שיתוף הפעולה בין חמאס, חזבאללה וכוח קודס – חשיפת פרטים חדשים

בין חמאס לחזבאללה ואיראן היה נתק צבאי משמעותי מאז 2011 כאשר ח׳אלד משעל התבטא נגד אסד במהומות האביב הערבי והפעיל את התשתיות הצבאיות של חמאס בסוריה נגד צבא אסד.
בשנים האחרונות ובמיוחד מאז 2018, מקדם ארגון החמאס התקרבות המחודשת לציר השיעי.
התקרבות זו נעשתה בשני מישורים – למול ענף פלסטין ולמול יחידות מסוימות של חזבאללה.

בפברואר 2018 נעשה ניסיון שיתוף הפעולה הראשון בין איראן לחמאס – אלעארורי מצליח לשכנע את סולימאני, מפקד כוח קדס דאז, לנסות לחמש את חמאס בגדה בעזרת הצנחת נשק ע"י כטב"מ, הניסיון נכשל ומיורט כטב"מ מסוג שאהד 141 ליד בית שאן (מבצע "גשר הירקון") והכישלון הוביל למשבר בין אלעארורי לסולימאני.

לאחר המשבר שנוצר הניה שלח לסולימאני את שליחו המיוחד למשימות חשאיות, מחמד נצר, במטרה ליצור ציר תקשורת ישיר בין הנהגת חמאס להנהגת כוח קודס.
בביקורו נצר מתגלה כפוליטיקאי ממולח שמצליח להשיג שני הישגים עיקריים – חידוש המימון האירני לחמאס והפיכתו לציר תקשורת הכרחי לסולימאני מול קטר.
בעקבות זאת, מחמד נצר נהפך לאיש סודו של הניה למול סולימאני למשך תקופה ארוכה.
עם זאת, הנהגת עזה לא אהבה את ההתקרבות לאיראן ובמיוחד מחמד דף, סנואר ועיסא.
הסיפור של מחמד נצר נחשף לבסוף בפני הנהגת הרצועה שהיתה ממודרת מכך ובעקבות כך נצר חדל לעסוק בכספים.

במקביל, נקודת המפנה הגיעה לאחר אירועי נובמבר 2018 בהם נחשף כוח צה"ל ברצועת עזה, האירועים הובילו לקידום משמעותי בחיזוק הקשר בין חמאס לחזבאללה ובמיוחד בתחום המודיעיני –
הנציג הראשון של מודיעין חמאס בלבנון היה מחמד חדידי, המכונה אכרם (שם צבאי) ויחד אתו יצא ללבנון בכיר הזרוע הצבאית מחמד נג'ם המכונה חאג' מהדי, אחראי קשרי החוץ של הזרוע הצבאית של חמאס אשר נע על ציר לבנון-איראן ומקדם את הקמת הזרוע הצבאית מבחוץ.

באותו הזמן, מקים ארגון החמאס ציר תקשורת ישיר בין ראש מנגנון המודיעין הצבאי שלו, אימן נופל, לבין ראש יחידת המודיעין של חזבאללה, חסין עלי הזימה.
הציר תופעל בפועל על ידי בכיר המודיעין החמאס איאד שנבארי – שהיה אחראי על מחלקת המבצעים של המודיעין הצבאי ומתוקף תפקידו היה מתכלל את פעילות נציגי המנגנון בלבנון ומדווח אותה לנופל.

במקביל לשיתוף הפעולה המודיעיני, החל גם שיתוף פעולה צבאי.
אגף המבצעים של הזרוע הצבאית של חמאס הקים שלוחה בלבנון, אותה חשפנו לראשונה, בראשות עזאם אלאקרע, אשר עם הזמן נהפך לסגנו של מרואן עיסא כראש חמאס לבנון.
מאז אירועי נובמבר 2018 בחמאס התחילו להוציא פעילים להכשרות מודיעין וסייבר בלבנון.
עבד אלרחמן המאא'י, איראני המכונה חאג׳ אבו אחמד, הופקד על הכשרות הסייבר ואילו הכשרות המודיעין היו מתבצעות באיראן בידי ארגון המודיעין של כוח קודס.

השלב השלישי של שיתוף הפעולה היה בתחום הייצור כאשר חמאס הקים שלוחה של מטה הייצור בלבנון והחל לפתח רקטות בשיתוף עם חזבאללה, על שיתוף הפעולה הזה אחראית מחלקת הבינוי שמקורה בטורקיה.

וכיצד התבטא השת״פ בין כוח קודס, חזבאללה, חמאס וגא״פ בזמן שומר החומות?

לחמאס היה נציג מודיעין בלבנון שקישר בין הארגונים בזמן המבצע וחזבאללה סירב להתערב.
הדבר היחידי שחזבאללה אישר היה להפעיל את יחידות שמאלי וח'אלד עלי של חמאס בלבנון לירי רקטי על ישראל משטחה של לבנון, וזאת רק לאחר פנייה אישית של דף.

Quds Force commander, Hamas leader discuss US new plot for Palestine

קרדיט : ערוץ עולם החדשות בטלגרם   קרדיט לתמונה: אבנא24