השבוע שבין ה-21.4.22 ל- 28.4.22 אצל שכנינו הפלסטינים

השבוע הנוכחי הינו האחרון לחודש הרמדאן, ובשבוע הבא יצויין חג עיד אלפטר. אין ספק שחודש הרמדאן עמד בסימן של הסלמה באלימות והטרור, אך חשוב לציין שהפעילות הבלתי פוסקת של צה"ל ויתר זרועות הבטחון נתנה את אותותיה והצליחה להביא לריסון ניכר של הטרור, אפילו בהשוואה לימים שקדמו לתחילת הרמדאן. ועדיין, חשוב לציין הפוטנציאל ישנו. חמושים מתהלכים בגלוי בחלק מערי איו"ש בדגש על ג'נין וסביבתה, מחנות הפליטים בגזרת שכם, וגם בחלק מהשכונות בחברון. לא אחת מתעמתים חמושים אלה עם חיילי צה"ל הפועלים בלב השטח, בחסדי ה', לרוב הצלחתם לפגוע בכוחותינו מוגבלת, ומנגד, נרשמו השבוע הרוגים מקרב המחבלים ביריחו ובמחנה הפליטים של ג'נין.

הנה תמונות ממחנה הפליטים ג'נין:

עם זאת, בשבועיים האחרונים מוקד המתיחות המרכזי אינו באיו"ש, אלא בירושלים ובמיוחד בהר הבית. מבחינת הפלסטינים עליית היהודים להר מוצגת כ"פרובוקציה" ו"הכנסת טומאה" ("תדניס" בערבית). פורעים ערבים הפכו את מסגד "אלאקצא" למעוז טרור, ונהשליכו מתוכו, אבנים, סלעים, ובקבוקי תבערה לעבר שוטרי משטרת ישראל, ולעבר היהודים העולים אל ההר. כמו כן, הצליחו הפורעים לחסום בסלעים ובשברי זכוכית את נתיב ההליכה של היהודים הסובבים את ההר. משטרת ישראל הצליחה אמנם למנוע פגיעות בנפש, אך לא להשתלט על הפורעים בהיקף מלא. בהמשך נכנעה ממשלת ישראל והודיעה שבשבוע האחרון של הרמדאן לא תותר עליית יהודים להר. רק אחר כך, ביצעו הערבים ניקוי כללי של האבנים והסלעים מרחבת ההר.

הנה תמונות מארועי הר הבית:

ביום רביעי בלילה- שהוא 27 לחודש רמדאן, עמד ההר בסימן הגעה של כרבע מליון איש להר, רובם ממזרח ירושלים, והמגזר הערבי בישראל, אך חלקם גם מאיו"ש, כשרבים הצליחו להסתנן דרך פרצות בגדר, טיפוס על חומת הבטחון ובדרכים אחרות (וכמובן שרבים אחרים נכנסו ברשיון). זאת, במטרה לציין את "לילת אלקדר", ליל הורדת הקוראן. יצויין, כי לרוב מצויין הלילה ב- 27 ברמדאן, אך אין הכרח שכך יהיה, והלילה יכול להיות מצויין בכל אחד מעשרת הלילות האחרונים של הרמדאן. ההמונים שהגיעו להר לא הסתפקו בתפילות והשמיעו קריאות הסתה מובהקות בזכות ראשי החמא"ס מחמד דיף ואבו עבידה, להם קראו לירות טילים על תל אביב, לצד קריאות כמו חיבר חיבר יא יהוד, צבא מחמד עוד ישוב (סופ יעוד), וכמובן ישחט אתכם היהודים כמו באותם ימים של ראשית האסלאם.

הנה תמונות:

המתיחות בירושלים, הביאה גם לירי ספורדי של רקטות מעזה. ישראל הגיבה בהפצצה מדודה והגבלה זמנית של יציאת הפועלים מהרצועה. בחמא"ס טענו שמי שביצע את הירי הינם ארגונים סוררים והתחייבו לאנשי המודכ"ל המצרי לעשות כל מאמץ למנוע ירי רקטות נוסף. כמובןן, שהתחייבות זו לא כללה את דרום לבנון שגם משם בוצע השבוע ירי רקטות.

הנה תמונות מירי כיפת ברזל, בעקבות ירי נ"מ מרצועת עזה:

במישור הפנימי, תצויין תקרית ירי מצד חמושים לעבר מפקדת המנגנונים בג'נין, במחאה על מעצר חלק מעמיתיהם. כן דווח על קרב חמולות אלים עם הרוג אחד בעיירה יטא שבגזרת חברון. לצד זאת, שוטר פלסטיני נהרג מפליטת כדור בדורא – חברון.

הנה תמונות מג'נין:

במישור הכלכלי סאיד ארזיקאת, יו"ר ארגון המורים באיו"ש הכריז שהממשלה התחייבה לשלם לפני החג משכורת מלאה לכל העובדים, ולכן הוקפאו צעדי המחאה נגד קיצוץ השכר. במקביל, הודיעה החמא"ס שתשלם לפני החג קצבאות למשפחות ה"שהידים", שהרש"פ הפסיקה לשלם להם. בנוסף, הכריזה החמא"ס שעובדי המנגנון הציבורי ברצועה יקבלו 80% משכרם לקראת החג כמשכורת חודש אפריל. דברים אלו הינם עדות לשיפור הניכר בתקציב החמא"ס ברצועה, בעקבות ההקלות הישראליות.
וברצועה עולות טענות על כוונות של אונר"א לצמצם פעילות ברצועה ממניעים פוליטיים, וזאת על רקע דברי פיליפ לאזאריני, נציב אונר"א אודות חשיבה על העברת חלק מהפעילויות של הסוכנות לקבלני משנה. הפלגים באזור, מתארגנים למאבק ציבורי כנגד הרעיון וכנגד כל קיצוץ בשירותי אונר"א.
הקהילה הנוצרית ציינה את שבת האור וחג הפסחא של העדות המזרחיות. במסגרת זו, התקיימו טקסים צבעוניים בכנסיית הקבר. הפלסטינים העלו טענות, נכונות בחלקן, שישראל הגבילה את הכניסה למקום. הגבלות שננקטו מטעמי בטיחות.

הנה כתבה בנושא:

ובשולי הדברים, צלאח תעמרי, מפקד אסירי הפת"ח בלבנון, ובהמשך מושל בית לחם מת ממחלה. תעמרי היה נשוי לדינה, גרושתו של מלך ירדן לשעבר- חוסין.
לסיום, נאחל חג שמח וזיארה מקבולה زيارة مقبولة לאחינו הדרוזים לרגל חג הנביא "שועיב", הוא יתרו.
ולהבדיל, גם לקוראים המוסלמים, שיציינו בתחילת השבוע את חג עיד אלפטר", ואת סיום צום הרמדאן, בתפילה שסיום החודש, יביא גם לסיום גל הטרור שפקד את מחוזותינו בתקופה האחרונה. كل عام وانتم بالخير

בשבוע הבא לא תצא סקירה עקב חג העצמאות. שבת שלום, וחג עצמאות שמח.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש