כשלי המודיעין במלחמת שלום הגליל

באתר "דקל מודיעין אסטרטגי נטוע בקרקע" פורסם מאמר העוסק בכשלי המודיעין במלחמת שלום הגליל ומשווה אותם לכשלי המודיעין במלחמת יום הכיפורים. להלן כמה פסקאות מתוך המאמר:

זה למעלה משנה ערוץ היוטיוב "באים אל הפרופסורים" מקיים סדרת שיחות איתי ועם ד"ר מיכאל ברונשטיין בנושא "עבודת המודיעין במטה הכללי". השיחות מתפרסמות גם בערוץ היוטיוב שלי ובאתרים נוספים. הסדרה זוכה לאלפי צפיות ולתגובות רבות. הפרק השמיני בסדרה עסק בנושא "עבודת המודיעין במלחמת שלום הגליל" .

כבר בפתיחה אמרתי שאת הישגי מלחמת שלום הגליל וכשליה יש לבחון לאור העובדה שההחלטה לתכנן מלחמה נפלה כבר בסוף שנת 1979 (פקודת מבצע "בני טובים") ולמודיעין הייתה שהות של שלוש שנים להתכונן לקראתה. את ההרצאה סיכמתי בשקופית שלהלן:

בדברי ההסבר המפורטים לשקופית אמרתי שמדובר בכישלון מקצועי הנמשך שנים רבות.

בין המגיבים לנאמר בסדרה היה תא"ל (מיל') ששירת בעבר בתפקידים מרכזיים בחיל המודיעין. להלן תגובתו: "יותר גרוע מיום כיפור? הרחקתם לכת, רבותיי. במשך שנתיים התעסקנו עם אורנים קטן ואורנים גדול, תרגלנו תנועה בצירים הרריים ועוד. המודיעין שניתן לכוחות על ידי מחלקת המודיעין בפיקוד צפון, היה מהטובים שהוכנו לקראת מלחמה. אגב, אמ״ן גם התנגד לברית עם הנוצרים. לפי דעתי זו אחת המלחמות היותר מתוכננות של צה״ל".

לכאורה מדובר בעוד מאזין המתקשה בהבנת הנשמע, המפריח אמירות שרובן אינו מתמודד עם תוכן דבריי ורוב דבריו למעשה תומכים בקביעתי שלמודיעין היה זמן רב להתכונן למלחמה זו. העובדה שמודיעין פיקוד צפון (ומה עם המטכ"ל?) הכין חומר רב לגייסות אינה מעידה כהוא זה על טיב החומר ואיכותו ואינה מתמודדת כלל עם סוגיית מתן מודיעין לגייסות במהלך הקרב.

לאחר ששקלתי את הדברים הרדודים שמתעלמים כליל מהפרקים הקודמים בסדרת השיחות על עבודת המודיעין, החלטתי לנסות להסביר את עמדתי בהרחבה – אולי הפעם אצליח לגרום לדיון ענייני על כשלי המודיעין החוזרים על עצמם במלחמות ישראל. המאמר מפרט ומרחיב  את תשובתי למגיב.

המאמר

קרדיט: סא"ל (בדימוס) אלי דקל – חוקר מערכות תשתית בארצות ערב