חשש:3 סוגי וירוסים שיכולים לעבור מבעלי חיים לבני אדם מקור למגיפה הבאה

המיליארדר ביל גייטס אמר בימים האחרונים כי התפתחות זן קטלני יותר בעל יכולת התפשטות מהירה יותר של נגיף הקורונה הוא לא תסריט דימיוני כלל וכלל וקרא למדינות העולם להשקיע כסף בהכנות לאירוע הקטסטרופלי הבא.

אמצעי התקשורת,בניסיון להבין למה בדיוק התכוון ביל גייטס, בררו אצל מדענים מהיכן,לדעתם, יכולה הרעה להתפתח ? 

רבים מהנגיפים הקטלניים ביותר בהיסטוריה האנושית מקורם בבעלי חיים שהתפתחו כך שיוכלו להדביק בני אדם.

מינים מסוימים, כמו יתושים, ידועים כמעבירים וירוסים כמו זיקה ומערב הנילוס דרך עקיצתם. עטלפים, חולדות, קופים וציפורים אירחו גם מגוון פתוגנים שקפצו מאוחר יותר לבני אדם.

וירוסים ידועים לשמצה בכך שהם כל כך מסתגלים, שמוטציות קבועות יכולות לעזור להם להתרבות במארחים חדשים, ובני אדם הקלו יחסית על וירוסים לקפוץ על מינים במאה האחרונה לערך. ההתפתחות העולמית קירבה בני אדם ובעלי חיים זה לזה, וככל שאנו חודרים אחד לשטח המחיה של זה, סביר יותר שיווצרו וירוסים משותפים.

מחקר שנערך לאחרונה חשף ששינויי האקלים ממלאים תפקיד מרכזי, שכן התחממות כדור הארץ, אזורים מיושבים בצפיפות ותנועת מינים טרופיים יוצרים תנאים ראשוניים לערעור יציבות ויראלי.

CREID kickoff.png | Center for Emerging and Re-emerging Infectious Diseases | University of Washington

הנה כמה מסוגי הווירוסים שמדענים בוחנים אותם מקרוב כרגע:

*- כמה נגיפי קורונה שעלולים לגרום למחלות קשות

למרכזים למחקר במחלות זיהומיות מתעוררות (CREID) יש צוותים בשמונה מרכזים ברחבי העולם העוקבים אחר נגיפים שונים ממשפחת נגיף קורונה.

נגיפי קורונה הם משפחה גדולה של וירוסים שבדרך כלל גורמים למחלה קלה עד בינונית של דרכי הנשימה העליונות בבני אדם. עם זאת, כמה נגיפים חדשים, (כלומר הם היו חדשים לבני אדם), גרמו להתפרצויות נרחבות של מחלות כולל מחלות קשות.

לפני ש-COVID-19 הפך לאיום הגדול ביותר מצד הנגיפים, SARS ו-MERS קפצו מבעלי חיים לבני אדם.

הדעה הרווחת היא ש-SARS, או תסמונת הנשימה החריפה, התפשטה מעטלפים ליונק קטן אחר לפני שהגיע לבני אדם ב-2002, וגרם לאנשים ב-26 מדינות לחלות.

מקורו של MERS בגמלים ערבים והתפשט לבני אדם בשנת 2012. בהשוואה לנגיפים אחרים, MERS אינו מתפשט בקלות בין בני אדם, ולכן ההתפרצות נבלמה. מקרים דווחו בשיעורים נמוכים מאוד בשנים האחרונות, על פי ארגון הבריאות העולמי.

*- נגיף האבולה קשור למגע עם עטלפים וקופים

נגיף האבולה הוא מחלה זואונוטית נוספת המועברת ככל הנראה מעטלפים או קופים לבני אדם, וגורמת לקדחת דימומית שעלולה להיות קטלנית.

במקרים חמורים, אנשים עם אבולה עלולים להקיא דם, והתפשטות הנגיף מתבצעת במגע ישיר עם נוזלי גוף ורקמות.

אבולה היא חלק ממשפחת הפלווי-ווירוסים, שכולם נוטים להדביק את המארח באותו אופן. נגיף עם מוטציה תורמת יכול לעבור מבעלי חיים לבני אדם בשוק לח בו נמכר בשר טרי, כך שזה רק עניין של זמן עד שהוא יסתגל להתפשטות גם בקרב בני אדם.

התפשטות נגיף חוטי אחר בשם נגיף מרבורג מקופים לבני אדם שעבדו במעבדה בגרמניה אושרה בשנת 1967. המחלה נדירה יחסית כיום, אך התפרצויות שלו הרג אנשים באפריקה, שם מקורם של קופים נגועים.

*- מחלות הנישאות יתושים מהוות דאגה גוברת לבני אדם, אך אין להן אותו פוטנציאל להפיץ מגיפה

ה-flavivirus, סוג של וירוסים קטנים חד-גדיליים המועברים על ידי קרציות ויתושים, עדיין מהווה איום רציני על בני אדם, אך לא סביר שהוא יגיע לאותו מקדם התפשטות כמו "קוביד-19".

וירוסים כמו מערב הנילוס, דנגי וקדחת צהובה יכולים לחדור לזרם הדם האנושי דרך עקיצת יתוש, אך הם אינם מתפשטים מאדם לאדם. מחלות אלו יכולות להגיע עד כמה שיתושים נגועים יכולים להעביר, תחום שמתרחב במהירות ככל שכדור הארץ מתחמם.

מדענים ציפו שמספר מקרי נגיף מערב הנילוס, כמו גם האזור הגיאוגרפי שהוא מכסה, יגדל, במיוחד בצפון ארצות הברית בשנים הקרובות. מחלות אחרות המועברות על ידי יתושים, כמו מלריה, צפויות להתפשט ברחבי העולם וכן להרחיב את אוכלוסיית המארחים שלהן כך שיכסה שטח גדול יותר.

קרדיט: צאות לובנאן