מבזקי חדשות ליום 9-4-2022. מתעדכן

*- זה רק ספורט: הבעלות ב"אדידס" עלתה ביוקר לערבי העשיר ביותר בעולם…
מגזין "פורבס" פרסם היום את רשימת עשירי העולם לשנת 2022. ברשימה יש 21 נציגים לעולם הערבי. פורבס אינו כולל ברשימתו סעודים מאז שעשירי הממלכה נעצרו בסוף 2017 וחלק מרכושם הוחרם.

לפי הדירוג, נאסיף סאווירס המצרי הוא הערבי העשיר בתבל עם נכסים של 7.7 מיליארד דולר. שנת 2021 הייתה פחות מוצלחת עבורו עם ירידה של 600 מיליון דולר בשווי. עיקר ההפסדים שלו נרשמו עקב ירידת ערכה של חברת "אדידס" בה יש לו חלק מהבעלות.

למקום השני הגיע איש העסקים מאלג'יריה, יסעד רבראב עם הון של כ-5.1 מיליארד דולר.

*- עוד התקפלות מפוארת של ארדואן
סיבוב הפרסה של נשיא טורקיה ארדואן מהמדיניות שלו בשנים האחרונות נמשך. היום מדווח כי טורקיה מינתה לראשונה מזה תשע שנים שגריר למצרים. סאלח מוטלו שאן הוא האיש שמונה לתפקיד. הוא בן 58 ובעבר שימש כקונסול בג'דה שבסעודיה.

השגריר האחרון של טורקיה במצרים עזב בשנת 2013 אחרי שהודח הנשיא האיסלאמיסט מוחמד מורסי. מאז ארדואן תקף את משטרו של א-סיסי וסירב להכיר בו כלגיטימי. בשנה שעברה החלו גישושים בין שתי המדינות אך מינוי שגריר למצרים הוא כבר צעד משמעותי יותר.

*- תזכורת למה ארדואן "הפך נחמד"
הנשיא הטורקי ארדואן הפך בחודשים האחרונים להיפך ממה שהורגלנו. לא רק שהוא מחזר אחרי ישראל, אלא גם אחרי עוד מדינות שבעבר נהג לתקוף כמו האמירויות וסעודיה. מה שגרם לסולטן לצאת במתקפת הנחמדות הזו זה המצב הכלכלי החמור שהביא על טורקיה כשבאופק בחירות בשנה הבאה.

אם מישהו היה צריך תזכורת לחומרת המצב היא הגיעה היום: לפי נתונים רשמיים האינפלציה השנתית זינקה בחודש שעבר לקצת יותר מ-61% – שיא של שני עשורים.

מובן שמשבר המלחמה באוקראינה (אחרי שנתיים של קורונה) לא מסייע לריסון האינפלציה. זה בא לידי ביטוי בהתייקרות של כמעט 100% במחירי התחבורה בשנה האחרונה והתייקרות של 70% במחירי המזון.

*- חדשות משמחות למשטר האייתולות, לנו קצת פחות
כלי התקשורת באיראן מדווחים היום על עוד התקדמות ומה שנראה כהישג של משטר האייתולות. לפי הדיווחים, הושג הסכם על הפשרת עוד נכסים איראנים מוקפאים. לא נמסר הסכום אך כן דווח כי מדובר בסכום "גבוה פי כמה וכמה" ממה שהועבר לטהראן על ידי בריטניה. כזכור, הממשלה בלונדון העבירה לאיראן לפני כשבועיים למעלה מ-500 מיליון דולר תמורת שחרור שני אזרחים שהורשעו בהאשמות פיקטיביות של ריגול ובעצם הוחזקו כבני ערובה.

מטהראן נמסר היום ששחרור המיליארדים המוקפאים הוא בהסכם "נפרד" מהסכם הגרעין המתרקם בבירת אוסטריה.

*- השוק שלא מפסיק לצמוח במזרח התיכון
מכון מחקר בוושינגטון טוען כי בשנה שעברה חל גידול אדיר בשוק הקפטגון (פנטילין) או מה שידוע כ"סם של דאעש" במזרח התיכון. לפי המכון, השוק בשנה שעברה הוערך בכ-5.7 מיליארד דולר לעומת 3.5 מיליארד דולר בשנת 2020. הנתונים הללו מבוססים על חישוב כמויות כדורי הסם שנתפסו – כ-430 מיליון כשבפועל מספר הכדורים שמצאו דרכם לשוק גדול בהרבה.

כידוע מי שעומדים מאחורי התעשייה הזו זה המשטר הסורי ובני בריתו בחיזבאללה וההפצה מתבצעת לכל מדינות האזור ובדגש על מדינות המפרץ.

*- סכינאות גם באיראן
תקרית על רקע לא ברור היום בעיר האיראנית, משהד. לפי הדיווחים, צעיר "בעל אזרחות זרה" תקף היום בסכין אנשי דת. אחד מהם מת מפצעיו ועוד שניים פונו לבית החולים. עד כה השלטונות לא מסרו פרטים שיכולים לשפוך אור על מניעיו של התוקף.

בסרטון שצירפתי נראה כיצד עוברים ושבים מנסים לעשות שפטים בסכינאי אך נהדפים. הרמדאן משפיע על כולם…

*- עולה, עולה כמה זה עולה למדינות המפרץ?
המשבר שאליו נכנסה מצרים באחרונה בייחוד על רקע המלחמה באוקראינה "הלחיץ" את מדינות המפרץ. זו הסיבה שהן מיהרו לפתוח את הכיס כדי למנוע אפשרות להחרפת המשבר ולקריסה של המטבע המקומי. זו הפעם השלישית בעשור האחרון שהמפרציות נאלצות לנקוט בפעולה דומה. מבחינתן כמובן הזרמת מיליארדים למצרים בעיתוי הנוכחי קלה יותר בזכות עליית הכנסות הנפט.

בסך הכל בשבועיים האחרונים הסיוע מהמפרץ נאמד בכ-22 מיליארד דולר. זה כולל 5 מיליארד דולר במזומן מסעודיה וסכום גבוה יותר כהתחייבות להשקעה. קטאר תרמה עוד 5 מיליארד דולר וגם האמירויות התחייבה להשקיע מיליארדי דולרים בחברות מצריות.

*- רוסיה מפרסמת רשימת 52 מדינות "ידידותיות" אליהן ניתן לטוס…מי ברשימה?
ראש ממשלת רוסיה מיכאל מישוסטין פרסם היום רשימה של 52 מדינות "ידידותיות" אליהן ניתן יהיה לטוס החל מ-9 באפריל. הרשימה מתפרסמת רשמית עקב הסרת מגבלות קורונה שכפו השלטונות במוסקבה (כמו הגבלת יעדים או מספר טיסות ליעד). זה שהמגבלות מוסרות לא אומר שהטיסות מחודשות כמו במקרה של סין שסגורה לתיירות. גם הסנקציות הבינלאומיות אינן מאפשרות לחברות התעופה הרוסיות לטוס בעצמן.

אז מי ברשימה? באופן לא מפתיע המזרח התיכון ואפריקה תופסים מקום נכבד ברשימה. ישראל, מצרים, סעודיה, בחריין, ירדן, עיראק, כווית והאמירויות נמצאות ברשימה וכך גם טורקיה. תוניסיה, מרוקו, נמיביה ודרום אפריקה הן בין היעדים ביבשת השחורה. קובה , מקסיקו, פרו, ברזיל וארגנטינה גם הן יהיו פתוחות לטיסות מרוסיה החל משבת הקרובה. טיסה נעימה….

*- איראן "מסודרת" ל-100 שנה
איראן "עפה על עצמה" כשהיא מרגישה שהסכם הגרעין מתקרב. בכיר איראני טוען שלארצו עתודות של נפט וגז שאמורות להספיק לה ל-100 השנים הבאות לפחות. מנכ"ל חברת הנפט האיראנית, מוחסין חוג'שמהר, הצהיר שאיראן היא כיום בעלת העתודות הגדולות ביותר בעולם של פחמימנים, וזאת לאחר תגליות חדשות בשנים האחרונות.

את הדברים הוא אמר אחרי שפקידי ממשל בטהראן מסרו כי הפקת הנפט הגולמי במדינה הגיעה לרמות שהיו לפני שארצות הברית הטילה סנקציות על איראן ב-2018, בעקבות החלטתה לפרוש מההסכם הגרעיני. מאז סוף השנה שעברה יצוא הנפט של איראן עומד על כ-1.5 מיליון חביות ביום.

*- ככה זה כשקוראים רק כותרות…
בואו נתחיל מזה שמצבה הכלכלי של לבנון קשה ובאופק לא נראה פתרון. הממשלה מנהלת מו"מ עם קרן המטבע הבינלאומית במטרה לחתום על הסכם חילוץ אך בינתיים אין הסכמות. האינפלציה משתוללת, אכן החיים בלתי נסבלים לאזרח הפשוט ולכן כל מי שיכול לברוח מלבנון בורח. אבל הכותרות בשעתיים האחרונות שלבנון הכריזה על פשיטת רגל מוקדמות מידי. סגן ראש הממשלה התראיין אתמול לתקשורת ואמר "המדינה בפשיטת רגל" ומכאן כלי תקשורת לקחו וניפחו את הכותרות. כרגע אין עדיין הכרזה רשמית על פשיטת רגל שיש לה משמעויות גדולות. נמתין.

*- על הצביעות של הרשות הפלסטינית
מי שבישר את לקיחת האחריות של "שוהדא אל אקצא" על הפיגוע בתל אביב אמש היה לא אחר מאשר מזכ"ל הפתח בג'נין עטא אבו רמילה. מדובר בדמות מוכרת באזור שלא מסתיר את דעותיו – "הקמת פלסטין מהנהר עד הים". אז מצד אחד, אבו מאזן מגנה את הפיגוע בתל אביב אבל מצד שני מי שלוקח אחריות זה הפתח התנועה שלו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין