הערכת מודיעין: פוטין עשוי להתערב בבחירות בארה"ב עקב תמיכתה באוקראינה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עשוי להשתמש בתמיכת ממשל ביידן באוקראינה כעילה  ל"התערבות בפוליטיקה האמריקאית", כך מעריכים גורמי מודיעין אמריקאים.

סוכנויות המודיעין עדיין לא מצאו ראיות לכך שפוטין אישר צעדים כמו אלה שרוסיה נקטה בבחירות לנשיאות 2016 ו-2020 לתמיכה בנשיא לשעבר דונלד טראמפ, כך יודעים לספר מספר אנשים שמכירים את הנושא וששוחחו עם סוכנות הידיעות – AP. 

לאור שנאתו של פוטין למערב והגינויים החוזרים ונשנים שלו לאוקראינה, גורמים רשמיים מאמינים שהוא עשוי לראות בתמיכת ארה"ב בהתנגדות האוקראינית עלבון ישיר כלפיו, מה שנותן לו תמריץ נוסף לתקוף בסייבר בחירות נוספות בארה"ב.

עדיין לא ברור אילו מועמדים רוסיה עשויה לנסות לקדם או באילו שיטות היא עשויה להשתמש.

הציבור האמריקני נותר מפולג בנוגע לבחירות האחרונות לנשיאות והמרד שבעקבותיו עלה המון על בניין הקפיטול האמריקאי, בניסיון לעצור את אשרור אובדן הבחירות לנשיא ג'ו ביידן. 

טראמפ תקף שוב ושוב גורמי מודיעין וטען כי חקירות על ההשפעה הרוסית על הקמפיינים שלו הן נקמה פוליטית.

המתיחות בין וושינגטון למוסקבה הגיעה לרמות שלא נראו מאז תום המלחמה הקרה. 

הבית הלבן הגביר את התמיכה הצבאית באוקראינה שמגלה התנגדות עזה נגד כוחות רוסים שאף הואשמו בביצוע פשעי מלחמה, ומסייע בהטלת סנקציות גלובליות שפגעו בכלכלה הרוסית.

אין שום אינדיקציה שהמלחמה תסתיים בקרוב, שלדברי כמה מומחים עשויה לעכב את מוסקבה מלחפש נקמה בזמן שהיא שקועה באוקראינה. 

"כמעט בטוח שהצבא הרוסי ינסה להגביר את התקיפות נגדנו ונגד בני ברית אחרים", אמר דייוויד סלבו, סגן מנהל הברית לביטחון הדמוקרטיה של קרן מרשל הגרמנית.

בכירי המודיעין האמריקאי עדיין עובדים על תכניות להקמת מרכז חדש ,שאושר על ידי הקונגרס, שיתמקד בקמפיינים של רוסיה, סין ויריבים אחרים נגד ארה"ב. 

אבריל היינס, מנהלת המודיעין הלאומי בארה"ב, מינתה לאחרונה את קצין ה-CIA ג'פרי וויסמן לטפל באיומים בזמן בחירות, מספר חודשים לאחר עזיבתו של המנכ"ל לשעבר שלבי פירסון.

"המנהלת המנכ"לית שלנו למעקב אחר איומי הבחירות ממשיכה להוביל מאמצי מודיעין נגד איומים חיצוניים על הבחירות בארה"ב", אמרה דוברת היינס, ניקול ד' הייז. 

הדוברת סירבה להתייחס להערכתם של גורמי המודיעין על כוונותיו של פוטין, ושגרירות רוסיה בוושינגטון לא הגיבה לבקשת תגובה ששלחה סוכנות הידיעות AP.

יריבים זרים מבקשים מזה זמן רב להתערב בפוליטיקה של ארה"ב, על פי חקירות של בחירות קודמות וכתבי אישום נגד סוכנים זרים. 

ארצות הברית האשימה את פוטין בניסיון לעזור לטראמפ בבחירות 2020. 

חקירה דו-מפלגתית בסנאט על בחירות 2016 אישרה את ממצאי המודיעין לפיהם רוסיה השתמשה בריגול בסייבר כדי לקדם את טראמפ ולהשמיץ את יריבתו, שרת החוץ לשעבר הילרי קלינטון.

החקירה שנמשכה כמעט שנתיים בראשות היועץ המיוחד רוברט מולר לא מצאה ראיות חותכות לכך שמסע הפרסום של טראמפ קשר קשר עם רוסיה, אך מולר סירב להכריע בשאלה האם טראמפ מפריע לצדק להתגלות.

טראמפ ממשיך להתעקש שהבחירות שהפסיד לביידן נגנבו ממנו.

רשויות אכיפת החוק והמודיעין חוקרות כל העת מאמצי זרים להשפיע על הבחירות בארה"ב. 

מומחים אומרים שהמרכז החדש מיועד למעקב אחר השפעות ממאירות זרות ולספק הדרכה נחוצה לממשלה.

הקונגרס סיפק מימון חלקי להקמת המרכז בתקציב שאושר בחודש שעבר מכיוון שהתקציב מממן את הממשלה עד ספטמבר, לא שנה שלמה.

הנציג מייק טרנר מאוהיו, הרפובליקני הבכיר בוועדת המודיעין של בית הנבחרים, אמר כי הוועדה עוקבת מקרוב אחר "הפעילויות הזדוניות של יריבינו" והמרכז המוצע עשוי להיות דרך אחת לעזור.

"כאשר רוסיה ממשיכה להשתמש בקמפיינים של דיסאינפורמציה באוקראינה, עלינו להתמודד עם הטקטיקות שלהם". 

"זה לא סוד שיריבינו משתמשים בדיסאינפורמציה כדי לערער את האינטרסים הביטחוניים הלאומיים של ארצות הברית, ולכן עלינו לשקול את כל האפשרויות הקיימות כדי להגן על הדמוקרטיה שלנו" , הוסיף.

קרדיט: אלחורה ושיהאב ניוז