דיווח: יחסי סעודיה-ארה"ב ב"נקודת שבירה"

בדו"ח ארוך, ה"וול סטריט ג'ורנל " האמריקאי סקר כיצד יחסי ארה"ב-סעודיה הגיעו ל"נקודת השבר" לאחר עשרות שנים של שותפות חזקה שהפגישה ביניהם, ופרסם פרטים על מה שהתרחש מאחורי הקלעים בפגישות שערכו ארה"ב וסעודיה. 

באחת הפגישות הללו, שנערכה בספטמבר האחרון, אמר העיתון כי יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, צעק על אורחו, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, לאחר שהאחרון העלה את סוגיית רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל. חשוגי וסיים את הפגישה.

ה"וול סטריט ג'ורנל", שערך ראיונות עם בכירים סעודים ואמריקאים שעודכנו על מה שהתרחש בפגישות הללו, אמר כי למרות שיחסי ארה"ב-סעודיה חוו עליות ומורדות בתקופות קודמות, העניין "הפעם שונה. זו קריסה ברמה הגבוהה ביותר" לאחר שהגיעה ל"רמות הנמוכות ביותר מזה עשרות שנים".

נורמן רול, פקיד מודיעין אמריקאי לשעבר, המקיים מגעים עם בכירים סעודים, אמר כי היחסים האסטרטגיים בין ארצות הברית לממלכה "מעולם לא היו בשפל כפי שהם כעת".

המתיחות הסלימה בין וושינגטון לריאד לאחר שהאחרונה סירבה לשאוב נפט נוסף כדי להרגיע את מחירי הנפט הגולמי, שהמשיכו לעלות עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה.

משקיפים סבורים כי ריאד סירבה להגיב לדרישות אלו בשל כישלונה של וושינגטון להגיב לדאגותיה לגבי איראן, הפסקת תמיכתה בפעולות הקואליציה בתימן, סירוב להגדיר את החות'ים כ"ארגון טרור", והוצאת סוללות הטילים האמריקאיות משטח הממלכה.

ישיבת ארמון

הוול סטריט ג'ורנל אמר כי יורש העצר הסעודי, שלבש מכנסיים קצרים בזמן שפגש את סאליבן בארמון שלו על שפת הים, ביקש לשמור על טון רגוע, אך בסופו של דבר צרח לאחר שסאליבן העלה את נושא הריגתו של חאשוקג'י.

לפי העיתון, אנשים שמכירים את העניין אמרו כי יורש העצר אמר לסאליבן כי הוא לעולם לא רוצה לדון בעניין שוב, וכי ארצות הברית יכולה לשכוח מבקשתה להגדיל את ייצור הנפט.

לפני ביקורו של סאליבן, הנסיך והמלך סלמאן קיימו פגישות עם יועציהם כדי לברר אילו אמצעי ענישה עשוי ביידן לתכנן וכיצד ניתן לצפות אותם בצורה הטובה ביותר.

השניים דנו באפשרויות כמו כניעה ללחץ הבית הלבן לשחרר עוד אסירים פוליטיים, אך יורש העצר "בחר בדרך אגרסיבית יותר" של חיזוק הבריתות המתגבשות עם רוסיה וסין, אמרו הגורמים.

הוול סטריט ג'ורנל אומר כי יורש העצר הסעודי "דוחה את האופן שבו וושינגטון מתייחסת אליו, ורוצה יותר מכל להיות מוכר כשליט דה פקטו של סעודיה והמלך לעתיד, אך ביידן עדיין לא פגש את הנסיך ולא שוחח עמו בצורה ישירה."

יורש העצר הסעודי אמר בראיון למגזין "אטלנטיק" האמריקאי במרץ האחרון, בתגובה לשאלה על עמדתו של ביידן לגביו: "העניין הזה תלוי בו (ביידן), וזה תלוי מה הוא חושב לגבי האינטרסים של אמריקה, אז תן לו לעשות את זה".

העיתון האמריקאי מציין כי משלחת אמריקאית בכירה ביקרה בממלכה לאחר שמחירי הנפט עלו לכ-140 דולר לחבית עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה, וזכתה לקבלת פנים פושרת.

כשהנסיך חאלד בן סלמאן, אחיו הצעיר של הנסיך מוחמד, ביקר בארצות הברית, הוא ביטל ארוחת ערב לסאליבן ואוסטין במעון השגריר בוושינגטון, לאחר שנאמר לו שלא יהיה לו מספיק זמן לפגוש את בלינקן.

לעת עתה, הבית הלבן הפסיק לבקש מהסעודים לשאוב עוד נפט. במקום זאת, הוא בסך הכל מבקש שלא יפריעו למאמצי המערב באוקראינה, לפי גורם אמריקאי בכיר.

השנה, אמרו אנשים שמכירים את הנושא, פקידי הבית הלבן ניסו לארגן שיחה בין ביידן למלך והנסיך. כשהתקרב מועד השיחה ב-9 בפברואר, אמרו גורמים סעודים לממשל ביידן כי יורש העצר לא ישתתף.

שבועות לאחר שדחה את ההזמנה לשיחה, קיבל הנסיך טלפון מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שבמהלכה אישר את מחויבותה של ריאד לקיים את תכנית מכסת הנפט מבלי להגדיל אותה.

عربي21 ترصد تغيرا مثيرا لمواقف روسيا والسعودية بحرب النفط

קרדיט : אלסעודיה מובשר