מומחה טורקי: 80% מהסורים מסרבים לחזור למולדתם

מנהל המרכז לחקר מקלט והגירה (IGAM) באנקרה, פרופסור מוראט ארדואן, חשף כי 80 אחוז מהפליטים הסורים בטורקיה אינם רוצים לחזור לארצם, בהתחשב בכך ש"הממשלה נכנעה לרטוריקה פופוליסטית".

לאור האווירה הרגישה של הבחירות בטורקיה, נראה שנושא הפליטים הוא אחד הנושאים החמים ביותר לדיון, החשש והרוגז על נוכחותם של יותר מחמישה מיליון פליטים בטורקיה והשפעתם על המשבר הכלכלי  דחף את הממשלה למנוע מהסורים לצאת לחופשת עיד בארצם, בעוד האופוזיציה מחמירה את הרטוריקה שלה ונשבעת להחזיר את הסורים הביתה – כך דיווח העיתון הטורקי, Cumhuriyet, בדיווח שפורסם ביום ראשון.

בשיחה עם העיתון אמר פרופסור ארדואן כי תחילת כניסתם של פליטים סורים לטורקיה ב-29 באפריל 2011 הייתה אבן דרך במדינה, אליה הגיעו בשנה הראשונה כ-14 אלף איש, ואז השתנו תנאי המלחמה. בשנת 2013, ו-6.7 מיליון סורים נאלצו לעזוב את ארצם, ורובם הגיעו לטורקיה.

הוא הוסיף כי במהלך 11 שנות נוכחותם של הסורים בטורקיה, התרחשו טעויות גדולות, שכן הן החברה והן הפוליטיקאים זרקו את הבעיה בחזרה, ובעוד שהחברה הטורקית ראתה בתחילה בסורים אורחים, השקפה זו השתנתה כעת והם רואים בנוכחותם איום פוטנציאלי ונושא זה נכנס גם לתחום הפוליטיקה והכלכלה.

80% מהסורים לא רוצים לחזור

על פי סקר "הברומטר הסורי" שערך המרכז לחקר מקלט והגירה, אחוז הסורים בטורקיה שלא ירצו לחזור אם המלחמה תסתיים עלה מ-60 ל-80 אחוז, מכיוון שלדעתם לא ניתן להחזיר את סוריה לשגרה תוך זמן קצר. שיקום סוריה ייקח שנים, והסיכוי  למלחמה עדיין גבוה מאוד.

ארדואן אומר שהסיבות לחזרה מרצון של סורים בטורקיה כרגע אינן נראות לעין, וצריך לקבל את חוסר הנכונות של הפליטים לחזור מרצונם למדינותיהם, ואם מדובר בשיבה כפויה, אז זה דבר אחר. כי קל לנצל את הזעם של החברה, אבל הנושא הזה ייצור בעיות רציניות לממשלה אם הפוליטיקאים לא יזנחו את הרטוריקה הזו בתקופת הבחירות.

לפי החוק הבינלאומי , לא ניתן לשלוח אנשים לאפגניסטן או לסוריה כרגע. מוראט ארדואן מוסיף: "נניח שעצמנו עיניים והחלטנו לשלוח אותם, איך יגיבו ארבעת מיליון האנשים האלה? אנו מאמינים שהיישום של זה מאוד פשוט ואין לזלזל בו, אבל אף אחד לא מבין כמה זה קשה להחזיר גם שוהים בלתי חוקיים, תהליך ההחזרה לא קל, בואו לא נחלום".

פרופסור אל-טורקי מציין כי 90 אחוז מהחברה הטורקית מאמינים שזרים יישארו בטורקיה לצמיתות, ומפלגות האופוזיציה סבורות שהגעה להסכם עם משטר אסד תפתור את בעיית הפליטים ותחזיר אותם לארצם. 

לפי ארדואן, חזרה היא משהו שאנשים מייחלים לו באופן טבעי, אבל הם חוששים ממנה ובנו את חייהם כאן. כך למשל, מספר התלמידים הסורים הלומדים בבתי ספר בטורקיה עומד כיום על יותר מ-730 אלף, ומספר הלידות בטורקיה בעשר השנים האחרונות הגיע ליותר מ-750,000 ילדים, בנוסף ל-45 אחוז מהסורים בטורקיה הם צעירים, רובם עובדים. כל הסיבות הללו מפחיתות את הרצון לחזור.

בסוגיית התעסוקה בסוריה אמר פרופסור ארדואן כי הממשלה לא יכולה לצפות שהסורים יגיעו במספרים גדולים ויישארו במצב הזה. במקום לספק תמיכה כספית וכסף ישירות לסורים, הם העלימו עין מעבודתם הלא רשומה. הוא ציין כי מתוך 2.5 מיליון סורים מעל גיל 12, רק ל-60,000 מהם יש אישור עבודה , השאר אינם רשומים ועובדים ללא אבטחת זכויות סוציאליות.

ארדואן אומר שהסורים בטורקיה מודאגים מהגירוש , והם מעריכים שאחרי חילופי השלטון העבודה והחיים שלהם יהיו קשים, אז הם מחפשים דרכים להגיע למדינה שלישית, אבל הם לא רוצים לנסוע לא חוקי, כי זה הפך להיות מאוד קשה ומסוכן.

ראוי לציין כי מספר הפליטים הסורים בסטטוס "הגנה זמנית" בטורקיה עומד היום על 3.8 מיליון, מספר בעלי האזרחות הוא 193,793, ויותר מ-750,000 ילדים סורים נולדו בטורקיה במהלך עשר השנים האחרונות.

קרדיט: סוריה טי וי ויום ה-7