חבר פרלמנט איראני חושף: יש מנדט לשיחות ישירות עם וושינגטון

הפרלמנטר האיראני הפונדמנטליסטי, גולאם רזה נורי, חשף כי צוות המשא ומתן בנושא הגרעין האיראני קיבל אור ירוק להתחיל בשיחות ישירות עם דיפלומטים אמריקאים, אך כמה פוליטיקאים חסידי הקו הנוקשה מנעו צעד זה.

פירושו של דבריו של גולמרזה נורי עשוי להיות שהמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אישר לערוך שיחות ישירות עם ארצות הברית בווינה, אך אחרים חסמו את המהלך, כנראה גורמים במפלגת ביידרי השמרנית (סומוד). 

נורי תיאר את אותם גורמים כ"כמה אנשים צעקניים" שהשתמשו בהשפעתם כדי לדרדר את המשא ומתן הגרעיני.

הצהרה זו באה באותו יום שדמות פוליטית , חסיד הקו הנוקשה, המקורב למפלגת ביידרי, וחבר בצוות המשא ומתן האיראני בווינה, מוחמד מרנדי, האשים את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחוסר אומץ מספיק כדי לעשות עסקה בגלל לחץ מצד הקונגרס לא לעשות שום הנחות לאיראן.
למרות ההבטחות שהעניק נשיא איראן אברהים ראיסי במהלך קמפיין הבחירות שלו, המשא ומתן, 9 חודשים לאחר כניסתו לתפקיד, נותר תקוע, מסיבות שונות, כולל העמדה הרוסית שהשתנתה לאחר הפלישה לאוקראינה.

במהלך פגישה עם עיתונאים איראנים ב-10 באפריל, אמר ראיסי כי ממשלתו עוקבת אחר האסטרטגיה של המנהיג העליון בנושא שיחות גרעין, מה שאומר שאין לו תכנית משלו לקידום המשא ומתן.

נורי הביע תקווה שהממשלה תנסה להשיג תוצאות מהמשא ומתן כדי שתוכל לפתור את הבעיות הכלכליות במדינה על ידי הסרת הסנקציות האמריקאיות. ראיסי הזכיר כי במהלך מערכת הבחירות שלו הבטיח למנוע מהשיחות הגרעיניות להפוך ל"משא ומתן על מזון".

הוא גם דחק בממשלה להתחיל בשיחות ישירות עם ארצות הברית כצד העיקרי להסכם הגרעין, מכיוון שאחרים הפועלים כמתווכים רודפים אחר האינטרסים שלהם ולא אלה של טהראן או וושינגטון.

מהצד השני של הקשת הפוליטית, בראיון לאתר "דידבאן איראן", האשים חבר הפרלמנט עלי אסגר אנאבסטאני את מנהלי המשא ומתן האיראנים בווינה בהפרת הקווים האדומים שקבע המנהיג העליון עלי חמינאי.

קרדיט: איראן אינטרנשיונל