חשיפת רשת ריגול בהשראת ג'ון לה קארה

דיוויד בירס, כלכלן בכיר ששימש יועץ בכיר לבנקים המרכזיים של אנגליה וקנדה ומילא תפקיד בכיר בסוכנות דירוג האשראי S&P, חשף כיצד הוא סייע לרשויות אכיפת החוק בארה"ב לחשוף רשת ריגול צ'כית בניו יורק לפני קרוב ל-40 שנה, והכל בהשראת ג'ון לה קארה.

הדיילי מייל גילה במסמכי ארכיון בפראג כי סוכנים חשאיים של שירות הביון של המשטר הקומוניסטי, שהתחזו לדיפלומטים באו"ם, יצרו קשר עם בירס, בעת שעבד בחברה פיננסית בניו יורק, וקיימו עמו 25 פגישות במשך ארבע שנים. המסקנה שלהם הייתה שבירס – שם קוד "חזיר בר" – "מעוניין בשיתוף פעולה" וכי הוא יכול לספק מודיעין פיננסי.

אולם בירס (68) סיפר לעיתון כי בתור קורא נלהב של לה קארה, הוא הבין שהם מרגלים והוא מיהר לספר לסוכני הבולשת. "הם העמידו פנים שהם כלכלנים, אבל היה ברור שהם לא", אמר. "אני שמח שבתור נער קראתי את לה קארה כי באחוות המרגלים המסתורית, היו אנשים שאינם שונים מאלה שהתמודדתי אתם".

לפי בירס, בשנת 1985, סוכני ה-FBI הציעו שהם יתנו לו מסמך מסווג לכאורה כדי שייתן לסוכן צ'כי וכך יוכלו ללכוד את הרשת. "הם שאלו אם יש לי רגשות כלפי האנשים האלה. אמרתי 'לא, אני לא אבכה אם תגרשו אותם מהמדינה'", אמר בירס, שסיים את "קריירת הריגול" כאשר עבר למקום עבודה חדש בברוקלין ומאז לא דיבר עם הבולשת או עם הצ'כים.

History of Espionage: The Secret World of Spycraft, Sabotage and Post-Truth  Propaganda: Volkman, Ernest: 9781787392571: Amazon.com: Books

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי קרדיט לתמונה: אמאזון