מבזקי חדשות מהעולם ליום 9-4-2022. מתעדכן

*- נשיא גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, קרא להעמיד לדין על פשעי מלחמה גם את ההנהגה הפוליטית של רוסיה, ובראשה הנשיא פוטין. "כל מי שאחראי לפשעים האלה צריך להסביר את עצמו. זה כולל חיילים, מפקדים צבאיים וגם מי שיש להם אחריות פוליטית", אמר לדר שפיגל, ימים ספורים אחרי שהודה שטעה כאשר ניהל מדיניות פייסנית כלפי רוסיה בעת ששימש שר החוץ.

*- שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל: "נתנו לאוקראינה מיליארד אירו, אבל מיליארד אירו זה גם הסכום שאנחנו משלמים לפוטין מדי יום על האנרגיה שהוא מספק לנו". שגרירי המדינות החברות באיחוד דנים כעת בצעדים נוספים נגד רוסיה, כולל עצירת ייבוא הפחם והכנסת בנותיו של פוטין ואוליגרכים נוספים לרשימת הסנקציות.

*- משרד החוץ הסיני מגיב לתמונות הזוועה מבוצ'ה. "הדיווחים לגבי בוצ'ה מטרידים", מסרה דוברת המשרד. "חייבים לחקור את הנסיבות ללא דיחוי. בהתחשב במה שקרה קודם לכן, צריך לוודא את הטענות באופן עצמי כדי לבסס את האמת. בינתיים, הצדדים הרלוונטיים צריכים לסייע במקום לשבש את שיחות השלום".

*- סוכנות הידיעות היפנית קיודו מדווחת כי משרד החוץ בטוקיו החליט לגרש מספר דיפלומטים רוסים מהמדינה, וזאת אחרי מהלכים דומים מצד מדינות אירופה בשבוע האחרון. עדיין לא פורסמה הודעה רשמית מאחר שבמשרד עדיין לא החליטו מי יהיו הדיפלומטים שיסולקו, לנוכח תגובת הנגד הצפויה של מוסקבה.

משרד החוץ היפני הודיע רשמית: שמונה דיפלומטים רוסים יסולקו מהמדינה.

*- פיטר מורגן, היוצר של הסדרה "הכתר" בנטפליקס, עובד על חמש סדרות בת חדשות על בית המלוכה, כל אחת בת עשרה פרקים, ממותה של המלכה ויקטוריה ב-1901 ועד החתונה של המלכה אליזבת עם הנסיך פיליפ ב-1947, כולל סיפור הפרישה של המלך אדוארד השמיני בשל נישואיו לווליס סימפסון – כך מדווח הדיילי מייל, שציין כי הפרויקט יגיע לעלות של חצי מיליארד פאונד.

*- האיחוד האירופי מטיל סנקציות של הקפאת חשבונות ואיסור כניסה על משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי – כך עולה מטיוטת הרשימה החדשה, שכוללת גם את בנותיו של ולדימיר פוטין ואוליגרכים בולטים נוספים. קנטור, בעלים של חברת דשן גדולה, נחשב מקורב לפוטין וגם בריטניה הטילה עליו סנקציות השבוע.

*- נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, שר החוץ של האיחוד, ג'וזפ בורל, וראש ממשלת סלובקיה, אדוארד הגר, מגיעים היום לקייב כדי להיפגש עם הנשיא וולודימיר זלנסקי ובכירים נוספים בממשל על מנת להביע תמיכה ולדון בסיוע הומינטרי ובתהליך צירופה של אוקראינה לאיחוד האירופי.

*- אחרי עיכוב של יותר מיממה, שגרירי מדינות האיחוד האירופי אישרו את חבילת הסנקציות החמישית נגד רוסיה, אשר כוללת איסור על ייבוא פחם, איסור מכירת נשק, איסור כניסת כלי שיט רוסיים לנמלים, איסור על ייבוא מוצרים בשווי של 10 מיליארד אירו וייצוא מוצרים קריטיים בשווי של 5.5 מיליארד אירו, והרחבת הסנקציות על אוליגרכים, אישים במערך התעמולה, אישים במנגנוני הביטחון וישויות שקשורות למגזר התעשייתי והטכנולוגי.

*- דמיטרי מורטוב, חתן פרס נובל לשלום ועורך היומון העצמאי נובאיה גאזטה, סיפר הערב כי אלמוני השליך עליו צבע עם אצטון בעת שהיה ברכבת ממוסקבה לסמארה וצעק "מורטוב, הנה אחד עבור הבחורים שלנו". "העיניים שלי שורפות באופן איום", אמר. "היה ריח של נפט בכל הקרון".

*- היסטוריה בארה"ב והישג חשוב לנשיא ביידן: הסנאט אישר את המינוי של קטנג'י בראון ג'קסון לבית המשפט העליון, האישה השחורה הראשון במוסד המשפטי החשוב במדינה. 53 סנאטורים הצביעו בעד – בהם רומני, מרקאוסקי וקולינס הרפובליקנים – מול 47 מתנגדים רפובליקנים. היא תחליף את סטיבן ברייר שפורש אחרי 27 שנה.

*- הסנאט האמריקאי אישר ברוב של 100 מול אפס את ההצעה להשעות את יחסי המסחר עם רוסיה ועם בלארוס – תוצאה נדירה בזירה הפוליטית המפולגת בארה"ב. כעת תעבור ההצעה לאישור בית הנבחרים.

*- נשיא בורקינה פאסו לשעבר, בלז קומפאורה, נידון בהיעדרו למאסר עולם על מעורבות ברצח קודמו בתפקיד ובן בריתו לשעבר, תומא סנקרה, בהפיכה צבאית בשנת 1987. קומפאורה, שהתפטר מתפקידו אחרי הפגנות המוניות בסוף אוקטובר 2014, נמלט מהמדינה והכחיש את ההאשמות נגדו. סנקרה, קצין הצבא המרקסיסטי שעלה לשלטון בהפיכה ב-1983 ושינה את שם המדינה מוולטה עילית לבורקינה פאסו (ארץ האנשים הזקופים), נחשב עד היום למנהיג נערץ שפעל למען צדק חברתי ונאבק בקולוניאליזם.

*- חזית נוספת עומדת להתחמם: כלי תקשורת בטייוואן וביפן מדווחים כי יו"ר בית הנבחרים האמריקאי, ננסי פלוסי, צפויה להגיע לביקור בטייוואן בשבוע הבא בראש משלחת, שבה יהיה גם יו"ר ועדת החוץ גרגורי מיקס, הביקור הראשון של יו"ר קונגרס מאז 1997 ובדיוק 43 שנה אחרי שהנשיא ג'ימי קרטר חתם על החוק שמעגן את היחסים בין וושינגטון לבין טייפה. בלשכתה של פלוסי עדיין לא אישרו את הפרטים.

*- משרד החוץ הסיני דרש שננסי פלוסי תבטל את הביקור המתוכנן בטייוואן ושארה"ב תעצור את כל הקשרים הרשמיים עם האי. הוא הזהיר כי אם הביקור ייצא לפועל, בייג'ינג תנקוט "בצעדים תקיפים", אולם לא פירט.

*- הסינים השיגו את מבוקשם, לפחות בינתיים: יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, נדבקה בנגיף הקורונה ונכנסה לבידוד, ובשל כך נדחתה נסיעתה לאסיה, שבמהלכו הייתה אמורה להגיע גם לטייוואן.

*- נשיא בלארוס לוקשנקו טען כי כוחות הביטחון של ארצו חילצו כמאה נהגי משאיות בלארוסים שהוחזקו באוקראינה במבצע מיוחד. ״זה היה מבריק, אפילו אתם לא שמתם לב״, הצהיר בישיבת מועצת הביטחון במינסק, מבלי לספק פרטים על המבצע לכאורה. ״האוקראינים התנהגו גרוע ולכן נאלצנו לפעול״.

*- ראש ממשלת סלובניה, יאנז יאנשה, משתף קריקטורה שמתארת "איך נוצר הסמל Z" שמזוהה עם המלחמה הרוסית באוקראינה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם "מבט עולמי"