ארגון הבריאות העולמי חושף: מספר ההרוגים ה"אמיתי" מהקורונה כ-15 מיליון

מגיפת הקורונה הותירה בין 13.3 ל-16.6 מיליון מקרי מוות בשנים 2020 ו-2021, על פי הערכות שפורסמו על ידי ארגון הבריאות העולמי, ביום חמישי, פי שלושה ממקרי המוות המיוחסים ישירות למחלה. 

המספרים הללו, שציפו להם מאוד, איפשרו לתת מושג מציאותי יותר על ההשלכות ההרסניות, כולל ההשלכות העקיפות של המגיפה הקשה ביותר במאה הנוכחית, והיא עדיין ממשיכה לגבות אלפי קורבנות מדי שבוע.

"הערכות חדשות של ארגון הבריאות העולמי מראות שמספר מקרי המוות המלא הקשור במישרין או בעקיפין למגיפת קוביד-19 בין ה-1 בינואר 2020 ל-31 בדצמבר 2021 היה כ-14.9 מיליון (בטווח שבין 13.3 ל-16.6 מיליון), " אמרו בארגון.

מאז פרוץ המגיפה, המספרים הכוללים שסיפקו המדינות החברות ונאספו על ידי ארגון הבריאות העולמי מגיעים ל-5.4 מיליון מקרי מוות במהלך אותה תקופה, אך הארגון הזהיר זה מכבר כי המספרים הללו הינם הערכה מוטה מאוד כלפי מטה.

"הנתונים מעוררי המחשבה הללו מדגישים לא רק את ההשלכות של המגיפה, אלא גם את הצורך של כל המדינות להשקיע במערכות בריאות עמידות יותר ולתמוך במערכות בריאות חיוניות במהלך משברים, כולל יותר מערכות מידע בתחום הבריאות", אמר מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי – Tedros Adhanom Ghebreyesus ".

חישובים

עודף מקרי מוות מחושב על ידי השוואת מספר מקרי המוות בפועל למספר מקרי המוות המשוער בהעדר מגיפה, בהתבסס על נתונים זמינים.

ארגון הבריאות העולמי הכריז על COVID-19 כמגיפה עולמית ב-30 בינואר 2020, מספר שבועות לאחר שהתגלו המקרים הראשונים בסין בסוף 2019.

מקרי מוות עודפים כוללים כאלה הנגרמים ישירות ממחלות ובאופן עקיף בשל השפעת המגיפה על מערכות הבריאות והחברה בכלל.

הגורמים למקרי מוות עקיפים הקשורים לקוביד עשויים לנבוע מצפיפות יתר במתקני בריאות, שעלולים לדחות ניתוחים או טיפולי כימותרפיה לחולי סרטן.

ארגון הבריאות העולמי ציין כי רוב מקרי המוות העודפים, או 84% מהם, מרוכזים בדרום מזרח אסיה, אירופה ויבשת אמריקה.

רק כ-10 מדינות מהוות 68% מכלל מקרי המוות העודפים.

מדינות בעלות הכנסה גבוהה מהוות 15% ממקרי המוות העודפים, לעומת 28% במדינות בעלות הכנסה בינונית גבוהה, ויותר מ-53% במדינות בעלות הכנסה בינונית נמוכה. באשר למדינות בעלות ההכנסה הנמוכה, הן היוו 4%.

מספר מקרי המוות בעולם היה גבוה יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים, עם 57% מהגברים ו-43% מהנשים, וגבוה יותר בקרב קשישים.

רק בהודו מספר המתים האמיתי עולה על כ-4 מיליון איש.

הבנת ההשלכות

סמירה אסמה, האחראית על תיק זה בארגון הבריאות העולמי, הסבירה כי "חישוב מקרי המוות העודפים הוא מרכיב מרכזי בהבנת ההשלכות של המגיפה".

מידע אמין מאפשר למקבלי החלטות להיערך טוב יותר כדי להכיל את ההשלכות של משברים עתידיים.

"ההערכות החדשות הללו מבוססות על הנתונים הזמינים הטובים ביותר שהושגו הודות למתודולוגיה חזקה וגישה שקופה לחלוטין", הוסיפה.

הנושא נחשב לרגיש ביותר בשל ההשלכות הפוליטיות של נתונים אלו הקשורים לניהול תקין של המשבר על ידי הרשויות.

ארגון הבריאות העולמי ציין כי הוא הסתמך על קבוצת מומחים ידועים בתחומם שפיתחו מתודולוגיה המאפשרת להסיק מסקנות במקרה שהנתונים אינם מספיקים או לא מלאים.

למדינות רבות בעולם אין את היכולת לאסוף נתונים מהימנים על מקרי מוות ולכן אינן יכולות להפיק לקחים שנלמדו מלימוד נתונים על מקרי מוות עודפים.

עם זאת, המתודולוגיה שפותחה על ידי מומחי ארגון הבריאות העולמי תאפשר לעקוף מכשול זה.

دراسة دولية تكشف عن إخفاء "الأنظمة المستبدة" الأرقام الحقيقية لوفيات كورونا

 

קרדיט: אלחורה קרדיט לתמונה: שאפאק ניוז