האיום של נח'אלה והעיוורון הישראלי

לפני כמה ימים כוחות צה"ל נכנסו באור יום למ.פ. ג'נין ע"מ לבצע מעצרים של מבוקשים, בין היתר סייענים בפיגוע בבני ברק.
בעת פעולתם בג'נין חמושים פתחו לעברם באש, בתגובה המחבלים חוסלו.
אחד מהמחבלים שחוסלו משתייך לג'האד האסלאמי בג'נין, "גדוד ג'נין" של הגא"פ, שהחל לפעול ולהתבסס במחנה במהלך ספטמבר 2021 עד להפיכתו לגוף רשמי שמתעמת עם כל כניסה של צה"ל למחנה, במהלך סוף ינואר 2022, ביחד עם גדודי "חללי אלאקצא" של הפת"ח.

**גדוד ג'נין של הגא"פ "נעלם" מהרשתות ב-16.03 וחזר בקול גדול ב-29.03, לאחר הפיגוע בבני ברק והצפי לכניסת כוחות צה"ל למחנה. מזה תקופה גם ניתן לראות כי גדוד ג'נין של הגא"פ כבר אינו פועל ביחד עם "חללי אלאקצא" של הפת"ח, אותו ארגון שלקח אחריות על המחבל מהפיגוע בבני ברק.

בעקבות אירועי הבוקר, מזכ"ל הגא"פ, זיאד נח'אלה, הכריז על "גיוס כללי של פעילי הזרוע הצבאית של הגא"פ בכל המקומות בהם הם נמצאים (עזה ואיו"ש – ה"ה), בתגובה להסתערות צה"ל על מ.פ. ג'נין".
כמה דקות לאחר מכן ובהמשך להודעתו של נח'אלה, אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הגא"פ, הכריז על מוכנות בצורה מלאה בשורות הלוחמים בכלל המערכים.
למעט ההודעה על העלאת הכוננות – לא נראו איומים מטעם הגא"פ לתגובה כלשהי מהרצועה.
נראה כי במקרה זה מדובר ב"מס שפתיים" וניסיון להרתיע את ישראל, אך לא בכוונות קונקרטיות.

אירוע אחר, בו נח'אלה איים מעט יותר מפורשות כי הגא"פ יגיבו צבאית קרה בעת שביתת הרעב של אסיר הגא"פ, השאם אבו הואש.
ב-25.12.21 איים נח'אלה כי במידה שהשאם ימות – הגא"פ יגיבו על כך.
בסופו של דבר השאם שוחרר כעשרה ימים לאחר מכן והאיום לא מומש, אך הצהרה זו השליכה על הלך הרוח ברצועה.
בעקבות ההצהרה, הגא"פ ברצועה הכריז על העלאת כוננות מסוימת בקרב שורותיו. כל העלאת כוננות כזו ואיומי תגובה, גוררות מיסקלקולציה של "המחבל הפשוט" ברצועה ויכולה לגרום לו לפעול על דעת עצמו, כמו בפיגוע הצליפה לעבר עובד רמד"א שעבד על המכשול בגבול הרצועה, שעפ"י הערכות מערכת הביטחון משתייך לגא"פ ופעל על דעת עצמו.
דוגמה לאירוע נוסף של מיסקלקולציה ניתן לקרוא כאן.

ארגוני הטרור ברצועה נהנים מהמצב הקיים. פיגועי טרור קטלניים ורצחניים יוצאים לפועל בלב ערי ישראל, כשהם יושבים בצד, מוחאים כפיים וממשיכים להסית לכך ברשתות החברתיות.
איזה אינטרס יש לארגוני הטרור ברצועה להסלים את המצב ברצועה, בעת שישראל לא מפסיקה לתת הקלות לרצועה והארגונים ממשיכים להתעצם באין מפריע, זאת בניגוד להצהרות גורמי ביטחון ישראלים לאחר שומר החומות.
בהמשך לסקירת איחוד השורות של ארגוני הטרור, ישראל הייתה צריכה ממזמן לשנות את המשוואה ולגרום לארגוני הטרור להבין כי אינם יכולים להמשיך לאיים על ישראל, ללא תגובה.
אם נח'אלה ממקום מושבו בלבנון יכול להרשות לעצמו לאיים בתגובה מהרצועה על מוות אפשרי של אסיר מאיו"ש שנמצא במעצר מנהלי בישראל – יש בעיה.
במידה שאכן אבו הואש היה מת והגא"פ היו מגיבים, מה אז? ישראל תמשיך לפגוע בקצה, זה שמבצע, ולא בראש הנחש שנותן את ההוראות?
מדוע מנהיגי ארגוני הטרור מרגישים חופשי לאיים, להסית ולהלהיט את השטח בזירות בהן הם אינם נמצאים פיזית – מבלי לפחד על חייהם?
זוהי משוואה שמיד לאחר שומר החומות על ישראל היה לבסס והיה בידה לעשות כן, אך הזדמנות זו פוספסה והגלגל חזר לאחור.

לסיכום: איני צופה תגובה של הגא"פ ברצועה על האירועים בג'נין בעת הזו, שכן כרגע המצב נוח להם, כשאנשים אחרים עושים בשבילם את העבודה והם נשארים חסינים. מה שכן נשאר פתוח היא אפשרות של מיסקלקולציה ופעולה סוררת של מחבל עם גישה לאמל"ח, בתוך הרצועה.
כמובן, שבהמשך לאירועים באיו"ש ובלב ישראל, הפח"ע באיו"ש צפוי להמשיך ואף להתגבר.

דגל הארגון; הדגל מכיל את סמל הארגון, בצבע צהוב על רקע שחור, המזוהה עם האסלאם

קרדיט: ערוץ הטלגרם – האיש החושב – @thethinkingman   קרדיט לתמונה: ויקיפדיה