WSJ: סעודיה תשקיע בחברות ישראליות באמצעות קושנר

ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, מתכנן להשקיע מיליוני דולרים מכספה של ערב הסעודית בחברות סטארט-אפ ישראליות, לפי אנשים שמכירים את התוכנית , כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל  מפי מקורות יודעי דבר

חברת ההשקעות הפרטית של קושנר, "אוונטי פרטנרס", שגייסה יותר מ-3 מיליארד דולר כולל התחייבות של 2 מיליארד דולר מקרן ההון הציבורית של סעודיה, כבר בחרה בשתי החברות הישראליות הראשונות להשקיע בהן, כך טענו המקורות לעיתון.

העיתון ציין כי החלטה זו היא המקרה הידוע הראשון בו מופנים כספי קרן ההשקעות הציבורית הסעודית לישראל, וזאת מתוך התייחסות לרצון הגובר של הממלכה לשתף פעולה עם ישראל, למרות היעדר יחסים דיפלומטיים ביניהן.

העיתון הצהיר כי מדובר בסימן להתחממות היחסים בין שני אויבים היסטוריים, ויכול גם לסייע בהנחת היסוד להסכם נורמליזציה בין שתי המדינות.

כחלק מהמשא ומתן להבטחת המימון, הסכימו גורמים סעודיים ש-Aventi Partners תוכל להשקיע בחברות ישראליות, אמרו אנשים שמכירים את תכניות החברה. 

הם ציינו כי הממלכה יכולה גם לפתוח את כלכלתה לחברות ישראליות על ידי עבודה עם קושנר.

בשיחות עם מנהיגי סעודיה הזהירו קושנר וצוותו כי ריאד עלולה לאבד גישה והזדמנויות במה שהם כינו "עמק הסיליקון של המזרח התיכון" לשכנותיה שחתמו על הסכם אברהם עם ישראל.

מהעיתון נמסר כי קושנר וצוותו סירבו לחשוף את זהות החברות איתן הם עובדים או כמה כסף צפוי להיות מופנה לישראל.

קושנר גם סירב לדון בתוכן שיחותיו עם הנסיך מוחמד בן סלמאן, המפקח על החלטות אסטרטגיות עבור קרן ההשקעות הסעודית. 

דובר קרן ההשקעות הציבוריות הסעודית השווה 600 מיליארד דולר, שבראש הדירקטוריון שלה עומד הנסיך מוחמד בן סלמאן וכולל שרים בכירים בקבינט, סירב להגיב. גם משרד המידע הממשלתי לא הגיב לבקשות של וול סטריט ג'ורנל להגיב.

מהעיתון נמסר כי קושנר וצוותו נסעו לישראל במרץ האחרון לאחר שהבטיחו את ההשקעה הסעודית, כדי להיפגש עם עשרות חברות ישראליות שחיפשו תמיכה כספית, כך על פי אנשים שהשתתפו בפגישות. 

לדבריהם, קושנר קיים פגישות עם סטארטאפים ישראלים הפועלים בתחומים רבים, כולל בריאות, חקלאות, תוכנה ואינטרנט. 

לפי העיתון, ערב הסעודית היא לא המדינה היחידה שאין לה יחסים דיפלומטיים עם ישראל וקושניר מחזר אחריה, שכן חברת "אוונטי פרטנרס" מחפשת להביא גם טכנולוגיה ישראלית לאינדונזיה, המדינה בעלת הרוב המוסלמי הגדולה בעולם, כך טוענים אנשים שמכירים את הדיונים. 

קושנר מילא תפקיד מוביל בממשל טראמפ בהגנה על יורש העצר מוחמד בן סלמאן, לאחר שסוכנויות הביון האמריקאיות הגיעו למסקנה שהוא אישר את רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ב-2018.

בוושינגטון, קושנר גם סייע לתיווך במכירת נשק בסך 110 מיליארד דולר לסעודיה במשך 10 שנים, וסייע להגן על עסקאות נשק אלו ואחרות מפני זעם הקונגרס על הרג חאשוקג'י והקטסטרופה ההומניטרית שנגרמה על ידי ההתערבות הצבאית בראשות סעודיה בתימן.

קושנר, איל נדל"ן עשיר, התחתן ב-2009 עם בתו של טראמפ, איוונקה, שהתגיירה עבורו.

לפני שנכנס כיועץ לטראמפ בבית הלבן, הוא הקדיש את זמנו לעבודתו בנדל"ן ולעיתונו "ניו יורק אובזרבר", שרכש ב-2006.

تل أبيب: شركات سعودية ترغب بالاستثمار في إسرائيل عبر البحرين وتم عقد  اجتماعات في المنامة لبحث الموضوع - رأي اليوم

קרדיט: אלחורה וראי אליום