ערב הסעודית וכווית מחזירות שגריריהן ללבנון

ערב הסעודית וכווית הודיעו ביום חמישי על החזרת השגרירים שלהן ללבנון, בסימן לשיפור היחסים, שהגיעו לרמה הנמוכה ביותר בשנה שעברה כאשר הממלכה ומדינות מפרץ אחרות החזירו את שגריריהן.

ערב הסעודית, כווית ומדינות מפרץ אחרות הן מהתורמות החשובות ביותר ללבנון, אך היחסים היו מתוחים במשך שנים בשל ההשפעה הפנימית הגוברת של חיזבאללה הנתמכת על ידי איראן.

משרד החוץ של ממלכת ערב הסעודית אמר, בהצהרה שפרסמה סוכנות הידיעות הרשמית "SPA", כי המהלך מגיע "בתגובה לקריאות ולפניות של הכוחות הפוליטיים הלאומיים המתונים בלבנון".

ההצהרה הוסיפה כי ההחלטה הסעודית היא גם "אישור לדברים שאמר ראש ממשלת לבנון על מחויבותה של ממשלת לבנון לנקוט בצעדים הדרושים והמתבקשים כדי להגביר את שיתוף הפעולה עם הממלכה ומדינות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ, ולעצור כל פעילות פוליטית, ופעילויות צבאיות וביטחוניות המשפיעות על הממלכה ועל מדינות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ".

על פי ההצהרה הסעודית: "הממלכה הדגישה את חשיבות החזרת הרפובליקה של לבנון לחיק העולם הערבי, המיוצגת על ידי המוסדות והסוכנויות הלאומיות שלה, כדי שלבנון תחיה בשלום ובביטחון, ועבור תושביה שייהנו מיציבות וביטחון במולדתם".

משרד החוץ של כווית פרסם הודעה דומה המאשרת כי החלטתו הגיעה "לאור התגובה הלבנונית ליוזמת המפרץ ובתגובה לפניות שיזמו הכוחות הפוליטיים הלאומיים המתונים".

לשכתו של ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאטי, מצידה אמרה כי שגריר כווית יחזור לביירות לפני סוף השבוע.

השבר ביחסיה של לבנון עם מדינות המפרץ הוסיף לקשיים שלה בעת שהיא מתמודדת עם משבר פיננסי שתואר על ידי הבנק העולמי כאחד המיתונים החמורים ביותר שנרשמו.

מיקאטי אמר בציוץ בטוויטר, בו בירך על המהלך, כי לבנון "גאה בהשתייכותה לעולם הערבי ומקפידה על היחסים הטובים ביותר עם מדינות המפרץ".

ערב הסעודית הודיעה על החזרת שגרירה בביירות באוקטובר האחרון, ועל עזיבתו של שגריר לבנון בריאד, לאחר המשבר המפורסם שנגרם מהצהרותיו של שר ההסברה הלבנוני לשעבר קרדאחי בנוגע למשבר בתימן.

באותה עת, הממלכה סברה כי "ההצהרות הפוגעניות שפרסם השר הלבנוני מייצגות מחזור חדש של עמדות ראויות לגינוי ודחו את דברי הבכירים הלבנוניים כלפי הממלכה".

לאות שיפור היחסים, ערב הסעודית וכווית מכריזות על החזרת השגרירים שלהן ללבנון

קרדיט: אראם ניוז