רמדאן 2022: סדרות טלוויזיה בכווית

עוד מילה על סדרות רמדאן

בהמשך לפרסומים קודמים על חודש הרמדאן ועל סדרות הרמדאן, החלטתי לבדוק מה קורה בכווית, מדינה שרבים מתושביה לא ידועים כחובבי ציון, ועל אף תמיכת הפלסטינים בסדאם חוסיין בזמן פלישת עיראק לכווית באוגוסט 1990 ,שהובילה למלחמת המפרץ ולגירוש רוב מוחלט של מאות אלפי הפלסטינים שהיו חיים ועובדים בכווית, הכוויתים שאיפשרו במהלך השנים לפלסטינים לחזור ולעבוד בכווית, ממשיכים לשנוא את ישראל, אולי אף יותר מאשר חוסר חיבתם לפלסטינים (למרות ההצהרות לתמיכתם בסוגייה הפלסטינית) ואם תשאלו למה הזכרתי את האמור לעיל? אזכיר לכם שכאשר לפני שנתיים שודרה הסדרה המדוברת אום
הארון, אותה הזכרתי בערוץ, היו בכווית מבקרים רבים לסדרה שהציגה באור חיובי את יהודי המפרץ, ודרשו מיוצרי הסדרה לערוך בה שינויים.

נוסף לכך, כמו במדינות ערב רבות (וכמובן גם בטורקיה) היו בעבר לא מעט סדרות רמדאן, שהציגו את ישראל והיהודים באור שלילי, אז רציתי לראות מה קורה בכווית עם סדרות הרמדאן של השנה.
היות ונשנשתי מדי פעם בזמן איסוף החומרים לכתיבת שורות אלו, אספר לכם שלא הייתי מתנגד לנשנש חלק מקינוחי הרמדאן המסורתיים ומתוקים, כגון לוקימאת (اللقيمات = Lukayamat )כדורי בצק מתוקים, המטוגנים עד להזהבה, ולאחר מכן מושרים בקטר )قطر = Katar )סירופ סוכר קר עם מעט לימון ומי וורדים, או סאגו (الساقو = Sago )מנת קינוח מעמילן דקל הסאגו המבושל עם סוכר מקורמל, מי וורדים / מי זעפרן, ותיבול לפי טעמם של הסועדים (והמדינה בה הם נמצאים).
סביר להניח שחלק מבין הצופים בסדרות בשעות הלילה לאחר האפטאר, ממשיכים בנשנוש קינוחים כגון אלו, לצד הצפייה בסדרות הרמדאן, בטלוויזיה או דרך אתרי אינטרנט המספקים שירותי הסטרימינג, דבר שרק מגביר את צבירת הקלוריות שגורמת להשמנה בחודש הרמדאן, תופעה שדנים בה כל שנה מחדש.

סדרות רמדאן בכווית
במדינות רבות בעולם הערבי, וכך גם בכווית מפיקים סדרות רמדאן, והשנה הופקו תריסר סדרות רמדאן
מקומיות חדשות, עם כוכבות וכוכבים רבים מרחבי העולם הערבי, שמתחרות על לב הצופים.
כמו במדינות אחרות, גם בכווית מפיקי סדרות הרמדאן בונים השנה לא רק על קהל צופי הטלוויזיה, בין אם
בשידורי שעות הבוקר, ובין אם בשידורי שעות הלילה )מהערב עד הבוקר( אלא גם על הגולשים ברשת
המחפשים מה לראות, ורוב הסדרות עלו גם לאתרי סדרות רמדאן יעודיים, ולאתרי שירותי צפייה אחרים.
נוסף לסדרות רבות ממדינות אחרות המשודרות בכווית, כאמור הופקו השנה 12 סדרות כוותיות, בהן
דרמות היסטוריות, ודרמות משפחתיות, קומדיות קלילות, אחת מהן -אמינה האף, היא סדרת המשך לסדרה
ששודרה ברמדאן הקודם.

הסדרות:
* גורד שחקים (ناطحة سحاب = Skyscraper ) סדרת דרמה חברתית משפחתית, שהפכה מדוברת בעולם הערבי, המציגה את המשברים, המתחים והקשיים החברתיים של גיבורי הסדרה, ובראשם סואד עבדאללה (سعاد عبد هللا = Abdullah Souad ) המשחקת את אמרה (عامرة) אישה עשירה שהמוטו שלה הוא שאף פעם לא מאוחר מדי, ושהשמיים הם הגבול, שבמקביל לנסות לנהל חיים שקטים, היא משקיעה בצעירים כישרוניים, ועוזרת להם לפתח את הקריירה שלהם, במטרה לקצור רווחים מהשקעתה.

مسلسل ناطحة سحاب الحلقة 1 الأولى - YouTube

* קיד אל חארים (كيد الحريم = Hareem Al Kid ) דרמה קומית קלילה, על אישה הנישאת לגבר בשנות השישים, והופכת לאם חורגת לשתי בנותיו ובנו הנשוי וחיה חיים שלווים יחסית, חוץ מאשר שלל מצבים שנוצרים מתחבולות שתי בנותיה החורגות כנגדה, ומתמודדת עם קנאת ילדיו. חייה מתהפכים עם למות בעלה, והסדרה עוסקת בקונפליקטים שלה מול ילדיה החורגים ועם סביבתה.

مسلسل كيد الحريم الحلقة 11 الحادية عشر
* מרחוב חראם אל (من شارع الهرم الى = to Street Haram El From ) דרמה חברתית, על עבלה (عبلة = Abla )רופאה המנהלת ביד רמה חיי ששת בניה, נשותיהם וילדיהם, לא רק בבית וחייהם הפרטיים, אלא גם בחייהם המקצועיים בעבודתם בתחומי הרפואה, וכן על קארימה – אורחת הנכנסת לביתם המפואר, תחילה כרקדנית המגיעה ממצרים לכווית לבדר את אורחי חתונת בנה של עבלה, ואז נודע לה שאינה יכולה לשוב לביתה במצרים (ברחוב אל חראם) ונשארת כאורחת בבית המשפחה, ומנסה בתחבולות לשלוט בבני המשפחה.

* אמינה חאף 2( أمينة حاف 2 = 2 Haf Amina ) סדרת דרמה קומית חברתית, וכאמור זו סדרת המשך לסדרה משנה שעברה, על אישה בשם אמינה, שהתייתמה בצעירותה, וגדלה ע“י דודתה, התגרשה וחיה בעוני, ותהפוכות החיים הובילו אותה להתחתן כאישה רביעית לגבר עשיר ומבוגר, ושחייה נמצאים בקונפליקט פנימי והיא מבקשת לשנות את חייה.

* הייא הנשמה (هيا الروح = Rouh Al Hayya ) סדרת דרמה חברתית משפחתית, הבוחנת בעין ביקורתית את יחס החברה לבעלי מוגבלויות, ומדברת על נערה צעירה בשם הייא, נשמה טובה בעלת מוגבלויות ומרותקת לכיסא גלגלים, המתגוררת עם אביה החורג ויחסיה המורכבים עם בני משפחתה, ועל התמודדותה האמיצה מול הדרך בה החברה הכוויתית מתייחסת לבעלי מוגבלויות כנחותים.

* נוח אל-עין (نوح العين = ayn-El Nuh ) דרמה חברתית העוסקת במוסר ובערכים מסורתיים ודרכי התמודדות עם בעיות יומיומיות ואירועים חברתיים, המשלבים את הדוגמה בני הדור המבוגר בעלי הערכים והמוסר המסורתיים, כדוגמה לבני הדור הצעיר, וסיפורן של מספר דמויות ובהן איש עשיר ואנוכי שלא אוהב שום דבר, אח שדואג לאחותו, ואדם כוחני שלא נותן לאף אחד לעמוד בדרכו.
יש האומרים שהסדרה נועדה להעביר מסר לדור הצעיר, ולרמוז בעקיפין שיחזירו את מסורת אבותיהם.

مسلسل نوح العين الموسم 1

 

* ביבי (بيبي = Bibi ) לא מדובר בסדרה על ראש ממשלת ישראל לשעבר, אלא על סדרת דרמה חברתית, שמעלה לדיון כמה נושאים חברתיים די נועזים במונחים של מדינות המפרץ, ועוסקת בנערה פגועת נפש כתוצאה מטראומה מעברה, מאחת שכונות כווית, שמצבה הנפשי גורם לה להגיב לסובבים אותה ולמצבים שונים בחיים, בתגובות מוגזמות, בהבעה מודגשת של שמחה ועצב, והתנהגותה הילדותית, שגורמת לה לומר את דעתה על דברים ואנשים בצורה ישירה עם כנות ישירה של ילדים קטנים, ללא נימוסים נרכשים וללא פילטרים חברתיים מקובלים. התנגדותה שמה אותה במוקד תשומת הלב של משפחתה, מכרים ושכנים.

مسلسل بيبي الحلقة 14 الرابعة عشر - عرب ليونز

* עמוד עשירי (عاشر صفحة = Safha Asher ) סדרת דרמה משפחתית חברתית, העוסקת בסלמה, אישה צעירה שמילדותה סבלה מבעיות עם משפחתה, ונאלצת להתחתן עם אבו פארס, המבוגר ממנה בשנים רבות, ועל הבעיות שמתגלות ביחסיהם, על יחסיה עם משפחתה, שלמרות שמאז שבגרה היא מטפלת בבני משפחתה, ומאמציה לרצותם, דבר לא מועיל והם לא מעריכים את ההקרבה שלה עבורם, כולל עם אחיה הפוחז שעושה לה צרות, ועל התמודדותה על שלל הבעיות וניסיונה לשנות את חייה.

* תעלומת 1990( لغز 1990 = 1990 lughz ) סדרת מתח תקופתית, על פשע מסתורי המתרחש בשנת 1990 בחניון בניין, ועל עאדל – קצין המשטרה המנסה לפענח את התעלומה, ומגלה במהלך הסדרה ששלושה אנשי עסקים עשירים בהם הוא חושד, עשו את הונם בעסקי סחר לא חוקי בנשק ואברי אדם, וסחר סמים, דבר המוביל לבעיות ועימותים, וככל שהסדרה מתקדמת, נחשפים סודות נוספים של גיבורי הסדרה.

* השנים של ג‘ריש (سنوات الجريش = Greish of Years ) סדרת דרמה היסטורית, על תקופת מלחמת העולם השנייה והשפעתה והקשיים שניצבו בפני אנשי המפרץ הערבי, על רצונם של תושבי מדינות המפרץ בחופש, והמאבק שמדינות האימפרליסטיות שטענו שהן בסך הכל מעניקות ”אפוטרופסות“ לעמי האזור, וסיפורה של אום סאלם – אם המחכה לשובו של בנה מהמלחמה, למרות קבלת ההודעה על מותו של בנה.

אציין שנאמר שתסריט הסדרה נכתב בהשראתו של המשורר הלאומן הערבי ישראלי-פלסטיני, מחמוד דרוויש, שלפני שהצטרף לאש"פ, היה חבר המפלגה הקומוניסטית הישראלית, ויוצרי הסדרה מצוטטים את קטע מאחד משיריו: "המלחמה תסתיים… המנהיגים לוחצים ידיים… האישה הזאת עדיין מחכה… עבור בנה השהיד".

* דחבאש (دحباش = Dakhbash ) סדרת היסטורית, העוסקת באוסף דמויות ובהיסטוריה של כווית, וסיפורם מתקופה חשובה בהיסטוריה, ובמרכזה דמותו של דחבאש וסיפורו המשתלב עם סיפורן של דמויות נוספות, מאז שהגיע לכווית בשנת 1810 , ובמהלך השנים כולל שנת המגפה = 1831 ,שגרמה למות כ- 75 אחוז מאוכלוסיית המדינה, רובם נשים וילדים.
אציין כי מדובר בתקופת שלטונו של שיח' ג'אבר בן עבדאללה אל-סבאח (جابر بن عبد هللا الصباح = bin Jaber Sabah bin Abdullah ) שהיה ידוע גם בשם ג'אבר אל-עייש (جابر العيش = Aish-Al Jaber )פרוש המילה العيش = אל-עייש = חיים, ובעגה הכוויתית, משמעות המילה היא גם אורז. שיח‘ ג‘אבר זכה לכינוי היות ופתח את דלת ארמונו והושיב לשולחנו את עניי העיר, למרות שבאותה תקופה הוא לא היה עשיר ובעל אמצעים, יותר מאשר סוחר ממוצע בכווית.

אוסיף כי בניגוד למדינות האזור של אותה תקופה, תחת שלטונו של ג'אבר אל-עייש, ידעה כווית תקופה של יציבות שלטונית, הושגו הבנות עם האימפריה העות‘מאנית, ללא התכופפות מול הסולטאן ורמיסת הזכויות וכבודה של כווית, וכן גם הסכמים ללא התכופפות מול האימפריה הבריטית, והמסחר פרח בכווית הקטנה.

مسلسل دحباش الموسم 1

מילה לסיכום
כמו בכל מדינות ערב, משודרות בכווית שלל סדרות רמדאן מכל העולם הערבי, מסעודיה ומהאמירויות, מעיראק ומסוריה, וכמובן ממצרים, ובנוסף לכל אלו, כאמור הופקו השנה 12 סדרות כוויתיות, חלקן על דמויות והיסטוריה מקומית, וחלקן כלליות שיכולות להתאים למדינות נוספות בשכונה.
השנה רוב רובן של הסדרות שהופקו בכווית כוללות כוכבים ממדינות המפרץ ומהעולם הערבי, חלקן נכתבו ו/או בויימו ע"י נשים, ונמצאות בקטגוריה של דרמות חברתיות מסוגים שונים.
סדרות רבות דנות בנושאים חברתיים שעל סדר היום בכווית ובמדינות המפרץ, חלקן מראות רצון לחזרה למנהגים מסורתיים ומשלבות בתוכן מסרים בהתאם.
מה שלא מצאתי השנה, אלו סדרות העוסקות בישראל או ביהודים, לא כשכנים מעמי האזור, ולא כאויב.
אז תודה ליוצרי הסדרות, שגרמו לי בימים האחרונים לראות מעט מפרקי הסדרות, לקרוא את דברי המבקרים, תוך נשנוש תמרים ומתוקים אחרים, ולהעלות עוד קילוגרם מיותר, לקראת הפסח 🙂

مسلسل سنوات الجريش في رمضان 2022 : اقرأ - السوق المفتوح

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון