101 שנה להיווסדה של צפון אירלנד

בדיוק היום מלאו 101 שנה להיווסדה של צפון אירלנד כחבל עם רוב פרוטסטנטי. אם לא יהיו הפתעות, בעוד יומיים תתרחש רעידת אדמה כאשר השין פיין, מפלגה קתולית שפועלת שנים למען איחוד עם הרפובליקה האירית, תהפוך למפלגה הגדולה ותקבל את תפקיד ראש המועצה המנהלת בפעם הראשונה.

הסקרים לקראת הבחירות למועצה המחוקקת מראים שהשין פיין, הזרוע הפוליטית של המחתרת האירית, תזכה ברוב המושבים ובכך תוכל מישל אוניל להתמנות לשרה הראשונה, התואר של ראש המועצה המנהלת. עד כה, רק היוניוניסטים החזיקו ברוב, גם לאחר כינון המוסדות בעקבות הסכם יום שישי הטוב ב-1998.

יותר מכך, הסקרים מראים כי מתנהל קרב צמוד על המקום השני בין המפלגה היוניוניסטית-דמוקרטית, כיום הגדולה ביותר במועצה, לבין מפלגת הברית, מפלגת מרכז שאינה מזוהה עם אחת משתי הקהילות. אם הברית תסיים שנייה, מדובר באתגר עבור ההסכם שביסס את חלוקת השלטון בין יוניוניסטים לרפובליקנים.

תוצאות הבחירות יציבו עוד אתגרים: מה תהיה ההשפעה על פרוטוקול הברקזיט שנוגע לצפון אירלנד שנועד למנוע הקמת גבול קשיח בין צפון אירלנד לבין הרפובליקה האירית? האם היוניונסטים יסכימו להשתתף במועצה אם השין פיין ישבו בראשה? האם האי האירי מתקרב לאיחוד היסטורי? השבועות והחודשים הקרובים עשויים לפזר את הערפל.

Today Best A History of Ireland and Scotland Timeline 1921

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט למפה: whatsupuniversity.com