יחיא סנואר – מנהיג העם הפלסטיני

כמעט שנה מאז שנאם לאחרונה (נאום סיכום שומר החומות), יחיא סנואר, מנהיג חמאס ברצועה, נשא בשבת האחרונה נאום במשך שעה לרגל יום ירושלים האיראני בסימן: "ירושלים היא הציר" – הסיסמה של יום ירושלים האיראני השנה, שבאה לומר כי "ציר ההתנגדות" הוא בעצם "ציר ירושלים" – שנועד להגן על ירושלים. כלל הנאומים של בכירי הציר היו בסימן זה.

הנאום נערך באולם כנסים במערב עזה, אליו הוזמנו אישים רבים וביניהם בכירים מדיניים וצבאיים מכלל הפלגים ברצועה, כסימן לאחדות.

כמו בכל ההתנהלות האחרונה של חמאס, הנאום כלל דברי הסתה רבים, הפעם ישירות גם לערביי ישראל.

במהלך הנאום סנואר מייצב את עצמו כמנהיג העם הפלסיטיני, על חשבון הפת"ח של אבו מאזן, כשהוא פונה אישית לערביי ישראל (عرب ٤٨ – ערביי 48'), ערביי איו"ש (عرب الضفة – ערביי הגדה) ו"ערביי הגלות/התפוצות" (عرب الشتات), ומחלק הוראות ושבחים לכל קבוצה בנפרד.

רוב הנאום התייחס לערביי איו"ש וישראל והסית אותם לפעולה כנגד ישראל, כשהמילים "ירושלים" ו-"אלאקצא" הוזכרו עשרות פעמים, כחלק מההסתה.

ולתוכן הנאום עצמו:

בתחילת הנאום, סנואר שיבח את הבנות (והבנים) שעושות רבאט – בדומה לנאום הקודם (https://t.me/thethinkingman/1045) מיד לאחר שומר החומות.
סנואר שיבח את הנערים והאנשים שהסתננו דרך גדר ההפרדה כדי להגיע למסגד אלאקצא.
סנואר גם שיבח אישית את המחבלים מהפיגועים בב"ש, בני ברק ותל אביב – אותו סנואר שיבח במיוחד בעקבות הסיקור התקשורתי החריג והנרחב של האירוע כשסנואר טוען שהמחבל "הוכיח שהישות (הציונית, קרי ישראל – ה"ה) חלשה יותר מקורי עכביש".
בנוסף, סנואר שיבח רבות את אביו של המחבל מהפיגוע בת"א, שהספיק להפוך מאז הפיגוע לסמל.
סנואר הזכיר את אחיהם ש"בגולה" – לבנון, סוריה, אירופה וארה"ב שיתפללו שיוכלו לחזור ולהתפלל באלאצקא.
סנואר הודה לרפובליקה האסלאמית של איראן על תמיכתה בירושלים.

👆👆כל זה קטע של 10 דקות, שישית מהנאום, בו סנואר מפאר ומהלל מחבלים מאיו"ש וקורא לאחרים ללכת בעקבותיהם.
לאחר מכן, סנואר עבר לדבר על שומר החומות.

סנואר הזכיר כי במאי, ברמצ'אן הקודם, למול "התוקפנות של הציונים" על מסגד אלאקצא, החליטה הנהגת ההתנגדות בכלליותה ובפרט ברצועת עזה לשלוף את "חרב ירושלים" (השם הערבי לשומר החומות – ה"ה). סנואר מתאר כי "שליפת והנפת חרב ירושלים" הייתה עבור הגנה על מסגד אלאקצא וע"מ להוכיח שאלאקצא "לא לבד" ושההתנגדות והעם הפלסטיני ימלאו את חובותם (להגן על אלאקצא) במידה שיופר (הסטטוס קוו) באלאקצא ובירושלים.
**סנואר חזר מספר פעמים בנאומו על הדימוי של שליפת והנפת חרב ירושלים ואי החזרתה לנדן.
"חרב ירושלים, ששלפנו ברמצ'אן שבשנה שעברה, לא תוחזר לנדן עד לשחרור והחזרה (לפלסטין)".

סנואר הודה בנאומו כי בחמאס לא דמיינו את המהומות שיתרחשו באיו"ש ובישראל במהלך שומר החומות "כהגנה על אלאקצא".

סנואר הזכיר את "התוכנית השטנית" של צה"ל "לכרות את ראשי ההתנגדות ברצועה – "רוח דרום" ו"מכת ברק", כשהוא טוען שהן "התעופפו ברוח" ונכשלו. סנואר לעג על התוכנית והוכיח את דבריו בעזרת ציטוטים ממה שנחשף בתוכנית "עובדה" לפני מספר ימים.

במהלך הנאום סנואר חזר והדגיש מספר פעמים את חשיבותו של מסגד אלאקצא ואת הצורך להגן עליו מפני "הפלישות של הציונים והשינוי המזדחל בסטטוס קוו".

במהלך הנאום, סנואר הציג לנוכחים באולם את התמונה שנמצאת ברקע והסביר כי לא בחרו בה סתם: "זוהי תמונה של חיילי הכיבוש הציוני כשהם נכנסים לאולם התפילה במסגד אלאקצא עם נעליהם ומכסים אותו בפצצות גז וכדורים" (סנואר לא אומר איזה כדורים, חיים או גומי – ה"ה).
"מכאן אני אומר לעולם כולו, ולהנהגת הציונים, תמונה זו, או תמונה דומה אליה בכיפת הסלע, אסור שתחזור"
את המשפט הנ"ל סנואר שאג ומיד זכה למחיאות כפיים מהקהל.
"התמונה הזו, *אסור* שתחזור, מי שיקבל את ההחלטה לחלל את מסגד אלאקצא והתמונה הזו תחזור, הוא בעצמו מקבל את ההחלטה לחלל אלפי בתי כנסת בכל העולם". שוב לאחר משפט זה זכה סנואר למחיאות כפיים מהקהל.

סנואר ממשיך להתייחס לתמונה: "לתמונה הזו יש משמעות אחת – האויב רוצה להפוך את המלחמה הזו למלחמת דת. אנחנו מעדיפים שזה לא יהפוך למלחמת דת, אך אם הנהגת הכיבוש והקיצונים אצלם רוצים בכך – אז אנחנו נענים לאתגר".

סנואר פונה לכלל "העם הפלסטיני", בכל מקום, וקורא להם להיערך למערכה גדולה "במידה שהכיבוש לא יפסיק את התוקפנות על מסגד אלאקצא".
סנואר מתאר את שינוי הסטטוס קוו במסגד אלאקצא, כביכול, שמבוצע ע"י ישראל. סנואר מתאר כי השינוי בסטטוס קוו הוא "השלב הראשון לקראת הריסת מסגד אלאקצא ובניית בית המקדש".
סנואר מקריא מדף את ההיסטוריה של שינוי הסטטוס קוו בכניסת יהודים להר הבית, לפי דבריו, החל משנת 2,000 ועד 2,021.
מיותר לציין כי לתיאור כניסת יהודים להר הבית, סנואר משתמש במילים "פלישת מתנחלים". סנואר מתאר את זמני כניסת יהודים להר הבית, בכל ימות השנה, בהם לכאורה אסור למוסלמים להיות בהר ואם הם לא מפנים אותו בעצמם אז יפנו אותם בכוח.

סנואר פונה לנוכחים בקהל ומכריז בצעקה: "מסגד אלאקצא באמת נמצא בסכנה". סנואר נשבע באללה ומברך את האנשים שעושים "רבאט" באלאקצא וטוען כי בעקבות "אנתפאצ'ת העם" ו-"שליפת חרב ירושלים" הם (ישראל) לא הקריבו קורבנות על המסגד בשנה הזו.
סנואר חוזר על דבריו בצעקה: "אלאקצא בסכנה, בסכנה אמיתית. כלל האומה שלנו צריכה להיות בכוננות ובמכונות ע"מ להגן על מסגד אלאקצא ועל ירושלים".

סנואר לא עוצר כאן, וממשיך להסית כשהוא משתמש בירושלים כמושא העיקרי. הפעם הוא העלה את השקר של "ייהוד ירושלים".
סנואר נותן כדוגמה לתזה שלו בדבר שינוי הסטטוס קוו בהר הבית את מערת המכפלה, כשהוא מתאר איך ישנים ימים (10 ימים בלבד, בשנה – ה"ה) שלמוסלמים אסור להיכנס למקום, בשונה ממה שהיה פעם. סנואר חותם כי "לא יאפשרו למראה כזה לקרות באלאקצא".

סנואר מגדיר כי הפרת (הסטטוס קוו) בירושלים ובאלאקצא=מלחמה אזורית ומיד מדייק: מלחמת דת אזורית. "יהיה המחיר אשר יהיה".
**את המשוואה המציא לראשונה נצראללה בנאום (https://t.me/thethinkingman/1043) לאחר שומר החומות ומספר ימים לאחר מכן סנואר אושר אותה.

**סנואר, כמו בנאום הקודם, מפיץ שקרים, או לכל הפחות פרטים לא מדוייקים – בנוגע להר הבית. הוא יודע שמסגד אלאקצא זה דבר שמאחד את כל העולם המוסלמי ברחבי העולם, כולל המדינות שנירמלו את היחסים עם ישראל, והוא מרבה לשחק על כך.

סנואר יוצא נגד הארגונים הבינלאומיים והאו"ם שמגנים על אוקראינה ומסייעים לה (לתכולי העיניים), בעוד לפלסטינים הם לא מסייעים.
סנואר ממשיך ומתאר את ישראל כגזענית ופשיסטית שמפרה את החוק הבינלאומי.

סנואר פונה לעולם באיום ישיר: "המשך הכיבוש בדרך הפוליטית שלו, אני אומר לכם, זה ישנה את פני כדור הארץ, שכן מלחמה אזורית דתית תשרוף את הכל". סנואר ממשיך ומזהיר ישירות: "עכשיו לעולם יש הזדמנות לפעול ע"מ לפתור זאת ללא קיום המערכה הגדולה הזאת, שבה ייכנסו למסלולים שאללה יודע לאן תגיע". "אנחנו כפלסטינים וכמוסלמים, אנחנו כציר וברית ירושלים, נגיד באופן ברור: אנחנו בכוננות ובמוכנות להגנה על אלאקצא ולא נהסס כלל".

סנואר פונה לנציגי הפלגים בקהל ואומר: "עליכם להיות במוכנות. על כל פלגי ההתנגדות ברצועה להיות במוכנות ובכוננות".
"המערכה לא נגמרת עם סוף חודש רמצ'אן, המערכה מתחילה באמת בסוף חודש רמצ'אן, שכן בעשרת הימים האחרונים של הרמצ'אן הם (ישראל) ניסו להראות כאילו הכל בסדר ורק מוסלמים נכנסים להר, אך זה מכיוון שאין להם (לישראל) חגים וימי ציון בתקופה זו, אך מיד לאחר חג (עיד אלפטר) יתחילו בפעולות פלישה וכניסה של יהודים מהשעות 07:30-11:30".
סנואר מציין שני תאריכים בהם הוא צופה כניסה של יהודים: יום העצמאות ויום ירושלים (05.05 ו-29.05) ומזהיר את הפלסטינים: "אם נתעצל או נתמהמה (בהגנה על אלאקצא – ה"ה) אז אלאקצא יחמוק מידנו וההיסטוריה תזכור אותנו מושפלים.

סנואר פונה לפלסטינים בגדה המערבית ולגדודי שהדאא' אלאקצא במסר: "כשתגיע המהפכה או האתנפאצ'ה ביום מן הימים, היא לא תקרה בלי שתהיו עמוד השדרה".
סנואר מזכיר את חשיפתו של ג'בארין כי המטח הראשון שישוגר כהגנה על אלאקצא יהיה 1,111 רקטות ומאשר אותה. מהקהל נשמעת צעקת "אללה אכבר" והקהל פותח במחיאות כפיים סוערות.
סנואר מסביר כי המספר נקבע כציון תאריך מותו של "המפקד הנצחי" אבו עמאר (יאסר ערפאת) וזהו גם שם המטח שישוגר, 11.11.
**בדברים אלה סנואר פונה לתומכי הפת"ח, שמאוכזבים מהתנהלות הרש"פ באיו"ש ובכך מנסה גם לגרוף את תמיכתם.

סנואר פונה בשנית לתושבי הגדה: "תהיו במוכנות להגנה על אלאקצא וירושלים". סנואר פונה ישירות לערביי לערביי ישראל – בנגב, במשולש, בגליל, בחיפה, בלוד, ביפו ובעכו, ומסית: "כל אחד שיש לו אקדח, שיכין אותו. מי שאין לו אקדח אז שיכין את הגרזן או את הסכין".
וחותם: אם הם (ישראל) רוצים מלחמת דת, אז הקווים האדומים יישברו על ידם.,
סנואר מתאר את המלחמה: "המראה של האזור שיראה מהלווינים צריך להיות של אש בוערת, במידה וישראל לא תפסיק בפרובוקציות שלה כנגד רגשותינו למסגד אלאקצא".

סנואר פונה לעם הפלסטיני בגלות: "תתכוננו לצעוד לעבר פלסטין ולשבור את הגבולות הללו". סנואר פונה במילים דומות לכלל העולם הערבי והאסלאמי.

סנואר פונה לחברי מפלגת רע"מ וישירות לח"כ מנצור עבאס: "אתם משמשים כרשת ביטחון לממשלת הכיבוש שמקבלת החלטות לחלל את מסגד אלאקצא. זה פשע שאי אפשר לסלוח עליו וזה הכחשת הדת, הערביות והלאום שלכם".
"הממשלה הזו, ולא רק הממשלה הזו, כל ממשלה שלוקחת החלטה לפלוש לאלאקצא – אסור שאנשינו 'בפנים הכבוש' ישמשו לה רשת ביטחון".
"אנחנו בכללי נגד השתתפות בבחירות הישראליות, אבל לכם יש את החישובים שלכם ואנחנו מכבדים אותם. אך רשימה ערבית שמשמשת כרשת ביטחון לממשלה שלוקחת החלטה לפלוש למסגד אלאקצא ולחלק את הזמנים (של הביקורים) למסגד אלאקצא – זה לא מקובל".
סנואר ממשיך ומטיף מוסר לעבאס ונוזף בו על כך שהגדיר את מדינת ישראל כמדינה יהודית. סנואר פנה ישירות לתנועה האסלאמית הדרומית ומורה עליהם לפרוש היום מהממשלה.

סנואר פונה לכלל העם הפלסטיני ואומר שהמצב כיום מאפשר להם לפעול ולהשיג הישגים בסוגיה הפלסטינית. סנואר מפרט על המצב בעולם ומסביר מדוע הוא מאפשר זאת וקורא להכריז על חזית פלסטינית לאומית מאוחדת.
בעצם הפנייה שלו הוא מבסס את עצמו כמנהיג העם הפלסטיני.

סנואר חוזר על כך ששלפו את חרב ירושלים והיא תישאר מונפת. "לא נחזיר אותה לנדן עד שנתפלל באלאקצא".

סנואר מאיים כי "ההתנגדות ברצועת עזה תניף את החרב בכוח על כל פגיעה בפלסטינים בכל מקום: ירושלים, אלאקצא, שיח' ג'ראח, ג'נין ובפנים הכבוש. אך באותו הזמן אנחנו נותנים הזדמנות לתנועה עממית, במיוחד בישראל ובגדה המערבית ובירשלים".
אנו קוראים לאחינו בגלות לפעול בצורה עממית ותקשורתית ובפרט מי שיש להם אפשרות לקבל החלטות ולקחת חלק במערכה הדיפלומטית והתקשורתית.

סנואר פונה לערביי ישראל ואומר: "אתם יודעים את התפקיד שלכם, אנחנו לא צריכים לבקש מכם כלום ואל תצפו מאיתנו, אתם יודעים לעשות. זה ידוע שהתפקיד שלכם והמשקל שלכם במשוואת המאבק הוא המשקל הכי גדול, גם מהמשקל שלנו ברצועת עזה – עם כל יכולתנו הצבאיות והלא צבאיות".

סנואר פונה לתושבי הגדה: "המערכה הבאה היא המערכה שלכם. הגדה היא זירת המערכה העיקרית". סנואר נותן את הפיגועים האחרונים כדוגמה לכך.
"אם אתם רוצים, עד סוף השנה הזו אפשר להעיף את המתנחלים מהגדה".
סנואר משבח את המחבלים מאריאל כדוגמה לפיגוע יחידים. ברגע זה הקהל פותח במחיאות כפיים סוערות, אפילו של סנואר בעצמו.
סנואר ממשיך ומסית רבות את תושבי הגדה, בעיקר תוך ציון מחבלים בכירים מהפת"ח ומורה ללכת בעקבותיהם – בכך סנואר ממשיך לנסות לרכוש את אהדת תומכי הפת"ח.

סנואר פונה לתושבי הגדה ומורה עליהם שלא תחכו להוראה מאף אחד, אלא יפעלו בעצמם. סנואר נותן כדוגמה את פיגועי היחידים ומזהיר את המחבלים הפוטנציאלים לא לפרסם כלום ברשתות החברתיות שכן ישראל מנטרת אותם באדיקות.

בסיום הנאום, סנואר חשף שני דברים:

הראשון: בתקופה הקרובה בתיאום עם "ציר ירושלים", חמאס יתחילו להפעיל קו ימי לרצועת עזה, זאת ע"מ לשבור את המצור באופן מלא. סנואר מתאר כי במצב כזה יצאו מעזה דרך הים ויחזרו אליה, ייצאו את הסחורות שלהם וייבאו אותן.
סנואר חותם לקול מחיאות הכפיים של הקהל: "מי שזה מוצא חן בעיניו – שימצא חן בעיניו ומי שלא – על אפו ועל חמתו".

השני: סנואר בירך את האסירים בבתי הכלא בישראל. ואמר כי בנושא הזה (שחרור האסירים) יש להתנגדות בעזה מאמצים רבים ע"מ לשחרר אותם, בין אם זה ידוע ידוע לא, בין אם מוכרז על כך או לא.
סנואר טוען כי ממשלת ישראל משקרת לאזרחיה ואינה רוצה לשלם את המחיר (של עסקת שו"ן) והיא בטוחה שהסוגיה הזה יכול להיות בצד.
סנואר הכריז כי הנהגת החמאס קיבלו החלטה לשחרר את כל האסירים מבתי הכלא. "כלל הזירות פתוחות, אין בנושא קווים אדומים שימנעו מאיתנו לעשות את חובתו בנוגע לאסירנו", חתם סנואר.

מה סנואר לא חידש בנאומו:

👈 האיומים לגבי ירושלים ואלאקצא – הכרנו כבר מהנאום שלאחר שומר החומות.

👈 ההסתה של סנואר בגדה – ראינו אותה לאחר שומר החומות, רק שהפעם היא מעט יותר רועשת ומגובה במעשים בשטח.

מה סנואר חידש:

👈 העלאת רף התקיפות וההסתה בנוגע למסגד אלאקצא – סנואר צועק כי "אלאקצא בסכנה". רוב הנאום מתבסס על ירושלים ועל אלאקצא. סנואר מסית את הערבים שמחוץ לעזה לפעול בעקבות כך.

👈 הכרזה על מלחמת דת – סנואר, כניסיון להילחם במדינות הערביות שמנרמלות את היחסים עם ישראל למרות הסוגייה הפלסטינית, מנסה להציג את המצב כמלחמה דתית, של המוסלמים מול הכובש היהודי שמטמא את המסגד.
כך סנואר מקווה להשיג תמיכה גם מאותן מדינות מפרץ, במיוחד לאחר הגינויים שישראל קיבלה מאותן מדינות בעקבות האירועים בהר הבית.

👈 מיצוב עצמו כמנהיג הפלסטינים – סנואר דאג לפנות לכל פלסטיני בכל מקום: בעזה, באיו"ש, בישראל ובחו"ל. סנואר חילק לכל קבוצה הוראות משלה והגדיר את תפקידם, כמי שאחראי על כלל הקבוצות ומתכלל את האירועים.

👈 פנייה ישירה לערביי ישראל – לראשונה, סנואר פונה ישירות לערביי ישראל ומאיץ בהם להיות מוכנים עם נשק חם ע"מ לצאת לרחובות ביום פקודה ולהילחם בישראל. סנואר מדגיש את חשיבות המשקל של ערביי ישראל במאבק מול ישראל, כפי שנוכחנו לראות במהלך שומר החומות.

👈 סנואר חושף כי ציר ההתנגדות מתכנן פתיחת ציר ימי לרצועה – לא ברור במה בדיוק מדובר, מאחר וסנואר לא נידב פרטים, אך ניתן להניח כי מדובר באוניות משא שיצאו מאיראן, סוריה ולבנון בדרכם לנסות לעגון ברצועת עזה.
**להערכתי את ההשראה ואולי אף את הרעיון עצמו לקחו מנצראללה, שהכריז שלמרות שיש סנקציות על איראן, חזבאללה יביא מהם מזוט עבור תושבי לבנון, בעקבות משבר החשמל החמור במדינה.

לסיכום: מדובר בנאום שבעיקר מחזק את מה שהיה ידוע אך סנואר מעלה את רמת הדציבלים.
סנואר עדיין לא מנסה להפנות את אור הזרקורים לרצועת עזה וממשיך לנסות ולהשקיע בהתססת הגדה.
ציר ההתנגדות הפך לציר ירושלים ונהיה מאוחד יותר ומתואם יותר מאז שומר החומות. "איחוד הזירות" כבר אמרנו?

אחרי פיגוע ההשראה היום באלעד האיש הפך לבן מוות. חי על זמן שאול. מת מהלך!

קרדיט: ערוץ הטלגרם האיש החושב