מנהל ה-CIA:ביאושו פוטין עלול לעשות שימוש בגרעין טקטי במלחמה באוקראינה

מנהל ה-CIA, וויליאם ברנס, אמר כי כישלונה של רוסיה להשיג ניצחון צבאי באוקראינה עלול לגרום לנשיא ולדימיר פוטין להורות על שימוש בנשק גרעיני טקטי או נשק גרעיני בעל עוצמה נמוכה, כך כותב העיתון האמריקאי הניו יורק טיימס .

"בהתחשב בייאוש הפוטנציאלי של הנשיא פוטין וההנהגה הרוסית, והכישלונות הצבאיים שהם התמודדו איתם עד כה, אף אחד מאיתנו לא יכול להקל ראש באיום הנשקף משימוש פוטנציאלי בנשק גרעיני טקטי או בנשק גרעיני בעל עוצמה נמוכה", אמר ברנס במהלך נאום במכון הטכנולוגי של ג'ורג'יה".

הקרמלין העמיד את הכוחות הגרעיניים של רוסיה בכוננות גבוהה זמן קצר לאחר תחילת הפלישה לאוקראינה ב-24 בפברואר, אך ארה"ב לא ראתה הרבה "ראיות מעשיות" לפריסות בפועל של כלי נשק אלה שיגרמו לדאגה נוספת, אמר ברנס.

"אנחנו בהחלט מודאגים מאוד", אמר ברנס, "אני יודע שהנשיא ביידן מודאג מאוד ופועל למנוע גלישה למלחמת עולם שלישית".

לרוסיה יש הרבה כלי נשק גרעיניים טקטיים, שהם פחות חזקים מהפצצה שארצות הברית הטילה על הירושימה במהלך מלחמת העולם השנייה.

הדוקטרינה הצבאית הרוסית מאופיינת בעיקרון שנקרא הסלמה יזומה, שעשויה לכלול תקיפה ראשונה עם נשק גרעיני בעל עוצמה נמוכה כדי להחזיר את היוזמה אם דברים ישתבשו בסכסוך קונבנציונלי עם המערב.

נשק טקטי הוא נשק גרעיני בעוצמה נמוכה שניתן להשתמש בו בשדה הקרב וניתן לירות אותו ממרגמה או אפילו לפוצץ כמו מוקש, בניגוד לנשק "אסטרטגי" המונח על טילים בין יבשתיים מדגם ICBMs.

 לרוסיה יש ארסנל גדול של נשק טקטי. נשק גרעיני בעל עוצמה נמוכה מתוכנן לייצר פיצוץ קטן יחסית, ולעתים ההבדל בין נשק קונבנציונלי לנשק גרעיני מיטשטש.

"במהלך השנים צפיתי בפוטין מתנודד בתערובת נפיצה של טרוניות, שאפתנות וחוסר ביטחון", אמר ברנס. הוא הסביר כי הנשיא הרוסי מתלונן באוזני המערב כבר עשרות שנים, והוא משוכנע שארצות הברית ניצלה את חולשתה של רוסיה לאחר פירוק ברית המועצות.

أرشيفية

קרדיט : אלחורה קרדיט לתמונה: אחבאר אליום ואלאיסתקלאל