אל תדלג על ארוחת הבוקר. וזאת למה…..

ארוחת בוקר כמו מלך, ארוחת צהריים כמו נסיך וארוחת ערב כמו אביון היא פתגם עתיק שנטבע על ידי "הנשר הגדול" הידוע בשמו הרמב"ם והועבר לאורך הדורות כדי להוכיח את חשיבות האמירה הזו.  

תזונאים אומרים שפתיחת היום עם ארוחת בוקר מאוזנת, ארוחה עשירה בחלבונים, פחמימות בריאות ושילוב נכון של ויטמינים ומינרלים, עוזרת לגוף לתפקד במיטבו, ותורמת ליציבות האנרגיה של הגוף.

מחקרים מצביעים על כך שדילוג על ארוחת בוקר עשוי לתרום למגוון בעיות בטווח הקצר והארוך, והנה כמה תופעות לוואי ,שאולי לא ידעתם, שגורם דילוג על ארוחת בוקר.

האטת חילוף החומרים
מחקר שפורסם ב-The Journal of Nutrition הגיע למסקנה שאכילת ארוחת בוקר כארוחה הגדולה ביותר ביום מונעת עלייה במשקל, ואכילת המזון תורמת להגברת מהירות חילוף החומרים ביום ויש להתחיל מוקדם, ועל ידי אכילת ארוחת בוקר מוקדמת, כאשר הגוף יעיל יותר בהפרשת אינסולין ועיכול מזון, מהירות חילוף החומרים עולה.

תחושת רעב
 "ארוחת בוקר בריאה יכולה לא רק לתת לך את האנרגיה והחומרים המזינים שהגוף שלך צריך כדי להתחיל את היום שלך, אלא היא גם יכולה לייצב את רמות הסוכר בדם כדי להדוף רעב ,ועצבנות הקשורה, לאורך היום", אומרת מייסדת Cultivate Nutrition, מרי סטיוארט. סטיוארט מסביר כי אי אכילת ארוחת בוקר, עשויה לתרום לכישלון תכנית הדיאטה עקב תנודות ברמת הסוכר בדם.

עלייה במשקל
מחקרים מצאו במידה רבה כי אכילת רוב הקלוריות היומיות שלך בבוקר היא הדרך הטובה ביותר להשיל קילוגרמים או לשמור על משקל יציב, מדווח Life Hack. מצד שני, אכילת ארוחות גדולות יותר קרוב לשעת השינה קשור לעלייה במשקל. .

מחקר שנערך באוניברסיטת סן רפאלה ברומא הגיע למסקנה שתזמון צריכת המזון חשוב יותר מאיכות המזון הנאכל בתזונה הנכונה, ומחקר של 18 נשים הראה שאלו שצרכו הכי הרבה קלוריות ביום במחצית הראשונה של היום ירדו יותר במשקל ושיפרו את הרגישות לאינסולין.

מערכת חיסונית מוחלשת
מחקרים מראים שארוחת בוקר בריאה יכולה לקדם תגובה חיסונית חזקה ובריאה כאשר היא נחשפת לכל סוג של חיידק או וירוס.

 "נראה שתקופות של צום מובילות לנזק לתאים ויש להאכיל את הגוף במזון באופן קבוע על מנת לשמור על רמות בריאות של תאי החיסון הנלחמים בזיהומים ומשפרים את תפקוד התאים הלוחמים (תאי T) בגוף", אומרת הדיאטנית ביונד סקיל.

נשירת שיער
מומחים טוענים שדילוג על ארוחת הבוקר עשוי לתרום לנשירת שיער, מכיוון שאספקת חלבון לקויה בבוקר מגבילה את יכולת הגוף לייצר קרטין, שהוא אבן הבניין הבסיסית של שיער וציפורניים.

רמות מתח גבוהות
מחקר שנערך בקרב נשים בגילאי 18 עד 45 הראה עלייה ברמות הקורטיזול בקרב אלו שלא אכלו ארוחת בוקר, שמגביר את תכולת הגלוקוז בזרם הדם ומגביר את רמות האנרגיה, תחושת המודעות ואפילו את יכולת הגוף לתקן תאים פגומים ,עלייה בחיי היומיום עלולה להשאיר אדם עייף, עצבני, מבולבל ודיכאון.

לפי Mayo Clinic, אכילת ארוחת בוקר עוזרת למלא מחדש את רמות הגליקוגן בכבד כך שרמות הקורטיזול יורדות. ואם לא נאכל ארוחת בוקר, רמות הקורטיזול ימשיכו לעלות כדי לשמור על רמות הגלוקוז בדם, מה שמוביל בסופו של דבר לתנגודת לאינסולין שגורמת לנו להרגיש עצובים.

גורם לכאב ראש
מומחים אומרים שכאשר מדלגים על ארוחת הבוקר בבוקר, מזמינים את הגוף להיפוגליקמיה מאוחר יותר, וזהו תהליך ביולוגי שבו רמות הסוכר בדם יורדות ולחץ הדם עולה, והעלייה הפתאומית הזו בלחץ הדם עלולה לגרום לכאב ראש מתיש וחמור.

…ולהפרעות עיכול ליליות
לפי Life Hack, לגוף האדם לוקח שלוש שעות מלאות לעכל מזונות, אז אם מפצים  דילוג על ארוחת הבוקר בתחילת היום בארוחת ערב גדולה מהרגיל בסוף ביום, כמעט בוודאות תצטרך ללכת לישון עם ג'אנק פוד במערכת העיכול או מעוכל למחצה, וזה יכול להוביל לאי נוחות, נפיחות, שינה מופרעת, ריפלוקס חומצי ואולי אפילו כמה חלומות מוזרים.

סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2
מומחים מציינים כי אחת מתופעות הלוואי החשוכות ביותר של דילוג על ארוחת בוקר היא סיכון מוגבר משמעותית לסוכרת מסוג 2, במיוחד עבור אנשים עם היסטוריה משפחתית, והאשם הוא עלייה בתנגודת כרונית לאינסולין וחוסר איזון הורמונלי הנובע מאי אכילת ארוחת בוקר, כך סבורים המומחים.

Breakfast - Wikipedia

 

קרדיט: לבנון 24    קרדיט לתמונה: ויקיפדיה