מבזקי חדשות ליום 7-5-2022. מתעדכן

*- המחבלים מאלעד
שני החשודים המרכזיים בפיגוע הרצחני באלעד הם:

– אסעד יוסף אסעד אל-ריפעאי בן ה-19.
– רבחי עימאד דאבחי אבו שאכר, בן 20. שניהם מאזור ג'נין. בשעות האחרונות מדווח על מבצע מעצרים של צה"ל באזור וייתכן שיש התקדמות משמעותית בניסיון ללכוד את המחבלים הארורים הללו ומי שסייע בידם. ברשתות, הארגונים הפלסטינים מאיצים במשתמשים לא לפרסם את תמונות החשודים ושום מידע עליהם כדי לא להקל על הניסיון למעצרם.

*- האיראנים שותים למוות…
בעיר בנדר עבאס, בירת המחוז הדרומי של איראן, מתו לפחות שמונה בני אדם לאחר ששתו משקה אלכוהול "פיראטי". לפי הדיווחים, יש עוד 17 איראנים המאושפזים במצב קריטי לאחר ששתו את המשקה הזה.

באיראן חל איסור חמור על ייצור ושתיית אלכוהול והעונש על מי שעושה זאת יכול להגיע לקנס כספי, מאסר ומלקות. עם זאת, מאז התפשטות נגיף קורונה חלה עלייה בצריכת האלכוהול הפיראטי עקב שמועות כי האלכוהול מונע הדבקות.

מה שגורם למשקאות הללו להיות קטלני הוא כמויות המתנול שמוכנסות אליו בתהליך הייצור.

*- מומחה טוען: זה מה שיעצור את המלחמה של פוטין
כשבמערב כולם מנסים להבין לאן הולכת המלחמה באוקראינה – לסיום, לדשדוש או להסלמה, מומחה לאנרגיה סבור שהוא יודע מה יעצור בסופו של דבר את הנשיא הרוסי פוטין.

דן דיקר, מומחה אנרגיה, לא מתרגש מירידת המחירים של הנפט היום או בטווח הקצר. להערכתו שוק הנפט בטווח הארוך נמצא בבעיה הרבה יותר רצינית ממה שניתן לחשוב. לטענתו, יציאת חברות הנפט המערביות מרוסיה (אקסון, BP למשל) תוביל בסופו של דבר לירידת 3 מיליון חביות נפט ביום מהשוק ולכך יש משמעויות גדולות על המחיר. דיקר סבור שסין והודו במקרה של חרם נפט מערבי על רוסיה יכולות לקלוט חלק מכמויות הנפט אך ידרשו מחירים מופחתים תמורתו.

המומחה טוען שאובדן התפוקה יפעיל לחץ על פוטין לסיים את המלחמה באוקראינה. "רוסיה תלויה רבות במכירות נפט כדי להניב הכנסות", אמר דיקר. "בסופו של דבר יהיה זה הלחץ על הכלכלה הרוסית שיעצור את פוטין ממה שהוא עושה כרגע", הוסיף.

*- חדשות מדאיגות מהודו….
לא די בכך שהמלחמה בין רוסיה לבין אוקראינה שיבשה את אספקת החיטה לשוק העולמי, עכשיו מתעוררת בעיה באחת המדינות שנחשבה אלטרנטיבה – הודו. גל חום שלא נרשם כמותו בחודש שעבר מזה כ-120 שנים הוביל לירידה חדה בתפוקת החיטה של הודו. ההערכות כי מדובר בירידת תפוקה שיכולה לנוע בין 10% ל-50%. זה מעורר חשש להתגברות משבר המזון בעולם.

מדובר בחדשות רעות עבור מדינות שהתקשרו בחוזה עם הודו בניסיון למצוא תחליף לחיטה ממזרח אירופה. במזרח התיכון מדובר למשל במצרים יבואנית החיטה הגדולה בעולם שמצפה בימים הקרובים לקבל משלוחי חיטה מהודו.

לפני גל החום הזה, העריכו בהודו כי יצוא החיטה השנה למדינות ברחבי העולם יגיע ל-15 מיליון טון, פי שתיים בהשוואה לשנה שעברה.

*- אסד החליף את הצמרת הצבאית שלו
בימים האחרונים מינויים חדשים בצמרת הצבאית הסורית המעוררים שאלות. ביום חמישי מונה לואא' (אלוף) עלי עבאס לתפקיד שר ההגנה. זה השר החמישי בתפקיד מאז החל המרד בסוריה בשנת 2011. הבחירה בעבאס הפתיעה שכן הוא לא נחשב לבכיר מבחינת דרגתו ומעמדו. לפי מספר מקורות, הוא מקורב לאחיו של הנשיא, מאהר אסד וכן מקובל על הממסד הצבאי האיראני מה שסלל כנראה את דרכו לתפקיד. היום מונה רמטכ"ל חדש לצבא הסורי – עבדאלכרים איבראהים. הרמטכ"ל נחשב לדמות משמעותית מבחינה מבצעית בעוד שר ההגנה בעידן בשאר נחשב לדמות סמלית יותר.

שאלת השאלות האם למינויים הללו תהיה השפעה כלשהי על הכוחות בשטח. הסברה היא שלא יחולו שינויים מהותיים שכן השליטה בכוחות הביטחון בסוריה נתונה בידיהם של המקורבים לאסד ופחות בידיו של שר ההגנה שאמור לשלוט בצבא שמרבית יחידותיו בתפקוד נמוך אחרי שנים של לחימה.

*- שיא של כל הזמנים בתעלת סואץ
חדשות טובות למצרים. אוסאמה רביע, יו"ר תעלת סואץ הודיע היום שההכנסות שלה בחודש אפריל רשמו שיא של כל הזמנים – 629 מיליון דולר. מדובר בעלייה של כ-14% בהשוואה לחודש אפריל 2021. לא נופתע אם בחודש הנוכחי ההכנסות יהיו גבוהות עוד יותר שכן החל מהיום התעלה העלתה את האגרות לסוגים מסוימים של ספינות. מבחינת תנועת הספינות בתעלה היא רשמה עלייה של כ-6% בחודש שעבר בהשוואה לאפריל אשתקד.

ההכנסות מתעלת סואץ מהוות מרכיב חשוב בהכנסות המט"ח של מצרים ביחד עם יצוא הגז, הכנסות מתיירות והעברות של עובדים מצריים בחו"ל.

*- המרוויחה הגדולה מהמלחמה באוקראינה…
המלחמה באוקראינה לא מטיבה עם כלכלת העולם, בטח לא כשמדובר במשק האנרגיה ובאיחוד האירופי. אין ספק כי ספקיות האנרגיה הגדולות "עושות קופה" בעקבות נסיקת המחירים אבל לפי סוכנות "בלומברג" יש מדינה אחת שקוצרת פירות כלכליים ומדיניים יותר מכל מדינה אחרת.

מדובר בקטר, מדינת המפרץ הקטנה, שהפכה המחוזרת ביותר, בקרב מנהיגי האיחוד האירופי. בימים האחרונים נוכח הקשיים שמערימה רוסיה, קיבלה דוחה מסר חד משמעי מבריסל: "אנו זקוקים לגז שלכם במהירות האפשרית". גם העובדה שקטר תארח את המונדיאל בהמשך השנה תורמת ליחס החיובי כלפיה. בשבועות האחרונים הודיע האיחוד כי הוא מפסיק חקירה שנפתחה נגד קטר בעבר בחשד לחוזים לא כשירים של מכירת גז טבעי. כמו כן, באיחוד בוחנים פטור מוויזות לאזרחי קטר.

לפי הערכות, שווי ייצוא האנרגיה של קטר יהיה השנה מעל 100 מיליארד דולר, לראשונה מזה שמונה שנים. זה יאפשר לאמירות הנפט הקטנה לרכוש בחודשים הקרובים עוד נכסים במערב.

*- בעזה לא מרוצים מהיצוא לישראל
תושבים ברצועת עזה מתלוננים כי החקלאים המקומיים מייצאים את מיטב התוצרת לשוק הישראלי ולשוק הפלסטיני בגדה המערבית בעוד התוצרת הירודה "הברארה" נשארת לשוק העזתי. הם לא רק מתלוננים על האיכות אלא גם על המחיר הגבוה שגובים מהם הסוחרים על הסחורה הזו.

ערפאת חמדונה מגדל תותים בעזה הסביר לעיתון ערבי מדוע הוא מעדיף לייצא לשוק הישראלי. לדבריו יש לו שטח של 7 דונם בהם השקיע 70 אלף שקל. כדי להיות מסוגל להחזיר את ההשקעה הוא צריך לייצא לשוק הישראלי שמשלם יותר, כך הוא הסביר.

אבל לא רק תותים, בכתבה מובאים גם ציטוטים מפי סוחרי דגים עזתיים הטוענים כי "הדגים הגדולים" משווקים לישראל בשל המחיר הגבוה שניתן לקבל תמורתם לעומת השוק העזתי.

Growing strawberries in Gaza | Business and Economy | Al Jazeera

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון  קרדיט לתמונה: אלגזירה