גל בריחת מוחות מסיבית מרוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה

הוושינגטון פוסט עקב אחר יציאתן של קבוצות גדולות של עובדי טכנולוגיה מרוסיה, במקביל לפלישה לאוקראינה והסנקציות שהטיל המערב על מוסקבה.

הדיווח בעיתון דיבר על מסעם של כמה אנשי מקצוע ועובדים בתחום טכנולוגיית המידע (IT) מרוסיה לאחר שהקימו עסק משלהם או השיגו עבודה בחברות אחרות במדינות השכנות לרוסיה, והם הצטרפו לתנועת "הגירה היסטורית של המוחות הרוסיים הטובים והחכמים ביותר" בתחום הטכנולוגיה.

העיתון מתאר אותם כ"קורבן נוסף" של המלחמה הרוסית באוקראינה, שכן נרשמה "בריחה המונית" לעבר מדינות אחרות.

העיתון אומר כי אמנם תשומת הלב המערבית מתמקדת במיליוני הפליטים שנמלטו מאוקראינה מאז תחילת המתקפה הרוסית ב-24 בפברואר, אבל רוסיה גם עדה לגל הגירה מאסיבי של עובדים בתחומי האמנות, העיתונות והטכנולוגיה.

העיתון ציין כי "האיגוד הרוסי לתקשורת אלקטרונית" אמר לפרלמנט הרוסי, בחודש שעבר, כי בין 50 ל-70 אלף עובדים בתחום הטכנולוגיה עזבו את רוסיה.

עוד 100,000 צפויים לעזוב במהלך החודש הבא, בסך הכל כ-10% מכוח העבודה של מגזר הטכנולוגיה.

Ok Russians, קבוצה ללא מטרות רווח שעוזרת למהגרים, אספה נתונים ממדינות שכנות וסקרים ממדיה חברתית, והעריכה שכ-300,000 רוסים עזבו בסך הכל מאז תחילת המלחמה הרוסית באוקראינה.

"חלק מאלה שעוזבים הם פעילי אופוזיציה, אמנים ועיתונאים, והם אנשים שהנשיא ולדימיר פוטין עשוי להיות מרוצה מעזיבתם, ושעזיבתם עלולה להפחית את ההתנגדות הפעילה בתוך רוסיה", אמרה מיטיה אליצ'קובסקי, מייסדת שותפה של הקבוצה "או קיי  רוסים" – Ok Russians.

"אבל כמעט מחצית מהעוזבים הם עובדי טכנולוגיה, והם מהווים כוח עבודה עולמי מבוקש שכולל רבים החוששים מהבידוד העולמי של רוסיה, מהאקלים העיסקי הרע והרודנות הכמעט מוחלטת", הוסיפה.

היא המשיכה ואמרה שממשלת רוסיה "ממש פוחדת ומזועזעת", וראש ממשלת רוסיה "מתחנן בפניהם להישאר", ואמר להם, "אל תדאגו מעזיבת אפל, אנחנו נבנה חנות אפל משלנו. בבקשה אל תלכו", אבל הייתי אומר ש"האנשים הטובים ביותר עוזבים עכשיו, הם מקצוענים, בעלי כישורים גבוהים, מיומנים מאוד, משכילים ובעלי שכר גבוה."

העיתון אומר כי עזיבתם של כל כך הרבה כישרונות מאיימת לערער מספר מגזרים רוסיים, כולל התקשורת הממלכתית ומגזר התעופה שכבר סובל מסנקציות מערביות, בנוסף למגזר הטכנולוגי וחברות הזנק שעסקיהם הושפעו מההסלמה של התערבות ממשלתית וצנזורה.

היא מצביעה על "ניסיון נואש" לבלום את תנועת ההגירה, על ידי מתן תמריצים הכוללים הקלות רגולטוריות לחברות טכנולוגיות מידע ופטורים ממס.

בינתיים, עובדי IT קיבלו הבטחות לתמיכה בדיור, העלאת שכר ואי ניכוי מס הכנסה בשלוש השנים הקרובות.

לפי ה"וושינגטון פוסט", פוטין חתם על צו המעניק לעובדי IT פטור מגיוס, דבר שצעירים רוסים רבים ביקשו להימנע באמצעות נסיעות לחו"ל.

ראוי לציין כי הגירת עובדים בתחום הטכנולוגיה לוותה ביציאת מספר חברות זרות מרוסיה, וצמצום או הפסקת פעילותן, עקב סנקציות מערביות, לרבות "IBM", "Intel", "Microsoft" , "אפל", ו-"גוגל".

انسحاب عدة شركات أجنبية من روسيا، وتقليص أو إنهاء عملياتها

קרדיט: אלחורה