איראן מהדקת שליטתה על שדה התעופה הבין לאומי של העיר חאלב

במהלך החודש האחרון גירשה איראן מספר קצינים שעבדו בנמל התעופה בחאלב, והחליפה אותם במפקדים איראנים, בתקווה להחזיר את השליטה בנמל התעופה ולחזק את המעטפת הביטחונית שלו.

מקורות יודעי דבר מתוך שדה התעופה ציינו כי איראן כועסת על כישלון מיליציות ה"זאינביון" הפקיסטניות, ששכרן נחשב לנמוך ביותר בהשוואה לשאר המיליציות האיראניות האחרות המגנות על שדה התעופה, אך הן למעשה מחזיקות את קו ההגנה הראשון למניעת התקפות חוזרות ונשנות על שדה התעופה ושמירה על שליטה ביטחונית איראנית.

מה הניע את משמרות המהפכה האיראניים, לפי המקור, לגרש כמה קצינים ולהחליפם במפקדים איראנים חדשים, בתקווה להחזיר את הביטחון, במיוחד לאחר התקלות האחרונות במהלך הטיסות אל ומשדה התעופה של חאלב, המהווה גורם חשוב בקשר בין איראן לצפון סוריה ?

המקור אישר שמה שהחמיר את המצב והכעיס את איראן הוא הרג קצין פקיסטני בשבוע שעבר, ופציעה של קצין במשמרות המהפכה האיראניים על ידי רימון יד שהתפוצץ בטעות.

המיליציות האיראניות מאבטחות את שדה התעופה בחאלב בגלל חשיבותו לאיראנים בכך שהשדה מהווה מוקד לפעילותם בסוריה ומאפשר להן לנוע בין איראן לצפון סוריה בחופשיות ובמהירות מחד, וגם מהווה מקור הכנסה מרכזי עבור עיסאם שמוט, מנהל חברת התעופה "שאם ווינגס איירליינס" והאיש הראשון של איראן בסוריה, שהחברה שלו היא עדיין אחת החברות הבודדות הפועלות בשדה.

איראן מעבירה כיום אח"מים מאיראן לסוריה דרך שדה התעופה הבין לאומי של ביירות והיא מעוניינת להחליפה בשדה התעופה של חאלב.

מאז שנת 2018 מחוז חאלב על כל עריה וכפריה מהווים מטרה לאיראן , ומאז גברה שם פעילותו של חיזבאללה הלבנוני, על פי פקודות והנחיות ממשמרות המהפכה האיראניים, לביסוס נוכחותם ולהגברת הריכוז והשליטה, מה שהביא את איראן לפתוח קונסוליה מיוחדת בחאלב במאי 2021, לאחר הכרזתו של ג'וואד זריף, שר החוץ האיראני, לאחר ביקורו בסוריה.

ראוי לציין שעמוד הפייסבוק וחשבון הטלגרם של נמל התעופה הבינלאומי בחלב לא הזכירו את בעיות האבטחה הללו מכיוון שהן היו עלולות לפגוע במוניטין של מיליציית משמרות המהפכה מחד, ומאידך יכולות לגרום לחברת התעופה "שאם" נזקים כספיים מהותיים במקרה ומטוסיו לא יוכלו לנחות בשדה התעופה.

קרדיט: רשת עין אלפראת