכי חזרת התנועה לדמשק היא רק עניין של זמן.

לדברי המקורות, קדמו לביקור ניסיונות נמרצים לנרמל רשמית את היחסים בין חמאס למשטר באמצעות מתווכים מחיזבאללה הלבנוני, ממיליציית הגיוס העממי ומקבוצת החות'ים התימנים, אך כולם נתקלו בסירוב של אסד. המשטר עדיין סבור שהתנועה בגדה בו ונטשה אותו כשהיה צריך שתעמוד לצידו ולהילחם איתו.

היחסים בין שני הצדדים התקררו במהלך החודשים הראשונים לפרוץ המהפכה הסורית ב-2011, לפני שמנהיגיה עזבו את הבירה דמשק, אז נותקו היחסים לחלוטין, במיוחד לאחר עליית האחים המוסלמים לשלטון במצרים ב-2012 וטורקיה פתחה את הדלתות לחמאס, שם פורסמו הצהרות נגד המשטר הסורי ע"י בכיריה, בראשות חאלד משעל והנייה, בעוד שרוב מנהיגיה שמרו על שתיקה עד 2019, אז החלו כמה מהם להוציא הצהרות פרו-אסדיות.

למרות שעמדת החמאס בעניין הפשעים הגדולים של מיליציית אסד הוגבלה ליציאה מדמשק ולהצהרות שגינו כמה מעשי טבח, המשטר האשים אותם בתמיכה בסיעות האופוזיציה במונחים של הכשרה והקמת קבוצה שפעלה בדרום דמשק ונלחמה לצד צבא סוריה החופשי, מה שהתנועה הכחישה נמרצות.

בשלוש השנים האחרונות התעלם המשטר מכל חיזור שבאמצעותו ניסו ראשי חמאס להתקרב אליו, בנוסף לכל הניסיונות לתקן את היחסים ביניהם, שחייבו בסופו של דבר את התערבותו של המנהיג האיראני כדי לשבור את סירוב המשטר בדמשק להתפשר.

מקורות ציטטו מפלגות איראניות הבקיאות בנושא, ואחרות המקורבות מאוד לחמאס, "שבשאר אסד הסכים לבקשת המנהיג לשקם את היחסים עם התנועה, אך הוא התעקש שזה לא יכלול שלושה אישים שהתקשורת איתם מחדש היא קו אדום, ובראשם עומד חאלד משעל".

המקורות הוסיפו כי התערבותו של המנהיג העליון חמינאי באה לאחר מאמצים שנמשכו חודשים, אך התגברה במהלך השבועות האחרונים לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה וביקשה מהמשטר לשקם את היחסים עם חמאס לאור המתיחות ביחסים בין מוסקבה לישראל.

מניעים יוצאי דופן

דובר "תנועת המאבק הערבי לשחרור אחוואז", נאסר עזיז, מצדו לא שלל זאת, בראיון ל"אוריינט נט", וציין כי "הביקור, לעסק לא רק בנושאים כלכליים אלא היתה לה יעדים נוספים.

עזיז מוסיף כי הפגישות שחמינאי מקיים עם גורמים זרים קשורות בדרך כלל להתפתחויות אזוריות ובינלאומיות, כפי שקורה למשל כאשר מנהיגי חמאס ביקרו אצל חמינאי אחרי כל הסלמה צבאית בעזה.

עזיז קושר את הביקור והמאמץ לנרמול היחסים בין חמאס ומשטר אסד למשא ומתן שנתקע להחייאת תוכנית הגרעין האיראנית בווינה, ואומר: "המשטר האיראני רוצה להראות את כוחו ושליטתו בגורמים באזור. "

הפגנת כוח

עזיז חוזר לדבר שוב על הניסיון של המשטר האיראני להראות את עוצמת הבריתות שלו באזור, ואומר: "המשטר האיראני משוויץ בעוצמת הזרועות שלו באזור, מסוריה ללבנון ועד תימן, כדי לומר שאי חתימה על הסכם הגרעין פירושה הגברת הכאוס באזור, כאשר המשא ומתן מתקרב לשלביו האחרונים".

כאן, עזיז מחזיר אותנו למתקפות הטילים ששיגרה המיליציה ה"חות'ית" נגד מטרות בסעודיה ובאיחוד האמירויות, ומדגיש כי "ההתקפות הגיעו במהלך המשא ומתן בווינה, כדי להפעיל לחץ על המערב והאיחוד האירופי, וכן מתקפת הטילים האחרונה בארביל, צפון עיראק, מגיעה באותו הקשר".

ישנן מטרות נוספות לביקור זה, הקשורות לתגובה נגד  כמה גורמים אזוריים המנסים להפריד בין משטר אסד למשטר האיראני, או לפחות לצמצם את היחסים ביניהם, לדברי עזיז, שסבור כי התפתחות זו צריכה להוות אישור מכריע עבור הצדדים  לחוסר היתכנות של ניסיונות אלו.

קרדיט: אוריינט ניוז