מבזקי חדשות מהעולם ליום 30-4-2022. מתעדכן

*- סין הוציאה משלחת חקר מדעית להר האוורסט, במהלכה הם מתקינים שמונה תחנות מטאורולוגיות, כולל תחנה על הפסגה בגובה של 8,800 מטר, הגבוהה ביותר בעולם. המשלחת גם מתכננת למדוד ריכוזים של גזי חממה ולבחון את ההשפעות של שינויי האקלים.

*- הפיקוד הדרומי של חיל האוויר האוקראיני הודיע שכוחות הנ"מ שלו הציבו מערכת הגנה אווירית מתקדמת מדגם S-300 שהגיעה מהמדינות השותפות שזהותה לא נחשפה. "זו ההתחלה – יהיה עוד המשך", הבטיחו.

*- ורה גיריץ', מפיקה בתחנת הרדיו סבובודה האוקראינית ועובדת לשעבר של שגרירות ישראל באוקראינה, היא ההרוגה במתקפת הטילים על קייב אמש. גופתה התגלתה הבוקר בדירה בבניין שנפגע. השגריר הישראלי, מיכאל ברודסקי, שלח את תנחומיו למשפחה ולמכריה.

גיריץ' החלה לעבוד ברדיו סבובודה בפברואר 2018 וקודם לכן עבדה גם בתחנות טלוויזיה מובילות במדינה. בתחנת הרדיו סיפרו כי היא הייתה "אדם מבריק ונחמד, מקצוענית אמיתית".

ברוסיה טענו כי ההתקפה שבוצעה באמצעות טילים ארוכי טווח, במהלך ביקורו של מזכ"ל האו"ם בעיר, פגעה במפעל ביטחוני לייצור רקטות.

*- מכון סקרים ממלכתי ברוסיה פרסם היום סקר ולפיו 82 אחוז מהנשאלים הביעו שביעות רצון מתפקודו של הנשיא פוטין, לעומת 71 אחוז עם פרוץ המלחמה באוקראינה ו-62 אחוז לפני שנתיים. 80 אחוז אמרו שהם בוטחים בו לעומת 12 אחוז שהביעו עמדה מנוגדת. הסקר נערך בקרב 1,500 נשאלים ב-53 אזורים ברוסיה ב-24-22 באפריל.

*- המחוקקים באוקלהומה אישרו הצעת חוק שאוסרת לבצע הפלה מרגע שרופא יכול לזהות פעימת לב של העובר, בפועל החל מהשבוע השישי, ומאפשר לאזרחים לתבוע ספקי הפלות ומי שמסייעים להליך, בדומה לחוק בטקסס. המושל הרפובליקני, קווין סטיט, צפוי לחתום בתוך ימים על החקיקה שתיכנס מיד לתוקף.

*- פיגוע כפול באפגניסטן: לפחות תשעה בני אדם נהרגו הערב ו-13 נוספים נפצעו בפיצוצים שהתרחשו בשתי שכונות בעיר מזאר-אי-שריף, הגדולה ביותר בצפון המדינה. לפי המשטרה, לפחות אחד הפיצוצים התרחש בשל מטען חבלה שהוצמד למכונית. אף ארגון לא קיבל עדיין את האחריות.

*- בכיר במשטרת אוקראינה באזור מריופול דיווח שישנם הרוגים ופצועים במפעל הפלדה אזובסטל אחרי מתקפה אווירית כבדה של הרוסים במהלך הלילה שכללה שבעה מפציצי טופולוב-22 ולאחריהם 50 מטוסי קרב מדגמי סוחוי-24 וסוחוי-25. לפי מיכאיל ורשינין, בית החולים במתחם נפגע ויש לכודים רבים מתחת להריסות.

*- מודרנה הגישה בקשה למינהל המזון והתרופות עבור אישור חירום לחיסון שלה נגד קורונה עבור ילדים מגיל חצי שנה עד שש.

*- הרמטכ"ל הרוסי, ואלרי גרסימוב, הגיע לעמדות הצבא ליד העיר איזיום שבמחוז חרקיב במזרח אוקראינה כדי לפקח באופן אישי על המתקפה המתקרבת באזור – כך מדווח אתר ביטחוני באוקראינה, שלטענתו קיבל אימות לידיעה.

*- הרוסים ממשיכים בניסיונות לבסס את שליטתם בחרסון שבדרום אוקראינה: סגן המושל מטעם הכיבוש הרוסי הודיע כי הרובל יהפוך למטבע רשמי באזור חרסון החל מיום ראשון הקרוב ויהיה המטבע היחיד אחרי תהליך מעבר שיימשך כארבעה חודשים, במהלכו המטבע הרוסי יופץ לצד ההריבניה האוקראיני.

*- השושלת נמשכת: בילאוול בהוטו-זרדארי (33), מנהיג מפלגת העם הפקיסטנית, הושבע הערב לשר החוץ בממשלתו החדשה של שהבאז שריף והצעיר ביותר שכיהן בתפקיד. השר הטרי הוא בנם של ראש הממשלה לשעבר, בנזיר בהוטו, שנרצחה בפיגוע טרור בדצמבר 1997 ושל הנשיא לשעבר אסיף עלי זרדארי שכיהן בשנים 2013-2008.

*- עסקת חילופי אסירים בין ארה"ב לבין רוסיה: משרד החוץ במוסקבה הודיע שטרבור ריד, סטודנט מטקסס שנעצר ב-2019 ונידון ביולי 2020 לתשע שנות מאסר על תקיפת קצין משטרה, חוזר לארצו בתמורה להחזרתו של קונסטנטין ירושקנו, טייס רוסי שנידון באפריל 2011 לעשרים שנות מאסר על הברחת סמים.

*- הנציבות האירופית אישרה היום רשמית את הפעלת מנגנון שלטון החוק נגד הונגריה שעלול למנוע מממשלתו של ויקטור אורבן גישה לתקציבים של האיחוד בשל חשדות לשחיתות, כאשר ההליך צפוי להגיע לאישור מנהיגי המדינות החברות בעוד 9-5 חודשים.

מדובר בפעם הראשונה שבה מופעל מנגנון ההתניות של שלטון החוק, שאושר בשלהי 2020 על מנת להבטיח שימוש ראוי בכספים שנועדו לשיקום הכלכלות של המדינות החברות בשל מגפת הקורונה. בנציבות ציינו כי הבעיות עם הונגריה קיימות כבר יותר מעשור וכי הממשלה לא סיפקה פתרון משביע רצון, וכעת יש כלי שניתן להפעיל נגדה.

*- סין גינתה היום את המעבר של המשחתת האמריקאית סמפסון במצר טייוואן אתמול. "ארה"ב מבצעת באופן שגרתי פרובוקציות כאלה, שולחת מסרים שגויים לכוחות של 'עצמאות טייוואן' ומערערת בכוונה את השלום והיציבות של המצר", נמסר מפיקוד הזירה המזרחית של צבא סין, שציין כי כוחותיו עקבו אחרי הספינה האמריקאית.

בצי השביעי הדגישו כי המעבר של הספינה, שמשתייכת לקבוצת הקרב של נושאת המטוסים לינקולן, "הפגין את המחויבות האמריקאית למרחב פתוח וחופשי באזור ההינדו-פסיפי". "צבא ארה"ב טס, שט ופועל בכל מקום שבו החוק הבינלאומי מתיר".

*- העצרת הכללית של האו"ם אישרה הצעת החלטה שיזמה ליכטנשטיין עם עשרות מדינות נוספות, ולפיה אם אחת מחמש החברות הקבועות של מועצת הביטחון – ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת – מטילה וטו על סוגיה כלשהי, העצרת תתכנס בתוך 10 ימים לדיון באותו נושא. "וטו הוא כבר לא המילה האחרונה בסוגיות של שלום וביטחון", נמסר מהנציגות של ליכטנשטיין.

*- דיווח בפולין: גורמי ממשלה בוורשה ובתעשיית האנרגיה אישרו שרוסיה השהתה את אספקת הגז למדינה, אולם עדיין לא התקבל אישור רשמי ממוסקבה לגבי הסיבות. האתר Onet, שפרסם על כך לראשונה, ציין כי עדיין לא ברור אם יש קשר לאיום של הנשיא פוטין להפסיק את האספקה למדינות שלא יתחילו לשלם ברובלים.

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: US NAVY