האם צפויות מהומות לחם באיראן?

על מה התסיסה החדשה שעלולה להגיע להפגנות ברחוב?
הכל יקר יותר באיראן מאשר לפני שנה, גם במהלך השנה התייקרו המחירים, וביניהם מחירי המזון, דבר שיוצר מירמור ותסיסה, שמובילים למחאות והפגנות ברחובות איראן, וכמובן גם לביקורת גלויה נגד המשטר ברשתות החברתיות.

כמו במדינות רבות, מורגשת ההשפעה של המלחמה באוקראינה, שהובילה לעליית מחירים של דברים רבים בשווקי הסחורות בעולם, כולל לעליית מחירי הדגנים, וכמו במדינות אחרות ישנה חשיבות רבה למחירי הלחם באיראן.

לקראת סוף השבוע, החלו הרוחות לנשב ברשתות האיראניות בעקבות פרסומים בהם נאמר שהמשטר עומד להנפיק את "כרטיסי הלחם“ – כרטיסים אישיים המקנים לבעליהם את הזכות לקנות לחם במחיר מסובסד.

רק שבאיראן הדברים מקבלים תפנית קצת אחרת, שמוסיפה עוד נדבך בתסיסת הציבור האיראני, ועוד דאגות למשטר, שכתמיד מנסה להראות לעם באיראן "את האמת" לעומת פרסומים אחרים, ומיוחד פרסומי מתנגדי המשטר, ועל הדרך להראות לעם "עד כמה המצב באיראן טוב“ לעומת מדינות אחרות.
המשטר החל להציף כבר אתמול את עיתוני איראן והרשתות החברתיות בידיעות מטעם משרד הפנים האיראני, שבהם נאמר שהפרסומים בדבר כרטיס הלחם, הם בכלל שקרים של מתנגדי המשטר, שמפיצים שמועות.

נוסף לאנשי משרד הפנים נשלחו לנסות להרגיע את הציבור גם סגן נשיא איראן, ובכירי משטר אחרים, שמסבירים שסבסוד הלחם המסורתי נמשך, וכך גם הסבסוד של התרופות, ושבכלל הציבור לא צריך לדאוג, ושהציבור האיראני שזכאי לקבל תשלומי קצבאות סיוע חודשיות, ימשיך לקבלן, והתשלום אפילו יכסה את עליית המחירים, והכי חשוב – מסבירים לנו שהאיראנים בעלי ההכנסה הנמוכה והנזקקים שזכאים לקצבאות
הללו, לא צריכים לדאוג, כי הקצבאות שהם אמורים לקבל, הרי אמורות להקנות להם שקט נפשי…

ואפילו סגן ראש תחום טכנולוגיות חדשות בבנק המרכזי, שנשלח להסביר שבכלל לא צריך להנפיק כרטיסי לחם חדשים לציבור, כי השימוש בכרטיסי התשלום האישיים הקיימים ברשות האזרחים, מאפשר לאזרח המחזיק בו, את קניית המוצרים המסובסדים.

אז בינתיים למרות יומיים של ניסיונות הרגעה והסברים, שאמנם חוזרים ואומרים שהפרסומים הנוגעים להנפקת כרטיסי לחם חדשים הם שקרים, אבל משום מה מתעלמים מהעובדה שהמשטר עצמו הודיע שהיו אמורים להיות מונפקים כרטיסי לחם שעליהם מדברים כולם, רק שבינואר השנה, בעקבות דיונים בפרלמנט, ושינויים בשערי המטבע שהיו שמורים לעסקאות לסחורות ומוצרים מסובסדים, כגון דגנים וקמח, הוקפאה
הנפקת כרטיסי הלחם האישיים, עד לגמר הדיונים וקבלת ההחלטות בממשלה.

ממש לא בסדר מצידו של הציבור האיראני העקשן, שלא שכח שכבר דובר על הנפקת כרטיסי לחם ע"י המשטר, ולא על ידי מתנגדי המשטר, כמו שמנסים ביומיים האחרונים להסביר לציבור.

נוסף לכך מנסה המשטר להסביר לאיראנים, שלמרות שמחירי הקמח למאפיות עלו והגיעו ל 16 אלף טומאן, כלומר 160 אלף ריאל לקילו, אין לאיראנים סיבה לדאוג, ולפי סקר שמביא המשטר הטוב והמיטיב, לידיעת הציבור המודאג, הם אפילו צריכים להתגאות בעובדה שבאיראן, מחיר הקמח למאפיות, זול יותר מאשר ב-84 מתוך 92 מדינות בעולם שנסקרו לדברי המשטר, ואם מי מקוראי העיתונים לא מאמין, המשטר מביא
נתונים מספריים ואפילו טבלה מסודרת.

כי הרי באיראן כמו באיראן, חלק מדרכו של המשטר להראות לאיראנים עד כמה יפה וטוב באיראן, זה להשמיץ את המדינות האחרות, ולכן גם מספרים לאיראנים שבגלל עליית מחירי הדגנים והקמח בעולם, ובגלל הסובסידיות הגבוהות במדינות האזור, החלה בחודשים האחרונים במדינות שלא נקבו בשמן המפורש, עלייה משמעותית בתופעה של הברחת קמח ומכירת קמח מסובסד ללקוחות שלא זכאים לקנות קמח במחיר מוזל. או במילים אחרות, אם אתם חושבים שלכם רע, תראו כמה רע במדינות אחרות באזור…

לדברי המשטר מחיר הקמח התעשייתי למאפיות באיראן, עומד על 57 סנט (57.0 דולר) לקילו, ואילו בהודו המחיר כבר עומד על 72 סנט לקילו, בטורקיה 91 סנט לקילו, במצרים 95 סנט לקילו, בקטר המחיר כבר מגיע ל 2.1 דולר לקילו, בירדן המחיר כבר מגיע ל 8.1 דולר לקילו (זוכרים שדיברנו על חשש למהומות לחם בירדן ומצרים?) ובעומאן המחיר כבר טיפס ל 3.2 דולר לקילו, ובסעודיה אהובת המשטר, המחיר כבר מגיע
ל 9.2 דולר לקילו (או בשפתו של המשטר – אתם רואים? הסעודים משלמים ביוקר, אתם משלמים בזול…)


קרדיט לטבלת מחירי הקמח: אתר qudsonline האיראני

בינתיים הריאל ממשיך להיחלש מול הדולר, ונכון לכתיבת שורות אלה, עומד על כ 285 אלף ריאל לדולר, דבר שלא ממש מוסיף לשלוות הנפש של הציבור באיראן, שרואה את מחירי המזון ממשיכים לעלות.
גם הטבלה שפרסם המשטר, לא מרגיעה את האירנים, שרואים בעיניים כלות, את כח הקנייה של כספם ממשיך לרדת לתהומות חדשים, וכשהמשטר מנסה להראות להם שבערב הסעודית יותר יקר, הם מזכירים שמאז מאי שעבר, שער הריאל האיראני נחתך במחצית מערכו אל מול הריאל הסעודי.

במקביל לכל הצפת עיתוני איראן בידיעות שמסבירות שהשמועות על כרטיסי הלחם הם שקרים של מתנגדי המשטר, ולאחר ניסיונות לנטרל את התסיסה שמתלווה לא רק לשמועות, אלא גם לעליית מחירי הלחם, נוסף לעליית מחירי שאר מוצרי המזון, באיראן כמו באיראן, המשטר כרגיל מתכונן בדרכו, ומעמיד בכוננות את כוחות משטרת ההפגנות, המשטרה הרגילה וכמובן את ביריוני הבסיג‘, שיהיו מוכנים לפיזור "הפגנות לחם" שהמשטר חושש שיפרצו ברחבי איראן.

למרות כל פרסומי המשטר, הציבור ברוב חוצפתו, משום מה מסרב להירגע, כדרישת המשטר.
למרות שהאיראנים רואים את התארגנות המשטר שכדרכו מתכונן לדיכוי עמו ביד קשה, ואת פריסת כוחות התגבור של בריוני המשטר, הרשתות ממשיכות לרעוש ולרגוש, ויש מי שחוששים (לצד מי שמכוונים) שהתסיסה תגלוש לרחוב, ותהפוך למחאות שעלולות להפוך להפגנות, ואז המשטר ישלח את השוטרים ובריוני הבסיג‘, שידאגו בדרכם הייחודית והרצחנית, להסביר למפגינים את עמדתו של המשטר.

אני לא יכול לדעת מה ילד יום, והאם באמת נראה מהומות לחם באיראן, או הפגנות נרחבות בגין עליית מחירי המזון, וכל שאר הדברים "הרגילים" שעליהם דיברנו בעבר, אבל אין ספק שהפוטנציאל להפגנות בגלל עליית מחירי הלחם, גדול יותר מההפגנות שראינו לאחרונה, בגלל עליית מוצרי החשמל.

כתמיד יהיה מעניין לראות מה יקרה באיראן בזמן הקרוב, גם בנושא עליו דיברנו היום.

bread

קרדיט: ערוץ הטלגרם  מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: https://www.redpepper.org.uk/