הצי האמריקני מקים כוח משימה רב לאומי בים האדום. ישראל טרם הצטרפה

הצי האמריקני הודיע ​​היום ,יום רביעי, כי הוא מקים כוח משימה רב לאומי חדש בשיתוף עם בעלות ברית של ארה"ב באזור כדי לפטרל במימי הים האדום .

התקפות המיוחסות לחמושים החות'ים בגיבוי הרפובליקה האסלאמית של איראן גברו לאחרונה בים האדום, אחד מנתיבי השיט החשובים בעולם.

אדמירל בראד קופר, מפקד הצי החמישי של הצי האמריקני שבסיסו בבחריין, סירב לנקוב ישירות בשמם של החות'ים בתימן כשהכריז על ההחלטה במסיבת העיתונאים.

מימי הים האדום בין תעלת סואץ בצפון למיצר באב אל-מנדב בדרום, המפריד בין חצי האי ערב ליבשת אפריקה, הם אחד היעדים להתקפות המורדים החות'ים.

"אם נסתכל על זה מנקודת מבט רחבה, האזור הזה הוא בפועל העורק הראשי של אספקת הדלק בעולם", אמר אדמירל קופר. "השטח הזה כל כך גדול שאנחנו לא יכולים לעשות את זה לבד ונעבוד עם בעלי בריתנו האזוריים בצורה הטובה ביותר".

יחידת מבצעים מיוחדת זו מורכבת מ-34 מדינות ותפעל בפיקודו של הצי החמישי של ארה"ב בבחריין.

לצי החמישי של ארה"ב יש כיום שלושה כוחות משימה נפרדים שמטרתם להתמודד עם פיראטיות ובעיות ביטחוניות אחרות באזור, כולל במימי המפרץ הפרסי.

היחידה החדשה תחל בפעילות ביום ראשון ותצטרף אליה ה-USS Mount Whitney, ספינת פיקוד מיוחדת שהייתה חלק מהצי השישי של ארה"ב באירופה ובאפריקה.

USS Mount Whitney (LCC-20) - Wikipedia

קרדיט: ויקיפדיה

אדמירל קופר הוסיף כי יחידת המבצעים המיוחדים, המונה בין שתיים לשש ספינות מלחמה, תילחם נגד הברחת חומרי גלם, סמים ובני אדם.

חיל הים האמריקני ומומחים בלתי תלויים סבורים כי כלי הנשק ששלחה איראן, שכמה משלוחים מהם נתפסו עד כה, נשלחים למורדים החות'ים באותם נתיבים ימיים.

בינתיים, הארגון האיסלאמיסטי הקיצוני א-שבאב בסומליה משתמש בהברחות פחם באזור כדי לממן את עצמו. האזור הוא גם אחד הנתיבים של מהגרים בלתי חוקיים מאפריקה לסעודיה ולמדינות השכנות.

הים האדום מהווה נתיב שיט חשוב להובלת דלק, חומרי גלם וסחורות אחרות, והמוקשים במימי האזור מהווים סכנה לעולם כולו, בנוסף לסעודיה. מוקשים שנזרקים לים נעים על ידי תנועת גלים בעונות שונות לכיוונים שונים.

מוקשים במימי ים סוף אינה תופעה חדשה. לפחות 19 כלי שיט נפגעו ממוקשים בשנת 1984.

קרדיט: רשתות חברתיות

מלחמת תימן, שהחלה ב-2014 עם כיבוש צנעא, הבירה, על ידי המורדים החות'ים, הגבירה את החששות הביטחוניים באזור בשבע השנים האחרונות.

באוקטובר 2016 התפוצצו כמה טילים שירו החות'ים לעבר ספינה אמריקאית, וארצות הברית הגיבה על ידי תקיפת שלושה מתקני מכ"ם בנמלים שבאזורים שבשליטת המיליציה החותית באמצעות טילים ארוכי טווח.

שבוע קודם לכן, ספינה של האמירויות הייתה מטרה של טילים חות'ים.

עם זאת, ממשלת איחוד האמירויות טוענת כי הספינה נשאה סיוע הומניטרי, אך האו"ם סירב לאשר טענה זו.

מאוחר יותר גם התברר כי כלי השיט הפליג בין בסיסים צבאיים של איחוד האמירויות באריתריאה ותימן.

באפריל 2021 הותקפה בים האדום ספינת פיקוד של משמרות המהפכה שמילאה תפקיד של בסיס צף.

יש המשערים כי התקיפה הייתה חלק מעימות צבאי סמוי בין הרפובליקה האסלאמית של איראן וישראל ברמה האזורית.

כמו כן בינואר, תפסו המורדים החות'ים ספינה עם דגל איחוד האמירויות ליד תימן.

הקואליציה הצבאית בראשות סעודיה טענה שהספינה נשאה אספקה ​​מבית חולים שדה, אך סרטון שצילמו החות'ים של מטען הספינה הראה שחלק מהמטען הוא כלי רכב וכלי נשק צבאיים.

טרם נמסרה הודעה על הצטרפות ישראל לכוח המשימה. מנגד, גורם הצבא האמריקני סירב להתייחס לנכונותה האפשרית של ישראל להצטרף לכוח המשימה.

מפקד הצי החמישי של הצי האמריקני הגדיר את המצב כ"נורמלי" בתגובה לשאלה על התרחשותם של עימותים עם איראן במהלך חידוש השיחות.

نیروی دریایی آمریکا برای گشت‌زنی در دریای سرخ واحد عملیاتی جدید تشکیل می‌دهد

 

קרדיט: רדיו פורדו